• soffipropppropp

Förlust vid försäljning, deklaration?

Vi sålde vår sommarstuga med en förlust på 100 000:- förra året så det ska med i årets deklaration.
    När jag läser om förlust vid försäljning av hus/bostäder står det så här:

Vid förlust

Det händer att hus och bostäder säljs med förlust. I det fallet räknas förlusten som en kapitalförlust. Kapitalförlusten får i deklarationen dras av med halva det faktiska beloppet. Det betyder i realiteten en 15 %. För en näringsfastighet får man däremot dra av 65 % av förlusten. Det gäller på belopp upp till 100 000 kr. Därefter gäller andra regler och avdragseffekten minskas rejält. Skattereduktionen får heller inte bli större än den samlade inkomst- och fastighetsavgiften tillsammans.

Så vad innebår det? Kommer vi få tillbaka pga. förlusten vi gjorde?
    Alltså ska vi dra av 50 000 Förstår inte texten ovan riktigt...
    Tacksam för hjälp då jag inte alls är insatt i sånt här och vet hur det går till.

• Svar på tråden Förlust vid försäljning, deklaration?
  • zZzZz

Ta kontakt med skatteverket, dom kan besvara era frågor 
    Utan massa gissningar på ett forum :) 

• soffipropppropp
    zZzZz skrev 2014-03-20 20:02:38 följande:
    Ta kontakt med skatteverket, dom kan besvara era frågor 
    Utan massa gissningar på ett forum :) 
    Jo det är ju det bästa än som här på familjeliv Tungan ute Men kom att tänka på det typ nu så tänkte kolla om det fanns någon kunnig här ändå Flört
  • gustavsthlm

om ni får några pengar tillbaka eller inte beror på hur resten av er deklaration ser ut. en förlust vid försäljning av sommarstuga är avdragsgill till halva beloppet i ert fall 50 000 kr av 100 000 kr i förlust. den avdragsgilla delen på 50 000 kr hamnar i deklarationen under inkomstslaget kapital. om ni har vinster under kapital i form av aktie- eller fondförsäljning så kommer vinsterna att kunna kvittas mot dessa 50 000 kr. har ni inga vinster eller vinster som är lägre än 50 000 kr uppstår något som kallas för underskott av kapital. dessa underskott får sedan räknas av mot övriga inkomster inom inkomstslaget tjänst tex (vanlig lön). avräkningen sker med 30 % i ert fall då förlusten var lägre än 100 000 kr. men sedan är ju frågan om du ägde sommarstugan helt själv. du skriver "vi" i texten. om ni var flera ägare så innebär det ju att din del av förlusten blir mindre än 50 000 kr och därmed påverkar det även resten av uträkningen som jag beskrev ovan. detta kan vara ganska komplicerat och om ni haft mäklarkostnader i samband med försäljningen så kanske er förlust tom blir ännu större än 100 000 kr. det är nog bäst att ni anlitar någon firma som kan hjälpa er med detta så att det blir rätt och att ni inte går miste om tusenlappar i avdrag. kolla med marredo.se, klirrat.se eller deklarationshjälpen.se tex.

• soffipropppropp
    gustavsthlm skrev 2014-03-25 20:57:24 följande:
    om ni får några pengar tillbaka eller inte beror på hur resten av er deklaration ser ut. en förlust vid försäljning av sommarstuga är avdragsgill till halva beloppet i ert fall 50 000 kr av 100 000 kr i förlust. den avdragsgilla delen på 50 000 kr hamnar i deklarationen under inkomstslaget kapital. om ni har vinster under kapital i form av aktie- eller fondförsäljning så kommer vinsterna att kunna kvittas mot dessa 50 000 kr. har ni inga vinster eller vinster som är lägre än 50 000 kr uppstår något som kallas för underskott av kapital. dessa underskott får sedan räknas av mot övriga inkomster inom inkomstslaget tjänst tex (vanlig lön). avräkningen sker med 30 % i ert fall då förlusten var lägre än 100 000 kr. men sedan är ju frågan om du ägde sommarstugan helt själv. du skriver "vi" i texten. om ni var flera ägare så innebär det ju att din del av förlusten blir mindre än 50 000 kr och därmed påverkar det även resten av uträkningen som jag beskrev ovan. detta kan vara ganska komplicerat och om ni haft mäklarkostnader i samband med försäljningen så kanske er förlust tom blir ännu större än 100 000 kr. det är nog bäst att ni anlitar någon firma som kan hjälpa er med detta så att det blir rätt och att ni inte går miste om tusenlappar i avdrag. kolla med marredo.se, klirrat.se eller deklarationshjälpen.se tex.
    Tack för svar! Mäklaren som hjälpte oss vi försäljningen har nu skrivit hur vi ska fylla i allt i deklarationen mm. Var jag och min man som delade på stugan så halva på mig och halva på honom.
Svar på tråden Förlust vid försäljning, deklaration?