• Madmoiselle

Bör jag öronmärka utekatt?

Jag har en katt som får gå ut, han är chippad och har halsband med telefonnummer. Men borde jag öronmärka honom också? Han kommer hem utan halsband ca en gång i månaden (det är ett sådant som går upp av sig själv om han fastnar någonstans) Tyvärr öronmärkte jag inte honom då jag kastrerade honom.

Till er som inte tycker att han borde få gå ut så plockade jag in honom utifrån och det gick inte att ha honom inne, jag testade två månader.

• Svar på tråden Bör jag öronmärka utekatt?
  • palomaland

Våra utekatter är både chippade å tatuerade :) har aldrig satt halsband på dom

• Fjärilslarv

du får ha honom ute hur mkt du vill....så länge du ser till att han inte går och gör åverkan på grannars tomter osv.

• Madmoiselle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-23 16:25:31 följande:
    du får ha honom ute hur mkt du vill....så länge du ser till att han inte går och gör åverkan på grannars tomter osv.

Jag bor i lägenhet, vet inte om han går ner i villaområdet, men gör han det och förstör något är det självklart för mig att jag ersätter det eller betalar för skadan han har åstadkommit.
  • Madmoiselle
    blomman07 skrev 2014-03-23 15:42:42 följande:
    Självklart tycker jag.

palomaland skrev 2014-03-23 15:47:59 följande:
    Våra utekatter är både chippade å tatuerade :) har aldrig satt halsband på dom

Tycker ni att det har varit värt risken med sövningen? Det är det jag tänker på.
  • Fjärilslarv
    Madmoiselle skrev 2014-03-23 16:27:49 följande:

Jag bor i lägenhet, vet inte om han går ner i villaområdet, men gör han det och förstör något är det självklart för mig att jag ersätter det eller betalar för skadan han har åstadkommit.
    men hur ska dem som bor där veta att just din katt har förstört något? om något är förstört så vet de ju inte att det är just din katt om de inte tar katten på bar gärning eller hur. likaså med utemöbler och dynor etc, andras egendom.
    ha uppsikt över din katt!
  • Mamma14

Vi anser det som självklart att öronmärka våra katter även fast dom är inne katter för tillfället. (Svårt att släppa ut dom från 3:de våningen i ett hyreshus ;) )

Och angående skador på andras egendom etc så är det inte alltid lätt att hålla koll på sin katt. Eftersom många katter går iväg en bit så kan man inte alltid hålla dom under uppsikt.

• Fjärilslarv

" Djur som stör omgivningen

Den som har hund eller katt har skyldighet att se till att djuret inte stör omgivningen. Bestämmelser om detta finns i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt lagen skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas om på ett sådant sätt som behövs för att förhindra att hunden eller katten orsakar skador eller andra olägenheter."

www.regeringen.se/sb/d/9134/a/58045

• Fjärilslarv
    Mamma14 skrev 2014-03-23 16:40:37 följande:
    Vi anser det som självklart att öronmärka våra katter även fast dom är inne katter för tillfället. (Svårt att släppa ut dom från 3:de våningen i ett hyreshus ;) )

Och angående skador på andras egendom etc så är det inte alltid lätt att hålla koll på sin katt. Eftersom många katter går iväg en bit så kan man inte alltid hålla dom under uppsikt.
    då får du väl hålla den i sele då.
  • Madmoiselle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-23 16:35:40 följande:
    men hur ska dem som bor där veta att just din katt har förstört något? om något är förstört så vet de ju inte att det är just din katt om de inte tar katten på bar gärning eller hur. likaså med utemöbler och dynor etc, andras egendom.ha uppsikt över din katt!

Nej, de vet de inte och jag vet ju inte heller det eftersom jag inte ser det. Jag kan inte följa efter min katt de 12 timmarna om dagen han är ute heller eftersom jag jobbar.
Svar på tråden Bör jag öronmärka utekatt?