Maten - frukost, lunch och middag serveras i huvudrestaurangen. Det är den maten som ingår i all inclusive. Utöver huvudrestaurangen finns två andra restauranger, world grill och tavern by the sea samt en snacksbar vid stranden med lite lättare mat, kallskuret, sallad, burgare, pizza slices m.m. De två förstnämnda har a la carte som kostar men som hotellgäst ingår ett gratis a la cartebesök på ngn av dessa två restauranger. Vi hoppade det så jag kan inte uttala mig om maten där.
Det är massor av buffetbord till både frukost, lunch och middag. Sallader, röror, grillat, ris, potatis, pasta, och ett stort dessertbord. Allt ser väldigt inbjudande ut men hygienen var verkligen inget vidare av kökspersonalen. Den som hade hand om den grillade kycklingen hade förvisso plasthandskar sig när han tog i den råa kycklingen som han sedan lade på grillen. Men med samma slabbiga handskar tog han sedan ut den grillade kycklingen och lade på serveringsfaten. Det är ju förenat med direkt hälsofara, disgusting tyckte jag.
Vid frukosten stod det en person och stekte pannkakor, bredvid den en annan som gräddade våfflor. Rätt som det var kom en kökspersonal, tog den kniv som våffelmannen använde för att dela våfflorna i mindre bitar, och skar lite råa korvar med den. Lade sedan tillbaka den, och våffelmannen använde den glatt igen till att skära våfflorna. Obegripligt. Fattar inte hur man kan jobba i kök och göra en sådan sak, de kan ju inte ha ngn restaurangutbildning alls.
Det är ju en jättestor restaurang, hotellet tar ju ganska många gäster så även i restaurangen jobbar mycket personal. Tyckte de flesta såg trötta ut, slitna och kockmössorna fyllde ingen vidare funktion för håret hängde utanför ändå. Rätt ofta hittade vi hår i maten. Det fanns en vegetarian corner, en station med matbyttor som vem som helst skulle tolka som att det bara skulle vara vegetarisk mat. Jag som själv äter vegetariskt gick glatt dit, slevade upp en bit lasagne på min tallrik och när jag satte mig för att äta och petade i den såg jag köttbitar. Blev rätt irriterad över detta, så min man som är turk gick och sade till. Ngn i köket hade då sagt 'oj då vi ska ta bort den' men när jag gick tillbaka för att hämta en ny tallrik med ny mat stod en kille och lade dit en helt ny lasagne på samma ställe. Jag frågade då om den var vegetarisk varpå han svarar njae, lite... Jag sa då antingen är den det eller inte, och han säger ja lite kött är det. Jag pekar på skylten ovanför (vegetarian corner) och han rycker bara på axlarna. Asstörigt! Senare, samma måltid, när jag ska hämta dessert, då sneglar jag på vegetarian corner och ser att de har tagit bort lasagnen. Bra! Där låg istället en chili con carne, men de kan ju vara vego tänkte jag. Frågade igen, men nej den var inte heller vegetarisk. Alltså, helt ofattbart tycker jag det är att man på en restaurang på ett hotell som ska vara fyrstjärnigt har någon jäkla lekstuga till kök. Jag tog upp detta med fritidsresor direkt på plats, men respekten och aptiten var ju borta.
Ok det var lite kort om maten, tyckte de negativa synpunkterna var de enda värda att nämna här som om ni vill veta vad som var bra får ni fråga om det istället.
Stranden är lång men stenig. Först, närmast hotellet, är det sand. Men halvvägs ner mot vattenbrynet kommer det stenar, så det är en stenstrand man badar vid. Ganska varmt i havet men lite vågigt så vi höll mest till vid poolen, vi har ju små barn. Precis vid den från hotellet enda vägen ner till havet ligger även snacksbaren. Flugorna surrade överallt, kan tänka mig Att hamburgarna hade legat framme några timmar där så vi vågade inte röra maten där.
Det finns två ställen vad vi såg där man kan hämta gratis glass. Inne i restaurangen och i snacksbaren. Det finns choklad, vanilj och jordgubbssmak. Första dagen hade de citron men den verkade ta slut fort för inte en enda gg efter det hade de citron när jag frågade. Kulglass alltså. Våffelstrutar, som alla tar i med händerna (de som serverar glassen alltså). Näe, tur att min 4-åring inte visste bättre, hon var så lycklig när hon fick sin glass och jag hade inte hjärta att vägra henne glass bara för att de hade kladdat på hennes strut. Så jäkla märkligt, äckligt tycker jag! och jag har inte ens någon bacillskräck, bara vanligt sunt förnuft när det gäller mathygien. Hmm, blev lite mer gnäll om maten nu...
Personalen, man har inte så mkt med dem att göra annat än i restaurangen. Iaf vi. De kan ju ingen vidare engelska, konstigt med tanke på att det är ett riktigt skandinaviskt hotell med många gäster som inte kan turkiska.
Rummen är jättesmå, tvn liten och av tjock tv-modell. Rätt omoderna. Vi hade rum på markplan med terass med utsikt mot poolen. Vi hade ju bokat för två vuxna och två barn. Fick rum med dubbelsäng samt en bäddad bäddsoffa och en spjälsäng för bebisen, som tog upp alldeles för mkt golvutrymme. Tycker inte man ska klämma in en babysäng i ett rum som inte har plats för den när en familj kommer som har angett att de är fyra pers. Hellre då sätta oss i ett rum där det är tänkt att fyra pers ska bo. I detta rum kändes det inte som att man egentligen skulle få plats med babysäng. Nu blev det så jobbigt att skriva på ipaden så om ni har fler frågor svarar jag gärna från datorn.