• Fool

Stöttning för oss om behöver sluta se vår älskare

Anonym (Man X) skrev 2014-03-23 10:15:30 följande:

Jag tror precis tvärtom!
    Att alla attraheras av andra förr eller senare, det tror jag också på.
    Men jag anser att man ALLTID har & gör ett val.
    Det är sällan jobbflirten inleds på fikarasten 14.42 och man sexar på toan 14.43.
    Oftast börjar det med blickar, kommentarer, flirter etc.
    Vad jag menar är att man redan i inledningen kan välja att besvara flirten men också att avsluta den. Detta kan man välja att göra (oftast underbart en längre period) om och om igen. ..innan man hamnar i situationen där man "bara inte kunde stå emot".

När kollegan flirtar för tredje gången kan man välja att svara kort och jobbrelaterat, gör man så några ggr slutar de flesta att försöka.
    Man kan undvika att samåka hem "vi ska ju ändå bara åt samma håll", man kan välja otroligt många ggr innan man hamnar i en situation där det hela blir oundvikligt.

Alla människor har svackor, toppar & sårbara perioder i sina relationer, även när relationerna är bra. Man kan välja att besvara flirter och man kan välja att inte göra det.

Men det är aldrig något som "bara hände".
    Det är alltid ett aktivt val....eller snarare många aktiva val....som leder till otrohet.
    Håller med......
  • Fool
    Anonym (Man XY) skrev 2014-03-24 20:25:28 följande:

Tänker hålla detta kort eftersom det är OT och jag ber hemskt mycket om ursäkt TS, jag kommer hålla tyst sedan.

ManX; Du läser in väldigt mycket i det jag säger utan att veta ett dyft.
    Vi har alla en referensram och min är formad av mina erfarenheter där jag både bedragit och blivit bedragen.
    Äktenskapet som jag tack och inte längre befinner mig i havererade på grund av ett för mig mycket större svek där min dåvarande partner tyckte att flaskan var intressantare än mig och våra barn. Otrohet är en begriplig om än tråkig orsak, att ligga stupfull framför TVn är bara fruktansvärt tragiskt och obegripligt.
    Dessutom - Exfrun kan mycket väl tillhöra falangen stenkastare här som skriker "dumpa" eller "skilj dig". Av den anledningen har jag mycket svårt dessa intoleranta människor som lider av grav åsiktsinkkontinens.

Så från mitt perspektiv, mänskliga relationer är spännande och givande. Att bli förälskad är underbart och vi har svårt att styra det. Ibland stöter vi på människor som vi bara klickar med, ibland sveps vi bara med. Detta gäller framförallt om allt inte är så bra hemma eller om vi har glömt att uppskatta det vi har.
    Det är mänskligt. Inte svagt, Mänskligt!

Det kan vara så att vissa som skriver här har ett fulländat äktenskap men bitterhet och hat i inläggen gör att jag snarare tror att det är kråkor som älskar att berätta för örnen hur den skall flyga. Värdelösa råd som inte tröstar eller ser framåt utan bara är till för att skuldbelägga.
    Oj blev långt ändå... sorry

Några frågor....

