• Cynric

Någon annan med komplikation vasa previa?

Jag hade samma ska med min son som föddes 2010. Det upptäcktes i v 36 då jag fick en blödning. Blev inlagd med sängläge på bb för ett planerat snitt 37+0 men placentan släppte helt natten mot så det blev akutsnitt.

• Cynric

Är gravid i v 13 nu och är sjukskriven pga blödande placenta. Äter en medicin som heter tranexamsyra som kanske kan få det att sluta.

• Cynric
    Mrs Fii skrev 2014-04-02 12:50:58 följande:
    Ojdå, men gick allt bra med första? Det är precis det jag är rädd för. Har inte haft någon blödning förutom ytterst lite i vecka 14 men är rädd att det plötsligt kommer och jag har en bit till sjukhus. Då hinner vi inte in i tid vad jag förstått. Vad jobbigt att det redan börjat blöda för dig igen. Är du sjukskriven nu då?

ja börjar det blöda har man tyvärr inte mycket spelrum därför blev jag inlagd. Fick inte ens gå och duscha de 3 första dagarna *urk* Jag är sjukskriven denna vecka ut sen ska jag nog jobba igen. Jobbar på kontor så jag sitter ju still. Ska på ul fredag nästa vecka för att se om blodet som ligger i livmodern absorberats av kroppen eller vad vi ska göra. Går det här vägen kommer jag bli planerat snittad.
  • Cynric
    Mrs Fii skrev 2014-04-02 13:41:45 följande:
    Vad jobbigt för dig. Förstår om det känns långt till nästa fredag. Jag kommer antagligen få mitt planerade snitt 37+0 men är så orolig om något skulle hända innan. De vill inte göra det tidigare eller lägga in mig för de tror inte jag kommer föda tidigare. I morgon är det läkarbesök och kontroll och vi ska lägga upp en plan för snittet.

jag blev inlagd med sängläge och ctg varannan timme dygnet runt för att se att inget värkarbete drog igång. Var dock placenta avlossning som orsakade akut snittet. Konstigt ändå att samma komplikation kan ge olika vård!
  • Cynric
    Mrs Fii skrev 2014-04-02 14:33:28 följande:
    Jag tror att det beror på att jag inte har haft någon blödning (än) Men i Sverige jobbar man så här fick jag sagt till mig. Tillhör näl, Trollhättan. Får jag fråga vilket sjukhus du tillhör?

ja jag hade ju haft en blödning. jag tillhör sundsvalls sjukhus.
  • Cynric

Men va skönt för dig! Verkligen det bästa du kunde fått höra

• Cynric
    Zoey skrev 2014-04-07 14:21:53 följande:
    Får jag bara fråga hur ni har fått veta att ni har placerat Previa? Upptäcktes det vid rul? En vän till min närmsta kompis hade det men visste inte om det. De förlorade sitt barn vid förlossningen som dog av blodförlusten. Den historien har verkligen satt skräck i mig och jag är livrädd för att råka ut för samma sak.

Jag fick veta det i v 36 då jag fick en liten avlossning på moderkakan och blödde. Om jag inte börjat blöda då hade jag aldrig vetat och förmodling hade min son inte överlevt förlossningen.

Är gravid nu och kommer begära ett exta UL i v 30 samt planerat snitt.
Svar på tråden Någon annan med komplikation vasa previa?