• oaktree

Ska jag veckopendla till sthlm??

Hej!
    Jag är en arbetslös småbarnsmamma som bor i Skåne. Inom min sektor finns inga jobb i Skåne, och de jag söker har ca fem hundra sökande! Jag är överkvalificerad för jobb inom butik, vård, dagis, jag söker och söker men får aldrig nåt där.

Saken är den att jag nu har fått mitt drömjobb med stort D i Stockholm!
    Min familj vägrar att flytta så vi funderar på om jag kan veckopendla?
    Jag har tvillingar på fem år nu, så de behöver inte lika mycket uppassning längre, men sviker jag man och barn om jag gör detta?
    Är det inte bättre att jag får en sysselsättning ett tag tills något här nere dyker upp, än att jag blir mer och mer frustrerad och deprimerad över att vara arbetslös-känner mig så värdelös.

Vad  säger ni? Någon med egen erfarenhet? eller bara ett gott råd?

• Svar på tråden Ska jag veckopendla till sthlm??
  • Emmalinnéa
    oaktree skrev 2014-03-21 09:39:11 följande:
    Hej!
    Jag är en arbetslös småbarnsmamma som bor i Skåne. Inom min sektor finns inga jobb i Skåne, och de jag söker har ca fem hundra sökande! Jag är överkvalificerad för jobb inom butik, vård, dagis, jag söker och söker men får aldrig nåt där.

Jag har tvillingar på fem år nu, så de behöver inte lika mycket uppassning längre, men sviker jag man och barn om jag gör detta?
    Är det inte bättre att jag får en sysselsättning ett tag tills något här nere dyker upp, än att jag blir mer och mer frustrerad och deprimerad över att vara arbetslös-känner mig så värdelös.

Går din familj med på det? det är l dom du ska fråga i första hand.
    Jag skulle dock inte accepterat det barnen behöver ju sin pappa.
  • oaktree

Fast det är han som får ta större ansvar med barnen, jag kommer pendla. Han har det glassigt nu, jag sköter hemmet, hämta, lämnar, lagar mat, tvättar osv husfru med andra ord. Om jag tar jobbet kommer jag vara borta mån-tors och får får han sköta allt. Kanske kommer jag bli gladare, men han ledsnare...

oaktree skrev 2014-03-21 09:39:11 följande:
    Hej!

• Mälaröbo

Jag tycker absolut man kan ha det så under en period. Du får erfarenhet och har större chans på jobben som finns närmare hem. När du skriver att "familjen" inte vill flytta så menar du maken va? Två 5-åringar bör inte vara delaktiga i ett sådant beslut.

• oaktree
    Mälaröbo skrev 2014-03-21 10:14:50 följande:
    Jag tycker absolut man kan ha det så under en period. Du får erfarenhet och har större chans på jobben som finns närmare hem. När du skriver att "familjen" inte vill flytta så menar du maken va? Två 5-åringar bör inte vara delaktiga i ett sådant beslut.
    Ja, precis. Maken vill inte. Vi flyttade faktiskt från sthlm för ett par år sen..har bott där i 17 år men när barnen kom så blev det inte lika roligt...ni vet bostad, köer osv. Men tyvärr är det där jobben ofta finns.
    Jag vill inte heller flytta från Lund, vi trivs jättebra här, allihop!
  • oaktree

Dessutom har vi hamnat i ett läge nu när förhållandet börjar ta stryk, han är lycklig och nöjd och jag olycklig och missnöjd. Vetskapen om att hamna i fas tre eller aldrig få ett jobb gör mig tokig!

• Catti41

Dina chanser att få ett jobb på hemmaplan ökar ju betydligt om du redan har ett jobb som är inom din bransch. Så varför skulle du inte kunna veckopendla, det gör andra föräldrar. Det innebär förstås att må-tors får din man dra ett tyngre lass av vabb, lämna och hämta osv osv, men å andra sidan om du gjort det under barnens första år så jämnar ni ju bara ut det, och du kan ju jobba i Sthlm i 3-4 år innan det börjar slå över åt andra hållet.

