• Kuben

Kan man ha sammandragningar i v 14/15?

Hej!

Är gravid med 3:e barnet. Är bara i v 14/15 (beroende hur man räknar), men jag tycker det känns som sammandragningar så fort jag går lite snabbare, i trappor eller reser mig från sittande... Är detta möjligt?

För en månad sedan behandlades jag för urinvägsinfektion, och BM vill inte ta fler odlingar på mig, men jag undrar jag.... har GBS dessutom.

Till saken hör att jag har 6 mf och 2 prematura barn i min historik... känns sisådär om jag ska ha sammandragningar redan nu. Förra gången började det vecka 20.

Vad tror ni, kan det vara sammandragningar? Någon som har erfarenhet kring det?

• Svar på tråden Kan man ha sammandragningar i v 14/15?
  • Scratt

Jag hade i vecka 11 med min tvåa och med trean började det runt vecka 13

• lovely89

Mina sammandragningar började i vecka 12+4 dagar nu när jag väntar tredje så ja absolut det kan du.. 

• Lindsey Egot the only one

Livmodern drar sig samman under hela graviditeten eftersom den expanderar och förbereder sig hela tiden. Ibland kan man få ont på sidorna. Det är ligamenten som håller uppe livmodern som töjs ut och det kan både göra ont och vara obehagligt. Men både sammandragningar och ont i ligamenten bör gå över vid vila.

• Flisan79

Absolut. Har haft sd från ca v 9-13 alla tre graviditeter. Värst med nr 2 där jag i v 26 hade ca 50 om dagen och de påverkade tappen.

Kolla uvi igen. Hur många per dag har du nu?

• Kuben

Tack för alla svar! Svårt att säga hur många jag har, men så fort jag reser mig och börjar gå - så det är liksom möjligt att provocera dem... annars kommer de inte. Funderar ändå på om det kan vara en UVI som ligger bakom och funderar på att tjata till mig ett prov i alla fall.

• Flisan79

Det är ett gott tecken. Det man ska upp med är framförallt om de kommer i vila, gör ont eller inte ger med sig vid vila.

• Kuben

Bra, så sammandragningar i rörelse är bättre än i vila. Känner bara att i och med att jag blivit sjukskriven med båda förra barnen, och vattenavgång v 30 och båda barnen prematurer samt en benägenhet att få UVI:er så tänkte jag att det inte var helt lyckat att ha så tidiga sammandragningar.

• Limalie

Fast att få i vila är inte heller konstigt eftersom livmodern somsagt tränar hela graviditeten och då klart kan de komma i vila.

Jag har haft SD sedan v 16 och endast i vila...dock inte mer än 1-7 ggr om dagen.Ingen fara enligt BM.

• Flisan79

Det är ju såklart svårt att säga. Med din historik skulle jag nog ändå tycka att mvc skulle ha lite extra koll. Ta odling för uvi ofta och kolla att tappen inte påverkats.

Men i övrigt låter det som något som även kan vars helt normalt. Dvs att få sd vid de tillfällen du angav. Jag fick alltid sd på morgonen innan jag hunnit upp och kissa. Även det är vanligt och "normalt" :/)

• Kuben

Fint! tack alla.
    MVC har ingen koll alls på mig. Jag får snällt vänta tills jag är i v 20 för att komma på min 2:a koll. Trots all min medicinering och tidigare erfarenhet. Det är bara att hoppas på tur!

• Kuben

Jo, det intressanta som BM sa var att det inte var någon fara med uvi:er så här tidigt i grav. Det var först när man har större mage som det kan ställa till det. Jag förstår inte riktigt den logiken...

• Flisan79

Ehm, nej, det lät ju lite konstigt. Klart en infektion så "nära" aldrig är bra.

• Limalie

Nej om inte annat har väll gravida lättare att det går upp i njurarna (har jag läst) och det är väll inte alls bra!

• lovely89

fast ring vårdcentralen bara och be om att få kolla om du har uvi ?? 
    Mvc behöver väl inte direkt ha något med det att göra.

Sen är ju urinvägsinfektion inte bra överhuvudtaget om man bär på det, gravid eller ej då det även kan gå upp i njurarna då med.. 
    När man är gravid visar ibland uvi inte samma symtom som när man inte är gravid..

Så bara ring VC och be om prov så gjorde jag. 

• Bonzan

Ja absolut....  Jag har också sammandragningar och ibland så jobbiga att jag måste lägga mig och andas igenom dem

Svar på tråden Kan man ha sammandragningar i v 14/15?