• nevermind

Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???

JA, jag har mailat Skatteverket och frågat men de svarade liksom inte på vad jag verkligen ville veta.
    Det jag vill veta är alltså hur man gör rent praktiskt. Har googlat ihjäl mig men hittar inget bra.

Flyttade i september. Fortfarande folkbokförd på gamla orten.
    Hyra på gamla orten: 1200 kr.
    Hyra på nya orten: 3500 kr.
    Gjort en del hemresor, har kostat cirka 300 kr tur och retur. Ungefär 10-15 stycken.

Vilka blanketter och papper behöver jag fylla i och/eller skicka in? Hur GÖR jag??

Vore så oerhört tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???
  • nevermind

Men hmm... Jag jobbade i en månad. Fick nytt jobb. Arbetslös mitten av november- februari.

Hur blir det med avdraget då??

• pappapappa12
    nevermind skrev 2014-03-21 18:46:26 följande:
    Men hmm... Jag jobbade i en månad. Fick nytt jobb. Arbetslös mitten av november- februari. Hur blir det med avdraget då??

Du får sannolikt bara dra av för perioden du jobbade. Avdragen är ju till för extra kostnader som uppstår för att man ska ha möjlighet till en inkomst. Ingen inkomst - inga avdrag
  • nevermind
    pappapappa12 skrev 2014-03-21 22:09:55 följande:

Du får sannolikt bara dra av för perioden du jobbade. Avdragen är ju till för extra kostnader som uppstår för att man ska ha möjlighet till en inkomst. Ingen inkomst - inga avdrag
    Såklart. Tack.

Två månader alltså, men det blir ju en liten summa tillbaka ändå.

Om de anser att jag inte har rätt till pengarna, får jag böta då för att ha försökt? Är livrädd för myndigheter! :-O
  • pappapappa12
    nevermind skrev 2014-03-22 15:09:04 följande:
    Såklart. Tack. Två månader alltså, men det blir ju en liten summa tillbaka ändå. Om de anser att jag inte har rätt till pengarna, får jag böta då för att ha försökt? Är livrädd för myndigheter! :-O

Vet inte, det beror på hur uppenbart du försökt "fuska". Om du handlat efter bästa förmåga och intention så får du bara avslag på avdragen...
  • nevermind
    pappapappa12 skrev 2014-03-22 16:56:31 följande:

Vet inte, det beror på hur uppenbart du försökt "fuska". Om du handlat efter bästa förmåga och intention så får du bara avslag på avdragen...
    Har inga kvitton...
  • nevermind

Men hjääääälp!!! Det står ju att jag ska fylla i nyt totalbelopp?? Är det hyra PLUS det jag redan ska få tillbaka på skatten?

• Kerubmamman

Är det e-deklarationen du gör eller på papper? Bara så jag vet hur jag ska guida dig.. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • nevermind
    Kerubmamman skrev 2014-04-02 09:07:11 följande:

Är det e-deklarationen du gör eller på papper? Bara så jag vet hur jag ska guida dig.. 

E-deklarationen.
  • Lady Love

Om du blir granskad skickas ofast en skriftlig förfrågan när det gäller dubbel bosättning/tillfälligt arbete och hemresor.

Du har ju alltid rätt att göra ett öppet yrkande av dina avdrag. Det innebär att du kan skriva att du gör det under övriga upplysningar eller   göra en kort förklaring till avdraget ¨så räknas det som öppet yrkande. Räcker typ med "avdrag för dubbelt boende" eller "öppet yrkande" som text så kan du inte få skattetilllägg för oriktig uppgift.

Hemresor har man rätt att göra en resa i veckan övriga räknas som reor till och från arbetet, och avdragsbegränsningen är 10 000 kr.

• nevermind
    Lady Love skrev 2014-04-02 09:43:58 följande:
    Om du blir granskad skickas ofast en skriftlig förfrågan när det gäller dubbel bosättning/tillfälligt arbete och hemresor.

Du har ju alltid rätt att göra ett öppet yrkande av dina avdrag. Det innebär att du kan skriva att du gör det under övriga upplysningar eller   göra en kort förklaring till avdraget ¨så räknas det som öppet yrkande. Räcker typ med "avdrag för dubbelt boende" eller "öppet yrkande" som text så kan du inte få skattetilllägg för oriktig uppgift.

Hemresor har man rätt att göra en resa i veckan övriga räknas som reor till och från arbetet, och avdragsbegränsningen är 10 000 kr.
    Ska dubbel hyra och resekostnader inte in på samma?

Åh guuud, vad svårt det blev...
  • Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-04-02 10:25:46 följande:
    Ska dubbel hyra och resekostnader inte in på samma?

Åh guuud, vad svårt det blev...
    Resekostnader för hemresor ska in på samma som hyran. 
    Men inte ev resekostnader på arbetsorten. 
  • Kerubmamman

Ok, jag testade själv. Man ska föra in totalbeloppet för boende och hemresor. Då ser man förändring på skatteuträkningen. 

Exempel: Enligt de förtryckta uppgifterna har jag förvärvsinkomst på 300 000 kr. Under punkt 2.3 för jag in 50 000 kr i totalbelopp. När jag sen går på skatteuträkningen står det att jag har en förvärvsinkomst på 250 000 kr. 

• nevermind

Förresten, någon skrev att jag skulle få tillbaka hela beloppet, men det gäller alltså inte? För hyra+hemresor= ca 12 000 kr, men när jag räknat ut får jag bara 4 000 kr mer.

• Kerubmamman
    nevermind skrev 2014-04-02 23:40:13 följande:
    Åååh, tack. Så jag skriver in hyra+hemresor i totalen. Got it. TACK! SkrattandeSkål
    Kom ihåg att det sannolikt bara gäller perioden du jobbade. Resor medan du var arbetslös får du stå för själv.  
    nevermind skrev 2014-04-02 23:41:40 följande:
    Förresten, någon skrev att jag skulle få tillbaka hela beloppet, men det gäller alltså inte? För hyra+hemresor= ca 12 000 kr, men när jag räknat ut får jag bara 4 000 kr mer.
    Nej, du får dra av hela beloppet. Till skillnad från resor mellan bostad och arbetsplats, där får man avdrag för allt över 10 000 kr. 

Totalbeloppet minskar din inkomst och därmed får du tillbaka skatten på det beloppet. 
Svar på tråden Men HUR gör jag avdrag för dubbelt boende???