• Helly

Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?

Kom överens om vilka dagar som ska vara datorfria och börja dra kablarna de dagarna. Han kommer snart att fatta, det handlar om att bryta en vana. 

• Helly
    cirkusmusen skrev 2014-03-22 12:35:55 följande:
    Min sambo spelade också mycket. Han spelar också LoL.

Jag ville inte bli den där tjejen som bara klagar på honom utan att förstå vad han faktiskt gör i detta spel. Så jag skapade ett eget spelkonto, bad sambon mig att lära mig grunderna, han blev verkligen jätteglad över att jag tog initiativ och på det sättet accepterade hans hobby i stället för att skapa en tråd om det på familjeliv och gnälla. 

I alla fall, med en större förståelse för spelet kunde jag lättare hantera hans spelstunder, jag visste hur långa "matcherna" ungefär var. Samtidigt som jag kunde dela glädjen med honom när det gick bra. 

När jag visade honom att jag var redo att offra lite av min tid för honom, så blev han också redo att offra sin speltid för mig. Det handlar ju faktiskt om att ge och ta.

Nu så spelar vi i bland tillsammans, och det är riktigt roligt :D Är så jävla glad över att jag inte är den där jobbiga flickvännen som vill strypa sambons hobby, så som hans kompisars flickvänner är.

Jag kan relatera till detta. Min sambo spelade väldigt mycket ett spel som jag inte alls kunde relatera till. Jag blev väldigt ledsen på att han försvann in i ett spel som jag inte förstod mig på (och jag är ändå en gamer som spelar mycket själv! SKillnaden är att mina spel inte är multiplayer, så jag kan alltid spara och avsluta eller sätta på paus). Lösningen vi kom fram till var att han bytte spel till ett som vi båda kunde spela, och numer spelar han bara när jag också spelar, vilket blir ett par kvällar i veckan. 

Jag tror att man måste respektera spelandet också, inte bara demonisera det. Tycker att TS ska försöka sätta sig in i spelen han spelar och prova på dem. Då kommer hon kunna kommunicera bättre kring spelandet sedan. Att ropa att maten är klar precis när den som spelar har inlett en viktig match, ja, det är ungefär lika sjysst som att störa någon som joggar med att ringa på mobilen mitt i springrundan och tjata om mat. Om TS får bättre koll på hur spelet fungerar kan hon föreslå "mat efter att matchen är slut" eller liknande, eller prata på ett bra sätt om hur många matcher som är okej på en kväll. 

Jag förstår mig på det där med datorspel som nedvarvning. En timme eller två, det är nedvarvning. Att sitta 6-10 timmar på en kväll är inte nedvarvning, det är en livsstil. 
Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?