Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Joline?

Det är ett fantastiskt fint namn. Min äldsta dotter heter det och hon är 19 år.

Habba skrev 2014-03-23 15:24:27 följande:

För mig ett namn som är låg-status-anknutet, om man tycker att sådant är viktigt så är namnet inte att rekommendera.

Inget namn jag hade valt själv.

Jag tror inte att man bryr sig om folk med så dålig självkänsla att de måste klaga på andras barns namn. Man väljer de namn man själv tycker om. Mitt barns namn Joline är en blandning av min makes och mitt namns första bokstäver.
    isblomma21 skrev 2014-03-23 15:33:27 följande:

Har ni nåt smeknamn till henne eller säger ni bara Joline? :)
    Jag säger bara Joline. Men vet att några kompisar kallar henne ibland, inte ofta för jullebulle
    Habba skrev 2014-03-23 15:38:43 följande:
    Tja. Frågar man vad folk tycker så får man ju svar därefter.

Om jag inte missminner mig så har du väl ganska många barn och fick barn ganska tidigt. Så då kanske du passar in i den kategorin? Det skulle i sådana fall förklara varför du blev väldigt defensiv direkt.
    Ja jag fick barn som ung men det betyder inte att jag inte är utbildad eller har varit utan ambitioner i livet. Man kan utbilda sig och skaffa sig arbete fast man har barn. Man blir inte MER utbildad för att man väntar med barn. jag har tom studerat som gravid och med tre barn i skol och förskoleåldern hemma samtidigt. Så allt går bara man vill.

Men jag ser var du vill komma. Att folk som har barn med namnet Joline skulle vara utan ambitioner, som hellre sitter hemma och röker underfläkten, är sönder tatuerad och går på socialen. Dvs folk som du har fördomar enbart pga namn.

Jag har INTE varit defensiv utan tyckte namnet var fint om du missade att läsa mitt första inlägg. Det var mer du som var defensiv till namnet pga dina fördomar. Du borde sluta vara så fördomsfull. Det är ingen vacker egenskap. En vacker dag kommer dina barn se igenom dig.
    LinneaSebastian skrev 2014-03-23 17:47:22 följande:

Jag tycker det är jättefint!
    Tycker inte att "det passar inte på en vuxen"-resonemanget håller. 

Visst, Joline idag på en vuxen är udda och inte någonting man är van vid. Men om 18 år kommer det vara betydligt vanligare bland vuxna och ingenting man kommer höja på ögonbrynen över! 

*~* Vincent Leon 2012 & Bebis 2014 *~*
    Jag vet fyra stycken Joline/Jolin som alla är mellan 18-22 år samt tre Jolina i samma ålderspann
    MallaL skrev 2014-03-23 18:34:23 följande:

Vill bara förklara; för oss som är lite äldre låter Joline antingen som ett efternamn, som målaren Einar Jolin, eller som "pojkvänstjuven" Jolene i Dolly Partons sång med samma namn, ni som är yngre har förstås andra associationer.

Hur mycket är äldre i ålder?
    MallaL skrev 2014-03-23 19:00:11 följande:

40+
    Min man är 40+ men då är han undantaget isf. Efternamnet Julin är inte vanligt det heller 1000 personer heter det i efternamn. Sen så uttalas jo och ju olika.
    nozpa skrev 2014-03-23 19:51:47 följande:

Dolly Parton är det enda som ploppar upp.

Fast där heter ju låten Jolene.
    Griseknoen35 skrev 2014-03-23 21:01:23 följande:
    Jolene- Joline-jolin samma namn men olika stavningar. Precis som Sara-Sarah, Rebecka-Rebecca osv
    Det är skillnad på uttal av e och i.
Svar på tråden Joline?