• Anonym (orolig)

Stöd och råd i chock-besked

Behöver bolla mina tankar med nån just nu.
    Lite bakgrund: Jag har senaste åren fungerat som både mamma och pappa till mina två små barn då deras far är typ ute ur bilden. Samtidigt har jag gått igenom många jobbiga processer tex vårdnadstvist och en hel radda polisanmälningar, stämningar och rättegångar. samtidigt har jag jobbat heltid men blev utbränd på riktigt. jätte hemskt. jag återhämtade mig och studerar sedan en tid tillbaka på heltid på komvuxnivå för att komma in på universitet och ge mig och barnen en god ekonomisk framtid.

Plötsligt träffar jag min livs kärlek, mitt i studierna. Han flyttar ihop med oss efter ett års kontakt och vill gärna ha ett barn till med mig. Jag vill både ha barn och satsa på studierna så dealen blir att jag bara ska vara hemma 6 månader och sedan tar han resten av föräldraledigheten. Jag förklarar också att jag har gått igenom mycket och inte är någon evighetsmaskin och att han måste vara beredd att ta det största ansvaret för nya barnet så att jag kan klara av skolan. Han säger gladeligen ja. Vi väntar nu barn till sommaren.

Familjen fungerar bra och hans barn sedan innan kommer och bor hos oss varannan helg. I början av graviditeten var jag extremt trött och spydde hela tiden. Jag känner mig lite starkare nu och varje gång bonus kommer så försöker jag vara engagerad och vi hittar på mycket aktiviteter med alla 3 barnen.

Så denna vecka släpper biomamman bomben. Hon förklarar att hon ger upp, hon orkar inte ta hand om sitt enda barn. Hon tycker att han får det bättre hos oss och vill att han ska flytta till oss på heltid. Hon ska bara ha honom varannan lördag för hon är så trött. Hon klarar inte av skolan med ett barn hemma men jag ska göra det med 4 barn nu... Jag ska alltså bli ofrivillig 4-barns mor...

Mycket känslor sattes igång i mitt huvud. Pappan säger att biomamman inte har lika mycket energi som jag... Jag känner att det plötsligt förväntas saker av mig. Jag kan inte vara mor till tre, självklart måste jag bli mor till alla fyra. Bonus kommer känna sig övergiven av sin mor som alltid tagit hand om honom. Vi kommer få en ängslig, orolig och förrvirrad bonus här, dessa tecken visar sig redan på helgerna. Jag tycker synd om barnet. Hen ska börja årskurs 1 och kan inte ens språket, då han går i skolan i ett annat land nu. vi bor på gränsen mellan Sverige och detta land. Hens mor bor givetvis i detta land också.

Jag har försökt prata med pappan. jag kan självklart inte säga nej till att hans barn kommer hit och bor men jag undrar vad som förväntas av mig? Efter en stund diskussion blev han nästan sur och jag kände mig dum, som att hans barn inte var välkommen, men det är hen ju. Han sa till slut: Vi vill bara att du ska vara snäll mot hen.

Men i begreppet snäll ingår så mycket mer än att bara inte vara elak. det ingår att jag ska ge bonus samma engagemang som mina egna tre barn annars känner sig bonus utanför osv. 

Kommer jag att klara det här? Någon som varit i samma situation? Hur gick det för er??

• Svar på tråden Stöd och råd i chock-besked
  • Anonym (orolig)

Hur ska man tolka en ts som blivit läst 100 gånger men fått noll svar? Inte ens ett elakt svar? Det är ovanligt!

• Påven Johanna

Ja, det blir väl på samma sätt för dig som det blir för honom? Förutom att du har två barn sedan tidigare boende på heltid medan han har ett. Sedan tillkommer det gemensamma också förstås. 

Orkar du inte så får du kanske låta utbildningen ta längre tid och din sambo får täcka upp dig/er ekonomiskt. 

• Egendomligt

Pratar inte bonusbarnet svenska med er och dina barn när hen är hos er? Om hen flyttar till er nu hinner hen säkert lära sig innan skolstart.