Är det ok att svika sin partner för att man får känslor ?
    Måste man automatiskt agera på känslor ?
    Gäller det alla sammanhang eller bara sex och relationer (agera på känslor) ?
    Om ens agerande leder till att andra drabbas negativt , förtjänar inte då handlingarna kritik ?
    Är inte ALLT vi gör i ALLA sammanhang , mänskligt ?
    Vilket slags mänskligt beteende är acceptablet och vilket är inte acceptablet ?
    Var går gränsen mellan dömmande / skuldbeläggande opch kritik ?
    Är det oacceptabelt att kritisera handlingar eller åsikter ?
    Är det inte det du själv gör i ditt inlägg (kritiserar en annan människas åsikt) ?
    Är det inte väldigt dömmande och fördomsfullt att avfärda andras åsikter som bitterhet och hat för att det inte överensstämmer med ens egna ?
  • Fool
    Anonym (isabella) skrev 2014-03-25 13:27:40 följande:
    Tackade nej till en konferens igår som jag väldigt gärna skulle vilja åka på, av flera anledningar... Känns som en allt för stor risk just nu, eftersom han kommer vara där. Men jag vill. Vill allt och ingenting. Allt utom att vars hemma :'(
    Tror iof inte det är ovanligt att man vill vara hos den man är kär i och inte hos den man inte är kär i , men iom att du redan lever med den du inte är förälskad i (din partner) så är det kanske inte så konstigt att blir förvirrande , det hör väl lite till en förälskelse , men frågan är bara hur du kommer känna när förälskelsen för den andre mannen har lagt sig ? Om den lägger sig dvs. Vad vill du själv ? Vill du leva med din partner eller skulle du hellre vela leva med den andre mannen ?
  • Fool
    Anonym (Two faced) skrev 2014-05-24 22:12:20 följande:
    Det verkar som om jag kommer behöva sälla mig till medlemmarna i den här tråden. Jag har skrivit om min älskare i en annan tråd men idag så har vi på allvar pratat om att sluta ses. Vi träffades och hade sex men hade också "the talk" och för första gången pratade vi ingående om våra respektive äktenskap och om vårt förhållande. Jag sa att jag mådde dåligt över vårt förhållande och han kom med den briljanta iden att inte höras av på en månad och sen kunde jag höra av mig om jag ville träffa honom igen. Egentligen hade jag väl velat att han skulle säga att han inte kunde leva utan mig och att han älskar mig, men det hände alltså inte och jag hade väl inte heller förväntat mig det. Han har hela tiden sagt att hans äktenskap är bra, men att han känner en stark attraktion till mig. Han vill fortsätta träffas och sa att det enda han är orolig för i vårt förhållande är att jag skulle bli gravid. (!!) (Bakgrund; han har en ärftlig sjukdom som han har haft mycket jobbigt med och han har gjort ett medvetet val att inte skaffa biologiska barn för att inte föra denna vidare, dessutom är han kristen "pro-life", tror inte på abort.) Nu till en månad av abstinens. Och sen..? Jag tvivlar inte på att han kommer att kunna hålla sig från att emaila mig och nu ligger allt alltså på mig. Vi jobbar inte längre tillsammans, han bor långt bort i andra änden av stan och vi har inga andra gemensamma kontaktpunkter så chansen / risken att vi skulle springa på varann är mikroskopisk. Mitt äktenskap är dåligt, men det blir antagligen inte bättre av att jag har en älskare. Vet inte ens om mitt äktenskap är över eller om det finns något kvar. Känner mig ensammast i världen just nu. Har inte berättat för någon om min älskare. Funderar på samtalsterapi bara för att få prata av mig, men svårt att hitta tid och kraft till det men jobb, småbarn och hem. Har en syster jag kanske skulle kunna berätta för men vill inte att hon ska se mig som den äktenskapsbryterska jag är. Önskar att det inte var ett så definitivt slut, samtidigt som jag vet att det är enklare så. Vi har bara setts i ett par månader och har haft sex fyra gånger. Emailat flera gånger om dagen, inga sms och få telefonsamtal. Tänker att det är lättare att avsluta så fort som möjligt. Förra veckan var han bortrest med sin fru och vi emailade inte varje dag vilket fick mig att känna att det kanske var ok att inte höras. Ville bara skriva av mig någonstans, tack!
    Ursäkta men jag kunde inte låta bli att le lite åt ironin över att det verkar vara jätteviktigt med vissa kristna principer (pro life)  men totalt oviktigt med andra principer (att inte knulla runt bakom ryggen på sin fru) , vad hände med "behandla andra så som du själv vill bli behandlad" och "du skall icke lusta efter din nästes fru / man" ,  hur får ni det där att gå ihop ?

Om ditt äktenskap är över eller ej väl en fråga som ni BÅDA borde diskutera (du och din man)  och inte något som du bör ta beslut om på egen hand ? Jag menar man är väl två om ett förhållande ?

Ett hett tips kan ju vara att du berättar för din man om hur du känner , vad du tänker men även om din älskare och låter honom få vara med i matchen ? Få vara delaktig i besluten ? Det kanske tom underlättar din abstinens en smula ?

• Fool
    Anonym (vekling) skrev 2014-07-06 10:55:03 följande:

Läste en intessant artikel i SvD för ett tag sen om en kvinna som haft alla tre rollerna: älskarinna, bedragen och otrogen. Otrogen var utan tvekan värst. Man kan välja vem man ska leva med med ett enda undantag: sig själv.

Om detta citatet ovan - det är nog väldigt olika från person till person. Jag har blivit bedragen säkert 20 ggr (allt från ons till långvariga relationer vid sidan av) jag har nu varit den andra i två år och jag har varit otrogen mot mitt ex (vi hade inte hunnit skilja oss än när jag träffade denna mannen, men det var i och för sig på gång så jag kanske inte räknas som äkta otrogen då).

