• Anonym (Progesteronvärde)

Vet inte hur jag ska tolka detta...

Hej!

Idag tog jag blodprov för att kolla upp om jag fått ägglossning efter en kur med pergotime.
    Ringde för att höra provsvaret och värde är 25, barnmorskan sa att värdet måste vara över 30 för att man ska ha haft ägglossning.

Men jag var på VUL den 10/3 och då hade jag en äggblåsa på 13,5 mm, läkaren trodde att jag skulle ha ÄL på fredag eller lördag och därför bokade han test tid till idag (ca 1 vecka efter ÄL).

Jag fick aldrig någon glad gubbe på ÄL-testet förrän nu i måndags, vilket betyder att ÄL skedde tisdag eller onsdag alltså 3-4 dagar innan progesteronprovet.
    Kan det korta tiden mellan ÄL och provet ha påverkat resultatet?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska tolka detta...
  • Anonym (?)

Men om äl testet visade positivt så spelar det väl ingen roll? Huvudsaken att du haft äl? :)

• Limalie

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men det jag iallafall vet är att man kan ha blåsor som aldrig släpper ägg eller inte ens innehåller ägg. (vart med om det själv) även om de är stora.

• Limalie

och då fick jag glada gubbar och allt möjligt ändå. Men blåsorna innehöll inga ägg.

Fick svar från fertilitetsenheten och visst kan resultatet påverkas om provet tas bara några dagar efter ÄL.
    Och att 25 visar att ÄL skett.

Limalie skrev 2014-03-21 14:15:43 följande:
    Jag vet inte riktigt hur det funkar, men det jag iallafall vet är att man kan ha blåsor som aldrig släpper ägg eller inte ens innehåller ägg. (vart med om det själv) även om de är stora.
    Jag har gjort AMH-test som visat att jag trots min ålder (37 år) har extremt högt äggreserv, så ägg har jag.
    Vi man och jag har redan 2 barn, så ägg finns.

Har det gått bra för dig Limalie?
  • Limalie
    Anonym (Progesteronvärde) skrev 2014-03-21 14:42:02 följande:
    Jag har gjort AMH-test som visat att jag trots min ålder (37 år) har extremt högt äggreserv, så ägg har jag.
    Vi man och jag har redan 2 barn, så ägg finns.

Har det gått bra för dig Limalie?
    Ok, men dåså   Hoppas det tagit sig nu då!

Ja det gick bra tillslut via IVF, är nu i v 21. Men fick bara ut ett ägg från 6 blåsor som var stora och fina. Det enda lilla ägget blev tjejen vi har i magen.
Svar på tråden Vet inte hur jag ska tolka detta...