Inlägg från: Anonym (jopp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jopp)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 19:40:22 följande:
    Om ni gifter er innan barnet föds blir din pojkvän automatiskt pappa och varken bion eller någon annan kan ta faderskapet ifrån honom.
    Jo det kan han, eller snarare få rätt till barnet iaf om han vill och kan bevisa att det ÄR han som är bio pappan.
  • Anonym (jopp)
    Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 19:48:43 följande:
    Nä, det kan han inte. Socialverket utreder endast faderskapet för barn födda inom äktenskapet om barnet, mamman eller den juridiska pappan ber om det.

Ingen annan, varken de själva eller någon som påstår sig vara fadern kan få en utredning öppnad.

Däremot kan den juridiska fadern/modern erkänna att bion är pappa och ge honom rättigheter, men det är frivilligt.
    Inte om det finns tillräckligt med bevis, gifte mig innan barnet föddes, maken blev ju automatiskt pappa, exet kom tillbaka efter 6år och fick efter mycket om och men genom domstolen rätt till umgänge på barnet.. eftersom han är pappan.
  • Anonym (jopp)
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 19:54:29 följande:
    Hade ditt ex hotat och hållit på då?
    Nej, menar bara att det är inte självklart att bio pappan inte kan söka om umgänge för barnet om han vill. Men med tanke på att ditt ex hotat så är det ju inte troligen att han får umgänge även om han försöker.
  • Anonym (jopp)
    Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 20:29:41 följande:
    Godkände du eller din man ditt ex som pappa i något skede?

Från familjerätten:

" Presumtionen anses automatiskt hävd om mannen i äktenskapet godkänner en annan mans faderskapsbekräftelse."

För om ni godkänt att han är fadern så kan han naturligtvis få umgänge också.
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?