• Anonym (vad ska man göra)

Svarar ni när chefen ringer på er lediga dag? Blev utskälld!

Jag har varit tydlig för min chef att jag inte svarar på telefonsamtal när jag är ledig. Är man ledig så är man! Inte fan vill man ta med sig jobbet hem. (Jag har ett sånt jobb då man släpper allt när man slutat sitt pass) Hur som helst så hets ringde han mig här om dagen när jag var ledig. Ca 20 gånger ringde han. (han har gjort det flera gånger förr) Jag var upptagen i andra samtal just då och hade fullt upp hela dagen så jag blev mest irriterad och svarade inte i ren protest. Vill han något får han väl skicka ett sms så hör jag av mig när jag har tid. Tycker verkligen att man ska respektera varandras ledighet!? En annan kollega smsade mig och jag fick reda på vad han ville och det var VERKLIGEN INGET viktigt. När jag kom till jobbet fick jag mig en fet utskällning inför kunderna. De tittade på oss och jag försökte lugna honom med lugn ton men han var så himla arg och bad mig att hålla tyst. Vad är det för jävla beteede? Han sa inte ett ord resten av dagen och sa inte hejdå när han gick hem. Skulle kunna berätta hur mycket som helst om honom men det skulle ta halva natten. Han får mig att må psykiskt dåligt varje dag. Vad ska man göra? Står inte ut längre med honom. 

• Svar på tråden Svarar ni när chefen ringer på er lediga dag? Blev utskälld!
  • Frontline

För att svara på din TS ja jag svara alltid när chefen ringer och missar jag det så ringar jag upp när jag har sett det...

Nej jag fjäskar inte ett dugg för dom utan är det problem och jag behövs så ställer jag upp..

Hade idag en ledig fredag men vart inkallad 2 gånger under dagen för att det behövdes, det har jag igen vid ett senare skede..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • persikofjaril

Jag svarar om jag hinner innan telefonsvararen går igång. Hinner jag inte ringer jag tillbaka så fort jag kan. Det kan vara viktigt.'

• Haskel

Som egenföretagare har jag ingen chef, men däremot svarar jag alltid när det ringer. Kunder ringer både kvällstid och helger ibland. Även vid tidigare anställningar, har jag svarat om chefen ringt. Man vet ju inte vad ärendet gäller förrän man svarat. Har chefen däremot menat att jag ska göra jobb på min lediga tid, har jag sagt nej om det inte varit förutbestämd övertid, eller kris. Framförallt kan chefer få för sig att man ska jobba hemifrån, vilket de inte anser behöver betalas ut i lön.

Däremot har jag all förståelse för att TS chef blev förbannad.

• Amanda84

Ja, jag svarar när chefen ringer under lediga dagar. Jag svarar även om chefen ringer om jag skulle vara hemma och vara sjuk, även om jag då inte svarar någon annan som ringer. Om jag mot förmodan skulle missa ett samtal av chefen så ringer jag upp så snart jag kan och ber även om ursäkt för att jag missade samtalet.

• Selfish Geene

Jag är chef så jag blir aldrig uppringd av "chefen" på min lediga tid, däremot blir jag ofta uppringd/kontaktad av mina medarbetare när jag egentligen skulle vara ledig. Det är irriterande som fan men ingår i mitt jobb och min lön så jag får ta skeden i vacker hand och göra det ändå. Däremot skulle jag inte kräva av de anstälda att de ska finnas till arbetsplatsens förfogande efter arbetstid, möten sker på betald tid och alla ärenden som inte är akuta eller insignifikanta görs på arbetstid (enstaka textmeddelanden som rör jobbet kan dock förekomma) Jag tycker inte att det här är något du behöver acceptera, prata med chefen och om ingen förändring sker: sök ett nytt jobb!

• Lindsey Egot the only one

En arbetsgivare äger inte sina anställda utan är man ledig så är man ledig. Gäller det jobb relaterade frågor får man ta det på arbetstid.

• Frontline
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-22 00:41:02 följande:
    En arbetsgivare äger inte sina anställda utan är man ledig så är man ledig. Gäller det jobb relaterade frågor får man ta det på arbetstid.
    Visst är man ledig så är man, men kan man ställa upp så gör man...
    Eller är det bara jag som är konstig?
  • Queenie70

Jag skulle svara, mest för att jag är så jävla nyfiken. Skulle dock aldrig tugga i mig en utskällning utan att skälla tillbaks. Högt!

• Madida

Nu är det oftast skyddat nummer när min chef ringer men självklart svarar jag om jag ser att det är chefen. Sen kan det ju vara så att jag inte kan/hinner svara just då och isåfall ringer jag upp. Skulle dock aldrig, som Amanda84 skriver, be om ursäkt för att jag missade samtalet.

Sen beror det väl lite på vad man har för chef. Min skulle aldrig ringa mig på en ledig dag om det inte var nödvändigt. Således svarar jag. Hade jag haft en chef som ringde för att hen undrade var hålslagaren var och om jag sett den så hade jag inte svarat.
    Sen tror jag faktiskt aldrig att min chef ringt utan att lämna ett meddelande (om jag nu missar samtalet). Hade jag sett att jag missat 20 samtal från min chef så hade jag fått en hjärtinfarkt och trott att hela bygget exploderat och alla var döda typ. Jag anser inte att man ringer någon 20ggr om det inte är livsavgörande.

Att din chef blir arg för att du inte svarat tycker jag är galet. Det kan ju faktiskt vara så att man glömt telefonen hemma och är borta hela dagen. Å andra sidan tolkar jag ditt inlägg som lite barnsligt. "Struntade i att svara i ren protest". Den enda som förlorar på att bete dig så är du. Och om din chef är van vid att du beter dig på det sättet så kan jag förstå att han blir förbannad.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Frontline
    Queenie70 skrev 2014-03-22 00:48:41 följande:
    Jag skulle svara, mest för att jag är så jävla nyfiken. Skulle dock aldrig tugga i mig en utskällning utan att skälla tillbaks. Högt!

Varför skulle man få en utskällning för?

Svar på tråden Svarar ni när chefen ringer på er lediga dag? Blev utskälld!