För min egen del så tycker jag att det värsta är att bli bedragen. Även om man blir avtrubbad så smångom, är det förödande för ens person, för ens självförtroende och självkänsla.Till slut är man liksom inte en person längre - det är nästan lite samma sak som för kvinnor som lever i misshandelsförhållanden. När man är mitt i det känns det inte ens som att det finns ett val någonstans, det är inte bara att "välja vem man vill leva med", det är en så extrem förenkling att det blir naivt...

Så jag vill uppmana till en ödmjukhet inför varje medmänniskas val - de beror alltsom oftast inte på det ytliga man ser, utan på helt andra saker inom personen.

Fast ska man vierkligen respektera handlingar som innebär att man medvetet krossar en annan människa ?.... vad är viktigast... det man faktiskt gör mot en annan människa eller vilka anledningar man anser sig ha för det ?

Vad spelar det för roll om man inte har för avsikt att korssa en annan människa när kontentan av dethela ändå blir precis det ?... Jag menar den som rånar en annan människa har antagligen inte heller för avsikt att skada personen utan vill "bara" åt pengarna eller vad det nu är man vill ha... men resultatet blir likt förbannat att man skadar en annan människa medvetet.... ska man verkigen ha resekt för sådana val ?

Jag tycker att "respektera andra människors val" är en sån extrem förenklig att det blir naivt... det handlar ju inte bara om valen i sig utan även om vilka konsekvenser den enes val får  för någon annan.
  • Fool

Som älskarinna / älkare så skiter man ju fullkomligen i vem man medverkar i att såra så länge man får sitt , ett ganska hänsynslöst och egoistiskt beteende anser jag... att sen sitta och kräva att andra ska visa en respekt , hänsyn och förståelse känns ju ganska fräckt....?

Som älskarinna / älskare när man redan är i ett förhållande så visar man ju ett ganska hänsynslöst och egoistiskt beteende mot ett flertal människor , både mot sin egen familj och mot sin älskares / älskarinnas familj.

Ska man verkligen visa respekt och hänsyn för hänsynslöst och egoistiskt beteende ?

• Fool
    Anonym (Vekling) skrev 2014-07-06 21:55:49 följande:

Fool- jag skrev ödmjukhet... Inte respekt. Viss skillnad där.

Jag tycker att ju äldre man blir, desto mer inser man att svart eller vitt knappt existerar. Allt som rör människor faller in i gråskalan däremellan.

Spelar det någpn roll ?... ödmjukhet eller respekt.... som älskarinna visar man väl varken eller mot den bedragna kvinnan ? Varför förväntar man sig det tillbaka när man själv inte kan uppvisa det mot andra ?

Vad exakt är det för gråzoner du syftar på ?
    Är det rätt eller fel att vara otrogen ?
    Är det rätt eller fel att medverka i att krossa en annan människa ?
    Vari ligger det gråa i en sådan handling ?

Jag tycker absolut inte ålder är någon som helst anledning till en mer inställsam inställning till otrohet , snarare tvärtom... egosiskt och hänsynslöst beteende kan man kanske lättare förstå hos en tonåring i brist på erfarenhet , en oförmåga att förstå vilka konsekvenser det får för de drabbade... men en fullt vuxen människa som mycket väl förstår vad det innebär borde veta bättre....
  • Fool
    Anonym (förtvinar) skrev 2014-07-06 23:05:01 följande:
    Jag tror faktiskt att det är ganska få som är otrogna som tycker det är hänsynslösa och egoistiska. Förnuftet säger ju naturligtvis att de saknar hänsyn och är egoistiskt i och med att man bidrar till att såra andra. När man levt i en familj och en vardag under en längre tid är man inte förberedd på att få känslor för en annan. Jag kom hem en dag och var ovanligt glad och lycklig. Det var den dagen som jag tyvärr blev förälskad. Jag var mycket nära att berätta för min fru att jag blivit kär. Sedan dess var det min nya kärlek som jag helhjärtat stöttade, visade kärlek till och älskade. Allt annat kändes oviktigt.

Tror inte att det är någon som varit otrogen som inte förstår att de sårat någon annan och kanske till och med krossat. Jag och många andra söker efter svar till varför vi gjort detta. Vanliga hyggliga individer som aldrig velat förstöra för någon. Varför har passionen slagit så hårt så att vi är beredda på att lämna barn fru/man och knappt bryr oss om konsekvenserna? Det enda vi vill är att vara med den vi älskar. Därför finns också den här tråden. Vi försöker glömma och försöker sluta träffas, men det är tungt. Riktigt tungt.
    Jag tror absolut att det är svårt.... men det är fortfarande ingen ursäkt för vad man medvetet väljer att utsätta andra för.... du pratar om vad man känner , jag pratar man vad man gör... vad spelar det för roll vad man känner om man likt förbannat fortsätter krossa andra människor / familjer ?