Annars tänker jag att pappan har ett lika stort ansvar i att ta hand om barnen som du har, varför skulle du ta hand om alla fyra barnen själv?

Jag har tre barn där det äldsta är 3,5 nu. Jag tycker att det är jobbigt att ta hand om alla barnen själv, men pappan anpassar sina arbetstider så att vi kan hjälpas åt både på morgonen och eftermiddagar/kväll.

• Anonym (klara)

Gud, en sån jobbig situation du har hamnat i! Och inte har du valt den själv heller.

Jag förstår dig verkligen samtidigt som man självklart tycker synd om hans barn. Din sambo har ju accepterat att bo heltid med dina barn och nu behöver hans barn någonstans att bo.

Det ni måste göra är ju att prata igenom det här ordentligt, vem har ansvar för vad, hur fördelar ni arbetet, vad förväntas av dig som bonusmamma osv.

• elinaehn

Ge dig själv tid att smälta det här, ni kommer finna vägar. Hoppas bonus kan flytta in före bebis kommer så ni hinner komma igång...

• Fiamedbarn

Ja det är ju en svår situation! Jag har inget svar. Men visst är det viktigt att bonusbarnet inte känner sig övergivet eller försummat i nya familjen...och det är samtidigt viktigt att du får möjlighet till vila ibland, kanske kan ni växeldra de tre barnen så att båda får lite vila ibland?

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Ann Cistrus

Vad har du haft för förväntningar på dig de helgerna pojken varit hos er fram till nu? Hur engegerad är din sambo i dina barn? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Nöjd man

Men ni är två föräldrar som ska hjälpas åt lika mycket, eller ?

Han engagerar sig förhoppningsvis i dina barn och ser till att du blir avlastad där ibland. Utgår från att de blir lika med att hans är där på 100% och att när ni får tillökning så tar han om de övriga medan du tar hand om lillen.

• Anna36

Du får lita på att ditt livs kärlek tar sitt ansvar för hela familjen. Och du får gå in för att ta hand om fyra barn istället för tre. Det löser sig, ni är två stycken och bör kunna fixa det här. Grattis till bebis! Och för studierna. Det kommer att bli bra. 

• Anonym (orolig)
    Fiamedbarn skrev 2014-03-21 14:00:20 följande:
    Ja det är ju en svår situation! Jag har inget svar. Men visst är det viktigt att bonusbarnet inte känner sig övergivet eller försummat i nya familjen...och det är samtidigt viktigt att du får möjlighet till vila ibland, kanske kan ni växeldra de tre barnen så att båda får lite vila ibland?
    Växeldra de fyra barnen blir det ju. Vuxnas känslor är ju inte tillåtna och är ofta tabu. Det är lätt att bli kallad egoistisk och elak styvmamma. Barnen ska alltid vara i fokus och centrum och deras behov ska alltid gå först enligt de flesta på familjeliv. Jag anser att vuxnas känslor också är viktiga att ta hänsyn till. Mår inte de vuxna bra så mår inte heller barnen bra i längden. Vi vuxna är också värdefulla individer, sårbara och känsliga. Det måste vi få vara. 
    Men jag tar fullt ansvar för mina barn, det var så vi kom överens när vi flyttade ihop. Han ville inte bli deras nya pappa. Bara en vän. Så jag har kört allt med väckning, påklädning, frukost, köra till dagis, hämta, städa deras rum, deras tvätt, deras konflikter, tandborstning, närhet, omsorg, ta ALLA nätter då något barn alltid vaknar varje natt, ja ALLT! Medans han inte har varit delaktig. Jag ansåg att mina barn är mitt ansvar och ska inte belasta honom och han tyckte det var en bra deal. Självklart har han ryckt in och täckt upp för mig några gånger. Men nu ser jag plötsligt att han engagerar sig mer i mina barn och jag förstår att det beror på att han plötsligt inser att han vill att jag ska göra detsamma för hans barn. Det känns konstigt när jag ser förändringen, svårt att förklara, bara är så.
Svar på tråden Stöd och råd i chock-besked