Inlägg från: greywolf |Visa alla inlägg
  • greywolf

Någon som ska till Seven Seas i Side i maj?

Vi är en familj med två barn på snart 4 år och en tremånaders som åker till Side i maj. Någon annan som ska dit? Det blir första gången vi åker dit, första gången på charter med all inclusive och bamseklubb faktiskt. Någon som har varit dit och ska tillbaks? Vi bor i stockholm!

• Svar på tråden Någon som ska till Seven Seas i Side i maj?
  • greywolf

Oj då, är hon dålig än, sedan ni var där förra sommaren?? Kan du berätta lite om hur det var. Vad för rumstyp hade ni exempelvis?

VildaBusan skrev 2014-03-22 20:49:58 följande:
    Vu har varit där, skulle gärna återvända men får bli när dottern är fri från sin MRSA som hon fick förra sommaren när vi vårdades på sjukhuset i Turkiet. Seven seas är ett jätte pampigt hotell iaf! :)

• greywolf

Kul! Vi åker 17/5 från sthlm men ska bara stanna en vecka på hotellet. Andra veckan ska vi bo hos släktingar. Ska ni vara en eller två veckor? Om två, Då ses vi nog vid poolen och tjejerna på bamseklubben!

Mussebus skrev 2014-04-04 17:19:44 följande:
    Vi åker dit den 11/5 från Landvetter med en 6 åring flicka och en pojke på 15 mån. Har aldrig varit just där innan, men rest en del med charter, allinclusive och barn innan. När åker ni?
    Mamma till Maja och Hugo och min älskade ängel Isabelle

• greywolf

Nej såklart, man måste ju inte vara med i bamseklubben.... Och för en sexåring finns det nog roligare saker att göra i vattenlandet!

Mussebus skrev 2014-04-06 21:28:39 följande:
    Vi stannar bara 1 vecka. Har inte anmält att min flicka ska vara med i bamseklubben. Finns så mycket annat att göra ändå.
    Mamma till Maja och Hugo och min älskade ängel Isabelle

• greywolf

Åh nej det var ju inget vidare alls... Hur länge sedan var det?

Fiiee skrev 2014-04-06 22:13:31 följande:
    Vi har varit där! Blev magsjuka! Två familjer! Vi åt ingen annanstans än på hotellet. Hamnade på sjukhus! Fy fan. Stranden är riktigt dålig. Och som sagt maten är ingen hit.

• greywolf

Var det något ni framförde till resebyrån? Låter inte vidare hygieniskt, hotellet ska ju hålla en viss standard med alla dessa stjärnor.

Fiiee skrev 2014-04-06 22:22:14 följande:
    Vi var där i september förra året. Hotellet är fint. Men maten håller tyvärr ingen klass. Katter som springer i restaurangen. Usch. Ofräscht.

• greywolf

Puffar lite, ingen som ska till seven seas snart? Vi åker nu på lördag och stannar en vecka, kanske två...

• greywolf

Tack! Ja jag ska avlägga rapport.

C R skrev 2014-05-13 10:34:29 följande:
    Ha en trevlig resa. Ser fram emot att höra vad ni tyckte. Vi åker ju i september.

• greywolf

Vad kul! Hur gammal/gamla är era barn? Min dotter har fått hem sitt bamseklubbskit nu och vill titta på det varje dag, prova kepsen, bläddra i boken osv.... Nu måste man ju inte vara med i den men hon går på bamsegympa sedan ett år tillbaka så bamse är en big deal för henne :)

Kröger skrev 2014-05-13 19:13:51 följande:
    Hej, Vi åker till seven seas nästa tisdag, första gången med barn. Så det är fullt upp med packningen! Ska bli så skönt!!

• greywolf

Hej!

Vi är nu hemkomna, tillbringade en vecka på seven seas och andra veckan med släkten i antalya. Har ganska mycket att säga om maten men vi är nog lite kritiska av oss så vi kanske ser och reagerar på sådant som inte alla andra gör. Men har du några särskilda frågor, shoot. Svarar på det jag kan!

• greywolf

Maten - frukost, lunch och middag serveras i huvudrestaurangen. Det är den maten som ingår i all inclusive. Utöver huvudrestaurangen finns två andra restauranger, world grill och tavern by the sea samt en snacksbar vid stranden med lite lättare mat, kallskuret, sallad, burgare, pizza slices m.m. De två förstnämnda har a la carte som kostar men som hotellgäst ingår ett gratis a la cartebesök på ngn av dessa två restauranger. Vi hoppade det så jag kan inte uttala mig om maten där.

