• Samunotis

God lax till middag?

Hur steker eller ugnsbakar ni laxbitarna och vad har ni för god sås till den?

Ert bästa recept önskas?

Tack på förhand!

• Svar på tråden God lax till middag?
  • DaisyHunden

Hej!

Jag har inget exakt recept, men:

* Pressa vitlök och sprid ut.

* Ha citronsaft på.

* Krydda gärna med mycket kryddor!

• Tess1990

Brukar göra lax med fetaoströra

antingen rör jag ihop fetaost och creme fraiche med lite citron, vitpeppar, citronpeppar och ev. valfri krydda/pepparrot, toppar laxen med det och har i ugnen på ca. 200 grader i ca. 20min, creme fraichen gör att röran smälter ner och blir som en sås, så behövs inte mer sås till 

eller så mosar jag bara fetaost som jag blandar med hackad basilika, citron och vitpeppar, toppar laxen och tillagar på samma sätt och har en sås på pepparrot till

antingen en bechamelsås med pepparrot eller creme fraiche med pepparrot

jag tycker det är godast med potatis till och antingen en blandsallad eller kokta grönsaker 

• k girl

Färsk lax steker jag alltid i stekpanna, det blir godast. Antingen i form av kotletter eller filébitar och bara kryddade med salt och peppar. Eller också rökt pepparlax, då varmröker vi den.

Gott till är till exempel romsås, hummersås eller ärtpuré.

• Mercurialis

Jag lägger laxbitarna i en smord form och saltar och pepprar och sedan in i ugnen i 10-15 minuter. Sedan tar jag ut dem och lägger riven ost på och slår över 3 dl grädde. In i ugnen igen tills osten fått smält och fått lite färg och laxen är färdig.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tonårsmamman1

Blanda grädde, riven ost, pressad vitlök och rivet citronskal/saft i en ugnssäker form. Pensla laxen med olja, peppra och strö över hackade hasselnötter och lite riven ost och lägg i formen. Laga i ugnen.

• Ann Nelly

Har inga exakta mått eftersom jag är den där typen som "höftar" när jag lagar mat.
    Men här är mina favoritrecept.

Laxgratäng:
    Laxfilé i en ugnsform, ganska mycket salt och lite svartpeppar.
    Strimlar salladslök och sprider ut runt om.
    Hackar massor med färsk dill och sprider ut.
    (har jag ingen salladslök så ersätter jag med mycket hackad gräslök, har alltid det i frysen)
    Sprider även ut finrivet skal från en citron (pressar även i lite citronsaft).
    Häller 2-3 dl grädde över hela härligheten.
    Har jag parmesan hemma så hyvlar jag över lite sånt också.
    Kör i ugnen ca 20 minuter.

Lax med citronsås:
    Kör laxfiléer i ugn eller stekpanna, endast kryddade med salt och peppar.
    Blandar creme fraiche, lite majonäs, mycket pressad citron, lite honung för att runda av och lite salt så det blir en krämig citronsås. 
    Serverar detta med kokt potatis och lättkokt färsk broccoli alternativt sparris.
    (jag brukar skippa att äta potatis till denna rätten, jättegott bara med lax & sås & grönsaker)

Laxpaket:
    Koka potatis och skiva när den svalnat.
    Lägg ut laxfilé på bakplåtspapper (ett papper per filé).
    Salta & peppra
    Lägg potatisen över laxen.
    Gör en röra av tärnad mozzarellaost, tärnade körsbärstomater, mycket hackad basilika och lite olivolja för att binda ihop. Salta & peppra.
    Fördela ut röran på potatisen.
    Vik sedan över pappret (så skarven är i toppen, ej i botten) och vrid ihop ändarna som en smällkaramell typ.
    Kör i ugn ca 20-25 minuter tills laxen verkar klar. Servera med sallad.

• Kabanga

Jag brukar köra laxfile i en djup glasform med créme fraiche franskaörter.

Jag brukar köra fyra filéer och sen täcka dem med créme fraichen möjligtvis ha på lite citron och så in i ugnen typ 20 min på 200 grader cirka och koka ris till super lätt och gott :)

• Margaux

Ett av de bästa laxrecepten på länge: Ugn på 200 grader. Sätt på vatten till potatis och en kastrull till broccoli. Koka potatis och ge broccolin ett uppkok och slå av vattnet. Ta en liten bunt bladpersilja, blanda med 1 msk parmesan, 1/4dl olivolja och en vitlöksklyfta. Mixa. Lägg broccolibuketterna i en smörjd ugnsform och lägg i avtorkade färska laxbitar. Krydda med salt och peppar. Lägg en klick lättcremefraich på varje fiskbit och persiljepeston ovanpå. In i ugnen i 8-12 min beroende på hur mycket stekt du vill ha laxen. Servera med en citronklyfta och potatis.

• MinnaQ

Såsen:
    1 burk cream fraiche
    1 knippa dill
    ½ röd lök
    Röd rom
    Salt och vitpeppar

Laxen:
    4 bitar lax (färsk eller fryst spelar ingen roll)
    Citronsaft
    Salt och svartpeppar
    Lägg stjälkarna från dillen runt formen

180 grader ca 20 minuter.

Servera med potatis (mandel eller färsk föredrar jag)

• Lovizas Mamma

Lägg laxen i en ugnsform och bred på Philadelphia i den smak du tycker om,
    Koka upp 2 dl martini och en fiskbuljong och blanda i 5 dl créme fraich och häll såsen över laxen och in i ugnen 200 grader i ca 20 - 30 minuter

• Samunotis
    MinnaQ skrev 2014-03-23 02:21:42 följande:
    Såsen:
    1 burk cream fraiche
    1 knippa dill
    ½ röd lök
    Röd rom
    Salt och vitpeppar

Laxen:
    4 bitar lax (färsk eller fryst spelar ingen roll)
    Citronsaft
    Salt och svartpeppar
    Lägg stjälkarna från dillen runt formen

180 grader ca 20 minuter.

Servera med potatis (mandel eller färsk föredrar jag)
    MinnaQ: Tack för ditt mycket goda recept på middag!
    Det kommer vi göra flera gånger.
  • isabelles

Favoriten här hemma är lax i ugnen, kryddat med citronpeppar och salt. Några smörklickar på. Brukar servera med pressad potatis och världens godaste citronsås! Den är verkligen en hit, något ni alla måste testa till fisk.

Citronsås 4pers:  
    3dl vispgrädde
    4dl créme fraiche
    2st fiskbuljongtärning 
    4-5 tsk citronsaft (efter smak)

Koka ihop alla ingredienser! Vansinnigt gott :)

• MinnaQ
    Samunotis skrev 2014-03-25 13:35:23 följande:
    MinnaQ: Tack för ditt mycket goda recept på middag!
    Det kommer vi göra flera gånger.
    Åh va glad jag blir! Jättekul att ni gillade det :)
  • tjej87

Ringla lite olja i botten på en glasform och lägg på laxbitarna. Krydda med citronpeppar eller chili&lime-krydda. Bred på rikligt med pesto och smula sen över fetaost. Servera med en sallad och bulgur samt ev kall sås gjord på turkisk yoghurt, pesto och söstsur sås. Jätteenkelt och jättegott :)

• isabelles

Mitt citronsås recept menar jag såklart för 6 pers, inte 4. Skrev lite fel där :)

Svar på tråden God lax till middag?