Det resonemanget känns lika tunnt som att stå och slå någon i skallen men en klubba och säga... "asså , jag tycker jättesynd om dig , verkligen., men du måste förstå att det är jättesvårt att sluta." .....och fortsätta slå ?... vad har den drabbade för nytta av det ?

Oavsett hur synd ni tycker om er själva så gör det lixom ingen som hest nytta för någon annan än er själva så länge ni fortsätter göra det ni gör ?
  • Fool
    Anonym (förtvinar) skrev 2014-07-06 23:58:19 följande:
    En dålig jämförelse :(. Det hjälper ju inte att du helhjärtat försöker förklara för oss att det vi gör är fel. Det vet vi. Vi försöker hitta en väg ur ett förhållande med starka känslor.

Sedan måste du också förstå att i långa förhållanden händer det mycket som ofta inte skrivs här och inte heller syns mellan raderna. Du pratar utifrån egen erfarenhet och vad "skolboken" kanske säger, men det finns tusentals andra historier och sanningar också.
    Faktiskt är det en ganska bra jämförelse... som sagt vad hjälper det att tycka synd om sig själv och fortsätta bedra era familjer och era älskares familjer ?

Att ni har starka känslor är det ingen som betvivlar , men är starka känslir verkligen en ursäkt för att att göra så mot människor som ska förställas stå er nära och / eller medverka i att krossa en annan familj ?

Känns som en väldigt egocenteisk världsbild.... JAG och MINA känslor är så mycket viktigare än någon annans känslor , de är mycket viktigare än min partners känslor och mina barns känslor...

Jag pratar inte om skuld jag pratar om den krassa verkligheten , oavsett vad ni känner och hur mycket vi utomstående har för förståelse för det ni känner så kommer det inte spelar någon som hest roll för de som drabbas , oavsett hur mycket ni stöttar varandra i denna tråd , oavsett hur synd ni tycker om er själva så förändrar det ingenting mot de som kommer drabbas av era handlingar.

Om ni på allvar menar vad ni säger när ni säger bryr er om era nära och kära så är det kanske dags att ni då slutar göra det ni gör , det är trotts allt hndlingar och inte ord eller känslor som räknas i slutändan. 

JA jag säger det av erfarenhet , sett från den bedragnes sida så spelar det absolut ingen som helst roll den som var otrogen kände eller vilka anledningar han / hon ansåg sig ha till det utan endast vad han / hon gjorde.

Och NEJ jag skriver INTE detta för att skuldbelägga eller få er att känna mer skuldkänslor utan för att försöka få er att förstå att det ni gör faktiskt förr eller senare kommer sluta i att människor som ni antagligen bryr er om kommer krossas , ja det gäller även era barn... och att det tyvärr inte räcker med självömkan för att allt ska bli bra....
  • Fool
    Anonym (förtvinar) skrev 2014-07-07 22:29:11 följande:
    Tyvärr Fool. Dina ord är som luft och betyder ingenting. Du bara envisas med att tjata om saker vi redan vet.

Den här tråden handlar om att försöka sluta träffa de personer som vi älskar. Att otrogna människor inte är vatten värda vet vi redan.
    Till att börja med vill jag klargöra att även jag anser att grundtanken med denna tråd är väldigt bra , dock har den på senare tid urartat i en orgie av självömkan och väldigt lite konkreta tips , förslag , etc på vad trådens syfte ska föreställas vara och det är det både jag och andra reagerat på.

Om ni redan vet så bra som du säger hur kommer det då sig att ni fortsätter göra det ni gör ? Visst kan man förstå att det är en process men du kan väl ändå inte på allvar mena att beklaga sig på en tråd är det bästa ni kan åstadkomma när det gäller att sluta bedra era familjer eller medverka i att bedra någon annans familj ?

Och på tal om självömkan så får vad du skriver om vad otrogna människor är värda får stå för dig , jag har inte någonstans på denna tråd haft några åsikter om vad otrogna människor är värda , det jag (och andra) har kritiserat är att vissa  som skrivit verkar ha en genuin vilja att sluta andra verkar bara vilja vältra sig i självömkan , få en klapp på axeln och lite medhåll.

Jag ska inte störa er mer.... men innan jag lämnar tråden så vill jag återigen påminna dig / er att detta inte bara handlar om er och era känslor utan även om era familjers känslor... eller är det värda luft de med ?
Svar på tråden Stöttning för oss om behöver sluta se vår älskare