Det är massor av buffetbord till både frukost, lunch och middag. Sallader, röror, grillat, ris, potatis, pasta, och ett stort dessertbord. Allt ser väldigt inbjudande ut men hygienen var verkligen inget vidare av kökspersonalen. Den som hade hand om den grillade kycklingen hade förvisso plasthandskar sig när han tog i den råa kycklingen som han sedan lade på grillen. Men med samma slabbiga handskar tog han sedan ut den grillade kycklingen och lade på serveringsfaten. Det är ju förenat med direkt hälsofara, disgusting tyckte jag.
    Vid frukosten stod det en person och stekte pannkakor, bredvid den en annan som gräddade våfflor. Rätt som det var kom en kökspersonal, tog den kniv som våffelmannen använde för att dela våfflorna i mindre bitar, och skar lite råa korvar med den. Lade sedan tillbaka den, och våffelmannen använde den glatt igen till att skära våfflorna. Obegripligt. Fattar inte hur man kan jobba i kök och göra en sådan sak, de kan ju inte ha ngn restaurangutbildning alls.

Det är ju en jättestor restaurang, hotellet tar ju ganska många gäster så även i restaurangen jobbar mycket personal. Tyckte de flesta såg trötta ut, slitna och kockmössorna fyllde ingen vidare funktion för håret hängde utanför ändå. Rätt ofta hittade vi hår i maten. Det fanns en vegetarian corner, en station med matbyttor som vem som helst skulle tolka som att det bara skulle vara vegetarisk mat. Jag som själv äter vegetariskt gick glatt dit, slevade upp en bit lasagne på min tallrik och när jag satte mig för att äta och petade i den såg jag köttbitar. Blev rätt irriterad över detta, så min man som är turk gick och sade till. Ngn i köket hade då sagt 'oj då vi ska ta bort den' men när jag gick tillbaka för att hämta en ny tallrik med ny mat stod en kille och lade dit en helt ny lasagne på samma ställe. Jag frågade då om den var vegetarisk varpå han svarar njae, lite... Jag sa då antingen är den det eller inte, och han säger ja lite kött är det. Jag pekar på skylten ovanför (vegetarian corner) och han rycker bara på axlarna. Asstörigt! Senare, samma måltid, när jag ska hämta dessert, då sneglar jag på vegetarian corner och ser att de har tagit bort lasagnen. Bra! Där låg istället en chili con carne, men de kan ju vara vego tänkte jag. Frågade igen, men nej den var inte heller vegetarisk. Alltså, helt ofattbart tycker jag det är att man på en restaurang på ett hotell som ska vara fyrstjärnigt har någon jäkla lekstuga till kök. Jag tog upp detta med fritidsresor direkt på plats, men respekten och aptiten var ju borta.

Ok det var lite kort om maten, tyckte de negativa synpunkterna var de enda värda att nämna här som om ni vill veta vad som var bra får ni fråga om det istället.

Stranden är lång men stenig. Först, närmast hotellet, är det sand. Men halvvägs ner mot vattenbrynet kommer det stenar, så det är en stenstrand man badar vid. Ganska varmt i havet men lite vågigt så vi höll mest till vid poolen, vi har ju små barn. Precis vid den från hotellet enda vägen ner till havet ligger även snacksbaren. Flugorna surrade överallt, kan tänka mig Att hamburgarna hade legat framme några timmar där så vi vågade inte röra maten där.
    Det finns två ställen vad vi såg där man kan hämta gratis glass. Inne i restaurangen och i snacksbaren. Det finns choklad, vanilj och jordgubbssmak. Första dagen hade de citron men den verkade ta slut fort för inte en enda gg efter det hade de citron när jag frågade. Kulglass alltså. Våffelstrutar, som alla tar i med händerna (de som serverar glassen alltså). Näe, tur att min 4-åring inte visste bättre, hon var så lycklig när hon fick sin glass och jag hade inte hjärta att vägra henne glass bara för att de hade kladdat på hennes strut. Så jäkla märkligt, äckligt tycker jag! och jag har inte ens någon bacillskräck, bara vanligt sunt förnuft när det gäller mathygien. Hmm, blev lite mer gnäll om maten nu...

Personalen, man har inte så mkt med dem att göra annat än i restaurangen. Iaf vi. De kan ju ingen vidare engelska, konstigt med tanke på att det är ett riktigt skandinaviskt hotell med många gäster som inte kan turkiska.

