Får du snabbare hjälp på akuten om du kommer med ambulans?
Om du kommer med ambulans in till akuten, får du snabbare hjälp då? Träffa doktorn snabbare än den som kommer med samma åkomma utan ambulans?
Om du kommer med ambulans in till akuten, får du snabbare hjälp då? Träffa doktorn snabbare än den som kommer med samma åkomma utan ambulans?
Ingen aning. Då jag har åkt ambulans, så har jag inte haft någon vidare tidsuppfattning. 2 minuter eller 2 timmar har jag liksom inte märkt någon skillnad på.
Man får ju i alla fall en snabbare bedömning i och med att den görs via ambulanspersonalen som då gör en bedömning om hur prioriterar det är till läkare...
Spelar egentligen ingen roll. visst man får en bedömning utav ambulanspersonal men oavsett om du kommer med ambulans eller genom receptionen så får du fortfarande träffa läkare lika snabbt.
alla prioriteras ju efter deras tillstånd och en rad olika kriterier. Bara för att man åker ambulans får man inte åka på något bananskal. kan till och med hända att ambulanspersonalen sätter ut dig i väntrummet när dom kommer in till akuten om dom anser att du inte behöver ligga.
Så med andra ord NEJ du får inte hjälp snabbare. Alla går efter samma kriterier och samma lista. vissa sjukdomstillstånd prioriteras högre än andra oavsett hur du kommer in.
Ingen aning, jag har ännu i livet aldrig ansett att jag behöver ambulans.
Jag tror dom gör en bedömning på hur akut det är. Kanske inte är så akut att personen inte kan vänta med lite extra hjälp först (Säg att man har koll på hjärtrytm och så länge den är okej kan personen få vänta som exempel). Vet att det för några år sedan blev uppståndelse när en kvinna flögs med ambulans helikopter från ett sjukhus till ett annat för en akut operation (hjärnblödning eller liknande?) och blev glömd på en brits i korridoren i flera timmar. Så jag tror det är lättare att få bedömningen men att man sedan placeras i "kö"
Har aldrig varit på akuten utan ambulans.
Man får väl snabbare hjälp ju mer akut ens fall är. Och min gissning är att de fall där det behövs ambulans generellt sett är lite mer akuta än andra. Men ambulansfärden i sig ger en knappast rätt till någon gräddfil.
Nr: 3 är det som gäller så klart.
Hmm...nej det får man ju inte. Normalt sett prioriteras man ju efter tillstånd kontra de andra som finns där.
När min dotter kom in med akuta buksmäörtor i ambulans så prioriterades hon inte alls. Hon fick ligga i en korridor med smärtor så svåra att hon hyperventilerade och krampade och till slut spydde rakt ut.