• Anonym (Sörjande väninna)

Vad gäller vid begravning, samborätt..

Min kompis sambo dog i en arbetsplatsolycka förra veckan. Hon är helt knäckt och har precis börjat med allt begravningsbestyr. Men av någon anledning har hans föräldrar (kompisens sambo) som han brutit med för flera år sedan fått veta om dödsfallet och kräver av min kompis att hon ska ta det j'vligt lugnt och inte lägga sig i deras sons begravning.

De hann vara tillsammans i 8 år och hade planer på giftemål till sommaren. Hennes sambo hade väldigt delade meningar med sina föräldrar som i sin tur avskydde hans val av flickvän. Det var bla därför han bröt med dem. Men nu när det här händer kommer de som blodhundar och ska ta över allt.

Känns fruktansvärt att de beter sig såhär, tycker hon har nog med bekymmer och så kommer de och gör såhär.

Vad är det egentligen som gäller? De hann ju aldrig gifta sig och sambolagen är väl som jag förstår inte så betryggande löngre. Har hans föräldrar rätt att bara ta över allting? Har hon ingenting att säga till om? Det känns som de bara vill ha ut sin hämnd på henne nu när de har chansen.

Blir så ledsen och frustrerad att det finns så otäcka människor!!

• Svar på tråden Vad gäller vid begravning, samborätt..
  • Philippa

Tråkigt.... har ingen aning...

Men begravningsbyrå ska veta vad som gäller, kontakta dom och fråga.

• Anonym (F)

Hon ska ta kontakt med begravningsbyrån. Hon är hans närmaste vad gäller planeringen av begravningen. Dock har de rätt till hälften av allt som de har skaffat gemensamt, inkl ev bostad exkl. bilar samt alla hans ev pengar och försäkringar, om han inte har gjort henne till förmånstagare.

• Anonym (en som suttit i samma sits)

Man kan inte ärva sin sambo (om det inte finns testamente). Sambo bör begära bodelning och har rätt till 2 gånger ett prisbasbelopp.

Vad gäller begravningen så är det tyvärr så att föräldrarna ofta har "rätten" på sin sida. Hon kan strida för detta, bl.a. var begravning och gravsättande ska ske och hänsyn skall tas framförallt till om den dödes vilja var känd men även till sambons vilja. Detta kan lösas via länsrätten.....

Låter som att din väninna behöver en bra advokat....

Hoppas det ordnar sig för henne....

• Lindsey Egot the only one

Har ni gemensamma barn är det de som är närmast anhörig de ärver allt som deras far hade. Då ska TS föra barnens talan alt en förmyndare för barnen. Men har TS och sambon inga gemensamma barn så är det faktiskt föräldrarna som anses som närmast anhöriga.

• Anonym (Sörjande väninna)

Tyvärr hann de aldrig skaffa några barn. De var lite "traditionella" av sig, ville vänta till bröllopet.

Det är så tråkigt att all girighet och maktbegär ska dyka upp mitt i sorgens hetta. Har hört om många vars släktingar hållit sig på avstånd och haft dålig kontakt, sedan när personens dödsannons väl dyker upp då ska de ha allt in på bara skinnet. 

MIn kompis fruktar ju att de ska stänga henne ute från begravningen, kan de göra så?
    Hennes sambos önskan om begravning var inte heller känd. Tycker sambon borde ha något att säga till om med tanke på att de levt ihop så många år. Hans föräldrar hade liksom ingen koll utan gjorde och krävde bara det som de tyckte om honom. Kan hon inte "bevisa" för typ begravningsbyrån att hon om någon borde ha mer insikt än föräldrarna?

• Anonym (gaaaahhh)

Jag har suttit i precis samma sits! Min sambo och jag var överens om precis hur vi ville ha det. Svärmor och ett syskon hade självklart åsikter om allt, ifrågasatte precis allt. Det var absolut ingenting som var till belåtenhet trots att vi inte umgåtts på 20 år, så jag kan väl påstå att de inte kände honom.

Visst har de rätt till sin åsikt, den har jag all respekt för, men samtidigt kunde jag inte göra tvärtemot vad min sambo och jag tillsammans hade bestämt. Att vi tagit tag i detta och gjort våra val var bl a för att vi visste att man hamnar i chock och då blir det ännu svårare att hantera.

Vi hade alla papper iordning, testamenten, försäkringar och förmånstagare. Till och med dessa handlingar ifrågasattes trots att allt var ordnat mer än 10 år tidigare.

Det enda jag kan säga är:

När Gud kommer med döden,
    kommer Djävulen med arvingarna.

Mitt enda råd är att din vän ska göra som hon känner är bäst. Det är hon som ska få bestämma. Släktingarna har inte visat intresse tidigare och får nöja sig med att gotta sig åt att få sin del av arvet. Fy vad folk kan vara vidriga !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Ensam hemma

Har varit med om en liknande situation. Om din väninnas sambo arbetade och var med i facket kan han ha försäkringar som kan tillfalla henne. Säg till henne att få hjälp med att undersöka saken. Har man försäkringar kan det röra sig om stora summor.

Sänder henne en varm kram via dig.

• Anonym (F)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-23 11:20:36 följande:
    Har ni gemensamma barn är det de som är närmast anhörig de ärver allt som deras far hade. Då ska TS föra barnens talan alt en förmyndare för barnen. Men har TS och sambon inga gemensamma barn så är det faktiskt föräldrarna som anses som närmast anhöriga.
    Nej. Man är som sambo dödsbodelägare och har samma rätt som föräldrar, om inte större, att ordna begravningen.
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (F) skrev 2014-03-23 18:35:22 följande:
    Nej. Man är som sambo dödsbodelägare och har samma rätt som föräldrar, om inte större, att ordna begravningen.

Nej tyvärr inte föräldrar syskon ärver ovh bestämer allt . Som sambo utan papper har man inte ens rätt att få reda på om sambon ligger på sjukhus . Därför bör man gifta sig om man vill leva ihop. Värdens billigaste försäkring. Har en vännina som fick lämna allt bara stå för kostnadera av P- plats för en bil hans syster hämtade.
  • Anonym (diakon)

Vet inte om det ändrats, men för en person som jag samtalat en del med blev det som din vän befarade; hen är homosexuell och sambons föräldrar sa att hen inte var välkommen på begravningen (tänk "Torka inga tårar utan handskar") och eftersom de var sambo utan testamente (det var innan lagen om samkönade äktenskap eller ens partnerskapslagstiftningen) ärvde sambons familj allt. :(

Säg till din vän att ta kontakt med en begravningsbyrå, de vet vad som gäller och kan råda.

Svar på tråden Vad gäller vid begravning, samborätt..