• Mrs Fii

Någon annan med komplikation vasa previa?

Är det någon annan som fått reda på att ni har gravidkomplikationen vasa previa? Alltså lågt sittande moderkaka där även kärl växer utanför navelsträngen och täcker livmodermunnen.
    Känner mig ensammast i världen med detta och det hade varit skönt att diskutera med någon annan.

• Svar på tråden Någon annan med komplikation vasa previa?
  • missuz

Hej Mrs Fii,

Onej-jag vet precis hur du känner dig för jag var i samma sits så sent som i oktober -13. Jag hade placenta previa total och vasa previa. Var bor du? Viktigt att få rätt vård! Skönt för dig att veta är att det är mkt bra att du fått diagnosen trots att det känns jobbigt. Vilken vecka är du i nu?  Vår skatt föddes 18 nov m snitt i 32+5 och ligger just nu och sover gott bredvid mig. Inboxa mig om du vill veta mer/ha kontakt.

• Mrs Fii
    missuz skrev 2014-03-22 20:15:52 följande:
    Hej Mrs Fii,

Onej-jag vet precis hur du känner dig för jag var i samma sits så sent som i oktober -13. Jag hade placenta previa total och vasa previa. Var bor du? Viktigt att få rätt vård! Skönt för dig att veta är att det är mkt bra att du fått diagnosen trots att det känns jobbigt. Vilken vecka är du i nu?  Vår skatt föddes 18 nov m snitt i 32+5 och ligger just nu och sover gott bredvid mig. Inboxa mig om du vill veta mer/ha kontakt.
    Hej!
    Jag inbokade ett långt inlägg till dig. Om du orkar får du gärna läsa.
    Nu är jag i vecka 32+2
  • renegade01

Min son föddes med vasa previa. Jag visste inte om det och det var inget som i mitt fall gick att förutspå.

Värkarna satte igång och efter andra värken forsade det ut blod, hur mycket som helst. Ambulansen kom och inne på sjukhuset tog de prover på blodet och det visade sig vara barnets blod. De sövde mig direkt och han var ute på 4 minuter, helt blek och knappt något blod kvar i kroppen.

Men! Han fick 4 blodtransfusioner och vi blev utskrivna 3 dagar senare.

Kort sammanfattning på en lång, hemsk histora.

Vasa Previa kan se så olika ut. I vårat fall hade ett blodkärl nära navelsträngen brustit. Inget man kunde veta alls i förväg. Skönt att du vet om det iallafall så de kan ha koll på dig, för min son var verkligen nära att dö av blodförlust.

• Mrs Fii
    renegade01 skrev 2014-03-22 22:37:05 följande:
    Min son föddes med vasa previa. Jag visste inte om det och det var inget som i mitt fall gick att förutspå.

Värkarna satte igång och efter andra värken forsade det ut blod, hur mycket som helst. Ambulansen kom och inne på sjukhuset tog de prover på blodet och det visade sig vara barnets blod. De sövde mig direkt och han var ute på 4 minuter, helt blek och knappt något blod kvar i kroppen.

Men! Han fick 4 blodtransfusioner och vi blev utskrivna 3 dagar senare.

Kort sammanfattning på en lång, hemsk histora.

Vasa Previa kan se så olika ut. I vårat fall hade ett blodkärl nära navelsträngen brustit. Inget man kunde veta alls i förväg. Skönt att du vet om det iallafall så de kan ha koll på dig, för min son var verkligen nära att dö av blodförlust.
    Vilken skräckupplevelse för dig. Och vilken ofantlig tur att allt ändå gick bra med er son.
    Fick du hjälp med att bearbeta upplevelsen efteråt eller kände du att du inte behövde det? Vilken vecka födde du i?
  • renegade01

Jag fick prata med läkaren dagen efter men det var allt. Egentligen känner jag att jag behövt mer hjälp efteråt, nu också. Det är tungt att gå igenom själv!

Födde i vecka 40+6.

• Mrs Fii

Jag har nu fått det bekräftat att det är vasa previa. Är sjukskriven nu för att min man ska kunna vara hemma från sitt nattarbete och då kan jag känna mig lite tryggare.

Om en vecka är det återbesök och vi ska lägga upp en plan, men som det ser ut nu vill de lägga snittet vid 37 fulla veckor och jag ska vara hemma med ångest och oro tills dess. Hemska veckor framför mig och hoppas verkligen att inget händer.

• Mrs Fii

Puffar upp tråden lite ifall det är någon mer i samma sits som mig där ute….

• Cynric

Jag hade samma ska med min son som föddes 2010. Det upptäcktes i v 36 då jag fick en blödning. Blev inlagd med sängläge på bb för ett planerat snitt 37+0 men placentan släppte helt natten mot så det blev akutsnitt.

• Cynric

Är gravid i v 13 nu och är sjukskriven pga blödande placenta. Äter en medicin som heter tranexamsyra som kanske kan få det att sluta.

• Mrs Fii
    Cynric skrev 2014-04-02 11:56:46 följande:

Jag hade samma ska med min son som föddes 2010. Det upptäcktes i v 36 då jag fick en blödning. Blev inlagd med sängläge på bb för ett planerat snitt 37+0 men placentan släppte helt natten mot så det blev akutsnitt.

Ojdå, men gick allt bra med första? Det är precis det jag är rädd för. Har inte haft någon blödning förutom ytterst lite i vecka 14 men är rädd att det plötsligt kommer och jag har en bit till sjukhus. Då hinner vi inte in i tid vad jag förstått.

Vad jobbigt att det redan börjat blöda för dig igen. Är du sjukskriven nu då?
Svar på tråden Någon annan med komplikation vasa previa?