• Grappa

Recept på vit fisk som passar i matlåda?

Jag har ett block vitfisk i frysen jag vill bli av med. Någon som har nåt bra tips på vad man kan göra och ta med tll jobbet i matlåda?

• Svar på tråden Recept på vit fisk som passar i matlåda?
  • Arbetsvegan

Lägg den på huvudet för att kyla ner dig när du är ilsken.
    Sen lär den vara ångkokt så ysta i lite grönsaker och du har en perfekt måltid!

• E2012smamma
    Grappa skrev 2014-03-22 19:36:56 följande:

Jag har ett block vitfisk i frysen jag vill bli av med. Någon som har nåt bra tips på vad man kan göra och ta med tll jobbet i matlåda?

Gratäng ?

Eller bara foliebakad. Med grönsaker i foliepaket? Lätt och gott!

Jag brukar göra , fast m lax :

Steka fänkål, gul lök och en paprika, på med en påse saffran. På med krossade tomater. Salt, peppar och spiskummin

Lax/ vit fisk i bitar i en form och häll över blandningen.

Servera med aioli eller liknande.
  • IsDimma

Fiskgratäng. Men av alla frysta saker man kan hitta så måste väl ändå fiskblocken vara det tråkigaste. Jag är uppväxt på dom och trodde länge att jag inte gillade vit fisk nej, tacka för det där jag är uppväxt fanns inte färsk fisk då, men det finns idag så nu måste det finnas (nästan) överallt. Och även om man nu måste köpa frysta finns det roligare fisk att hitta i frysdisken.

• Grappa
    Arbetsvegan skrev 2014-03-22 19:38:18 följande:
    Lägg den på huvudet för att kyla ner dig när du är ilsken.
    Sen lär den vara ångkokt så ysta i lite grönsaker och du har en perfekt måltid!
    Det glädjer mig att du inte kan släppa näsbrännan jag gav dig. Solig
    IsDimma skrev 2014-03-22 20:13:58 följande:
    Fiskgratäng. Men av alla frysta saker man kan hitta så måste väl ändå fiskblocken vara det tråkigaste. Jag är uppväxt på dom och trodde länge att jag inte gillade vit fisk nej, tacka för det där jag är uppväxt fanns inte färsk fisk då, men det finns idag så nu måste det finnas (nästan) överallt. Och även om man nu måste köpa frysta finns det roligare fisk att hitta i frysdisken.
    Jag vet!! Fattar inte vad den gör i min frys men nu måste jag bli av med skiten!
    E2012smamma skrev 2014-03-22 19:50:17 följande:
    Gratäng ?
    Eller bara foliebakad. Med grönsaker i foliepaket? Lätt och gott!

Jag brukar göra , fast m lax :
    Steka fänkål, gul lök och en paprika, på med en påse saffran. På med krossade tomater. Salt, peppar och spiskummin
    Lax/ vit fisk i bitar i en form och häll över blandningen.
    Servera med aioli eller liknande.
    Tack!

• Arbetsvegan
    Grappa skrev 2014-03-22 20:37:20 följande:
    Det glädjer mig att du inte kan släppa näsbrännan jag gav dig. Solig

Jag vet!! Fattar inte vad den gör i min frys men nu måste jag bli av med skiten!

Tack!

Näsbränna+ Jag har inte fått någon näsbränna av dig, däremot har du gjort bort dig rejält.  Men det säger rätt mycket att du inte inser det. Nåväl DET är inte det viktiga utan att andra kan läsa det. Solig

Folie. Någon pratade om folie. Det tror jag är helt rätt väg för dig och din fisk. Bara svep in allt och ångkoka det.
  • Haskel

Lägg det i en gratängform 200 grader i ugnen 5 minuter.
    Vispa 3 dl grädde, blanda med salt, vitpeppar, mycket chilisås och dill. Häll över fisken.
    Gratinera ca 20 minuter, tills fisken känns klar.

Servera med kokt potatis. Minst lika gott dagen efter.

• Nenne666

Blanda passerade tomater, grädde salt och peppar och häll över fisken i en form och in i ugnen.

Svar på tråden Recept på vit fisk som passar i matlåda?