• Äldre 21 Mar 18:20
    9460 visningar
    26 svar
    26
    9460

    två små barn och nu gravid med tvillingar!! hjälp!

    Chockartad upplevelse när vi fick veta detta igår k v 12.
    Vi har sedan tidigare två tjejer som fyller 5 år o 3 år i sommar. Tvillingar kommer i september!! Vi bor i ett rätt litet radhus m tre sovrum. Vi har inte ngn släkt här i stan.

    Ska vi behålla? Orkar man? Tips o råd?

  • Svar på tråden två små barn och nu gravid med tvillingar!! hjälp!
  • Äldre 21 Mar 18:26
    #1

    Behåll! Du orkar mer än du tror.

  • Äldre 21 Mar 18:38
    #2

    Era flickor är inte jättesmå, men det beror ju också på hur livet fungerar idag med sömn, stress, jobb, ekonomi osv.
     
    Har ni råd om båda skulle vara föräldralediga en period? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 21 Mar 19:12
    #3

    Behåll säger jag bara! Man tror att man inte kommer klara av det men så är det ju först när man blir mamma första gången oxå. Och som en annan sa så klarar man mer än man tror:) Och dina två tjejer är ju rätt så stora då, så blir ju att dom klarar sig mycket med o leka själv och så. Så att du har tid med dom små sen. Planera och se över föräldraledigheten så att båda kanske kan va hemma första tiden. Det brukar alltid lösa sig när man väl är inne i det sen :)

  • Äldre 21 Mar 19:23
    #4

    Har kompisar som precis det hände för, de behöll och säger att folk tror att det är jobbigare än vad det är, tvillingar tröstar varandra och har stor glädje av att vara två. Lycka till!

  • Äldre 21 Mar 20:10
    #5

    Va är dom 5 och 3 är dom inga småbarn. Jag trodde du hade en 1 och en 2 åring eller ännu mindre. Och ja man orkar en massa..

  • Äldre 21 Mar 21:11
    #6

    Många positiva svar! Det lutar väl lite åt att behålla.. Vi har helt ok ekonomi och jag har möjlighet att jobba deltid senare. Vi har en stark relation. Men samtidigt få tänker vi att vi är så unga, 30 år, och om vi inte behåller har vi ändå god tid på oss att kunna få fler barn. Jag är också så orolig att tvillingsrna ska komma för tidigt o få handikapp...

  • Äldre 21 Mar 21:14
    #7
    viseversa skrev 2014-03-21 20:10:46 följande:
    Va är dom 5 och 3 är dom inga småbarn. Jag trodde du hade en 1 och en 2 åring eller ännu mindre. Och ja man orkar en massa..

    Ja, jag trodde också att syskonen var yngre... Personligen hade jag aldrig kunnat göra abort för det var en tvillinggraviditet.....
  • Äldre 21 Mar 21:19
    #8

    Hade behållt. Tycker inte 30 år är speciellt ungt

  • Äldre 21 Mar 21:26
    #9

    Ja, jag trodde också att barnen var mindre. Jag hade nog tyckt att det var tuffare med bara en 3-åring och tvillingar. Nu kan ju 3- och 5-åringen leka mycket ihop och roa sig själva på ett helt annat sätt. Men visst är det säkert tufft om man inte får sova på natten med vakna barn på dagen. Nyttja pappadagarna och dubbeldagar om ni kan ekonomiskt.

  • Äldre 21 Mar 21:40
    #10

    Bara ni vet vad ni orkar, men om ni vill ha fler barn och har två på g ... låter lite märkligt göra abort då?! Kommer du kunna leva med det?

    Jag tror ABSOLUT en orkar mer än en tror. Mycket mer! Barnen ni redan har är rätt "stora" och kommer säkert tycka det är superkul få hjälpa till men även roa sej själva och varandra. Tvillingar har också grundtrygghet i varandra på annat sätt än ett ensamt barn har. Och att du är rädd något skulle gå fel.. men det kan allt göra.

    Jag tror såhär att ska en vänta på att allt ska va perfekt och helt redo för ytterligare familjemedlem väntar en en livstid - för det finns alltid något som skulle kunna va "bättre". Större hus, bättre jobb, ... men i slutändan ångrar en aldrig sina barn. Var ni glada innan UL att vänta barn låter det ju mycket märkligt att fundera över abort bara för att det är ett extra barn!? Jag tror de kommer göra er familj komplett.

Svar på tråden två små barn och nu gravid med tvillingar!! hjälp!