• pastamamman

Jag tycker att man kan ge det chansen. Kan funka hur bra som helst har kollegor som gör så. Dock måste ju du och din man vara överens. Sen tror jag att ni ska sätta en tid ni ger det innan ni gör en utvärdering (typ 1-1,5år).

• Paulina P P
    Emmalinnéa skrev 2014-03-21 09:46:26 följande:
    Går din familj med på det? det är l dom du ska fråga i första hand.
    Jag skulle dock inte accepterat det barnen behöver ju sin pappa.
    Barnen har ju sin pappa. Det är mamman som fått jobb i Stockholm.
  • isabellab
    Catti41 skrev 2014-03-21 11:24:26 följande:
    Dina chanser att få ett jobb på hemmaplan ökar ju betydligt om du redan har ett jobb som är inom din bransch. Så varför skulle du inte kunna veckopendla, det gör andra föräldrar. Det innebär förstås att må-tors får din man dra ett tyngre lass av vabb, lämna och hämta osv osv, men å andra sidan om du gjort det under barnens första år så jämnar ni ju bara ut det, och du kan ju jobba i Sthlm i 3-4 år innan det börjar slå över åt andra hållet.
    Håller med! Det är enormt mycket lättare att få jobb om man redan har ett, så antingen löser det sig senare i Stockholm eller så gör detta jobbet att du får ett annat drömjobb i Lund... Ta chansen!
  • Elaifiknow

Du vet inte om det fungerar, förrän du provat. Din make måste dock vara med på det hela, allt blir smidigare då. Det är bättre att du får mer arbetslivserfarenhet, än att du drar hemma. Hur ser det ut med boende i Stockholm? Har du möjlighet att ordna något?

• Vinterankan

Jag har varit i situationen att min sambo varit arbetslös och det var faktiskt väldigt skönt för mig när han fixade allt med städning, matlagning mm. Men om enda chansen till jobb var veckopendling så hade jag ändå tyckt det var bättre än långvarig arbetslöshet. Det ökar ju också dina chanser att få ett jobb nära.

• Virriga Vera

Jag veckopendlade under nästan 3 år mellan Skåne och Stockholm. Jag trivdes och det funkade bra med familjen, maken jobbade skift och barnen var lite äldre än dina. Jag hade det så bra att jag kunde jobba hemifrån de gånger maken jobbade natt.

• studentska

Testa! Du har absolut inget att förlora på att ta jobbet, precis som de andra skriver så får du också ökad erfarenhet och bättre möjligheter att få ett drömjobb nära hemmet. Det är kanske inte den roligaste situationen men eftersom du har en stöttande make så go for it. Du sviker ingen, jag tror däremot att du blir en mycket bättre mamma om du har ett jobb du trivs med. Det finns kanske också möjligheter att jobba mer mån-onsdag så att det går att sluta tidigare på torsdagar och du kan vara hemma tidigare ibland. Eller är jobbet upplagt så att du jobbar in fredagen under de andra dagarna eller är det meningen att du ska jobba hemifrån fredagar?

Jag tror att du ångrar dig och blir bitter om du ej provar ens. Vill man få det att funka så funkar det! Skulle det trots allt bli för slitigt i längden så kan du söka jobb närmare så småningom med ett stärkt CV och färska referenser!

• oaktree

Tack för all stöttning! Det visar att jag ändå tänkt rätt. Vi har nu bestämt att jag ska gå vidare med tjänsten. Sen får vi se hur det går, antingen flyttar vi tillbaka upp, men det ska mycket till eller så dyker förhoppningsvis drömjobbet upp här nere under tiden.

• studentska
    oaktree skrev 2014-03-24 09:38:23 följande:
    Tack för all stöttning! Det visar att jag ändå tänkt rätt. Vi har nu bestämt att jag ska gå vidare med tjänsten. Sen får vi se hur det går, antingen flyttar vi tillbaka upp, men det ska mycket till eller så dyker förhoppningsvis drömjobbet upp här nere under tiden.
    Önskar dig verkligen stort lycka till med allting! Det är så skönt om man gått arbetslös en period och sen får ett jobb man verkligen vill ha! Och grattis får jag väl passa på att säga med.Skrattande
Svar på tråden Ska jag veckopendla till sthlm??