Rummen är jättesmå, tvn liten och av tjock tv-modell. Rätt omoderna. Vi hade rum på markplan med terass med utsikt mot poolen. Vi hade ju bokat för två vuxna och två barn. Fick rum med dubbelsäng samt en bäddad bäddsoffa och en spjälsäng för bebisen, som tog upp alldeles för mkt golvutrymme. Tycker inte man ska klämma in en babysäng i ett rum som inte har plats för den när en familj kommer som har angett att de är fyra pers. Hellre då sätta oss i ett rum där det är tänkt att fyra pers ska bo. I detta rum kändes det inte som att man egentligen skulle få plats med babysäng. Nu blev det så jobbigt att skriva på ipaden så om ni har fler frågor svarar jag gärna från datorn.

• greywolf
    Gurkan skrev 2014-06-06 17:51:57 följande:

Jag vill veta allt. Mat, städning, pool, renlighet, stranden, personalen osv. Vi har nämligen tittat på det här hotellet
    Ang städningen har jag inget särskilt att anmärka på, det var rent på rummet och vid poolen. Men det springer en del katter på hotellet. De säker sig ju till restaurangen så det hände att vi hade en katt som låg under vårat bord och väntade på mat. inget som störde oss nämnvärt, hade störts mycket mer om personalen har schasat bort dem, då hade jag blivit arg och sagt ifrån.

Poolen, det finns två stora och det var gott om solstolar och inte svårt att hitta plats. antingen direkt vid poolen eller precis bakom på gräset. Det finns en badvakt där om dagarna men han satt mest och surfade på sin mobil. inte för att jag förväntar mig att han ska hålla koll på mina barn, såklart, men det var mest för syns skull tyckte jag.

Det finns en kaffebar i receptionen, där man kan få en 'riktig' latte. Den ingår inte i allinclusive så där får du betala ett par euro (ja man kan betala med euro även om turkiet inte är med i EU). samma med sandwiches om man vill ha något att äta de tider restaurangen inte är öppen, kostar alltså också ca 20 spänn.

Ja har ni fler frågor är det bara att fråga.
    Det här var första gången vi var på ett familjehotell med allinclusive och jag tror inte seven seas är mycket sämre än något annat snarlikt hotell. trots detta var det sista gången vi bodde såhär. det går inte att ha hög standard på kök och mat när det är buffet, det är bara att acceptera. och även om det var viss variation i vilket man som serveras i buffen från dag till dag ledsnar man på att äta typ samma varje dag i en vecka. för att inte tala om det som bor två v....
    det är också lite väl mycket input och ingen output på ett sådant ställe tycker jag. man matas med allt dagen lång. mat, dricka, glass, underhållning, degande, stekande...
    vissa kanske tycker det är avkoppling, jag blir mest obekväm efter ett tag över att man bara ligger som feta grisar och bara tar in, in, in och att det aldrig är någon paus från det. barnen tycker såklart det är kul, men som vuxen tycker jag det hela är rätt osmakligt.
  • greywolf

Fast allt det du skriver kan jag säga att så var det på seven seas. Välstädat, nya tänger att ta med, maten såg ju fräsch ut coh det var superfint upplagt allting. Du kan ju inte se om någon har petat sig i näsan innan han tog i brödet eller gått på toaletten och inte tvättat händerna innan hon skivade grönsaker. Och har man inte vett, kunskap, utbildning nog att förstå att man inte skär korv och bröd med samma kniv, eller för den delen använder plasthandskar som man har tagit i rått kött med i färdiglagad mat då känns det där andra inte särskilt otänkbart. Matrn var verkligen god, men jag som tittade på kökspersonalen och inte bara maten fick aptiten rätt förstörd efter det. Men visst, tycker man inte sådan kökshygien är viktig då är det ju inga som helst problem.

Yosa skrev 2014-06-10 19:55:38 följande:
    Jag vill också säga att de allinclusive vi varit på har varit toppenmat med mycket god hygien. Välstädat, nya tänger att ta med, fräsch mat, fint upplagt och varm var varmt och kallt var kallt. Då har vi åkt med Ving (Puerto Rico Gran Canaria) en gång och Fritisresor två gånger (Bahia Feliz Gran Canaria). Hoppas på samma goda mat på seven seas side när vi åker dit i höst

Svar på tråden Någon som ska till Seven Seas i Side i maj?