• Ess

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 20:25:48 följande:
    "Talan om hävande av faderskap får väckas av mannen i äktenskapet eller av barnet. Är mannen död kan i vissa fall hans arvingar väcka talan. En annan man som anser sig vara biologisk far till barnet kan däremot aldrig väcka talan om hävande av faderskapet."
    Även om man räknar bort biopappan, så kan det du skriver här ställa till det rejält.
    Ponera att ts och hans äktenskap inte håller. Han träffar en ny, bildar familj och anförtror henne att barnet inte är hans. Han dör, och hon vill inte dela med sig till en sk särkulle, och kriget är ett faktum.
    Bättre att dra allt den juridiskt korrekta vägen, även om det innebär bråk med pappan så är det bättre att ta det när barnet är litet och inte förstår vad som händer, än att det kommer när barnet är betydligt äldre och kanske själv ska försöka försvara sina "rättigheter" till arv.
  • Ess
    Anonym (tändstickan) skrev 2014-03-23 09:37:28 följande:

i vilket fall har jag svårt att tro att biopappan frivilligt kommer skriva under faderskapsdokumentet när han har sådan inställning. i så fall måste du driva det vidare med blodprov för att bevisa att han är fadern så han blir tvungen att skriva på. och det är väl knappast nåt som varken han eller du vill.

Det är ju trots allt hans rättighet att få det gjort. Han har inga skyldigheter att betala underhåll osv för något som han inte säkert vet är hans barn.
  • Ess
    Anonym (tändstickan) skrev 2014-03-23 11:14:59 följande:
    Absolut, men han verkar inte intresserad ens av det.
    Det vet man aldrig. Barnet finns inte där ännu, och möjligheten finns att han ser annorlunda på det när barnet verkligen finns där.
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?