• Anonym (Klasser)

Existerar samhällsklasser idag?

Som frågan lyder, har vi samhällsklasser i dagens Sverige och isåfall hur vet man vilken man tillhör?
    Arbetsklassen och medelklassen har ju flytit ihop och det är många som inte har fina efternamn som kommit in i överklassen.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Existerar samhällsklasser idag?
  • Anonym (jaaa)

yes de blir bara större och stötte klyftor med moderaternas skit politik.. de finns underklassen  medelklassen och överklassen.. jag tycker inte arbetsklassen och medelklassen "flytigtt" ihop

• Ingram

Klassamhället ser i allafall inte ut som förut och arbetarklassen tycker jag till stor del försvunnit, eller ersatts med en ny, för kollar man på många klassiska yrken inom industrin så har de idag samma löner som många tjänstemän har.
    Överklassen är också något som är svårt att ta på, eftersom det finns en "kulturell överklass" och en "ekonomisk överklass" och dessa är inte nödvänigtvis samma sak idag.
    Vi har en ny överklass som består av entreprenörer, artister, idrottsstjärnor och liknande som ofta sitter på ett större kapital än den gamla överklassen.
    Så om klassamhället finns? både ja och nej!

• sextiotalist

Både ja och nej, de klassiska klasserna finna inte kvar på samma sätt.
    Underklassen som Jaaa nämnde är en grupp som saknar både ekonomiskt och socialt kapital för att kunna ta sig vidare. De har alltid funnits, överklassen är en mycket liten grupp, som många gånger har ett större ekonomiskt inflytande, men inte alla. Det finns fattiga bland de i överklassen också.
    Att arbetarklassen och medeklassen har flutit ihop är inget nytt. Det finns många som har icke-akademiska arbeten som har det väldigt bra ekonomiskt och akademiker som har det väldigt knapert.

• Anonym (Ålen)
    sextiotalist skrev 2014-03-23 17:19:12 följande:
    Både ja och nej, de klassiska klasserna finna inte kvar på samma sätt. Underklassen som Jaaa nämnde är en grupp som saknar både ekonomiskt och socialt kapital för att kunna ta sig vidare. De har alltid funnits, överklassen är en mycket liten grupp, som många gånger har ett större ekonomiskt inflytande, men inte alla. Det finns fattiga bland de i överklassen också. Att arbetarklassen och medeklassen har flutit ihop är inget nytt. Det finns många som har icke-akademiska arbeten som har det väldigt bra ekonomiskt och akademiker som har det väldigt knapert.

Kan du förklara hur det finns fattiga bland överklassen?
  • Anonym (diagnosfri)

Finns många trådar redan i ämnet där man kan läsa in sig.

De flesta som har pluggat lite samhälls- och beteendevetenskap är överens om att överklass inte bara handlar om pengar. Det är hur man är uppfostrad, umgänge, kontakter, aktiviteter, en säkerhet som bara kommer självklart med att aldrig ha saknat något och att i alla lägen veta vem man är och vad man förväntar sig.

Rent sociologiskt är klyftorna i Sverige fortfarande små, och i någon artikel läste jag att det är knappt 10% av de som röstar S idag som faktiskt är arbetare enligt den gamla tidens definition. Villkoren för vanliga anställda har förbättrats mycket i Sverige över ett sekel, och kanske är det först nu när vi konkurrensutsätts från hela världen som vi får se hur anställda trycks tillbaka igen. Svenskens förväntningar på levnadsstandard är generellt väldigt höga, även hos de som har jobb utan krav på längre utbildning.

Arbetstillfällen kommer att fortsätta flytta och det kommer att bli sättningar i hela lönestrukturen i Sverige framöver, detta har redan börjat. Vårt bästa hopp är att fortsätta ligga i framkant inom medicin/IT/nischad tillverkningsindustri/musik etc, men jag tror att den traditionella tillverkningsindustrin kommer att få det svårt.

• sextiotalist
    Anonym (Ålen) skrev 2014-03-23 17:24:08 följande:

Kan du förklara hur det finns fattiga bland överklassen?
    För att överklassen inte hänger ihop endast med pengar, utan ett kulturellt och socialt arv. Jag har träffat en som tillhör högadeln och går på soc. Den personen hade allt, som man har för att tillhöra överklassen, utom pengar.

• Anonym (pix)

Man kan inte bli annat än imponerad när man läser om människors inkomster här på FL. Antingen har man 50-60000 ut i månaden, eller så lever man på gränsen till att överleva, så nog är det ett klassamhälle.

Frågan är väl bara hur dessa klasser delas in.  Är det enbart det rent ekonomiska som gäller? Det känns som det har något med arv och miljö att göra också.

Visst har vi ett klassamhälle, men trots att jag tillhör arbetarklassen (om det är dit man räknas när man har 18000 netto i månaden och jobbar inom industrin) så saknar jag ingenting.

Jag inbillar mig att det är de som kör omkring i varsin dyr bil, bor i ett hus som kostat ett antal miljoner, åker utomlands några gånger om året och har ett antal perfekta barn som kallas medelklassen. Fast egentligen tror jag att väldigt många lever på lånade pengar, så de räknas kanske inte.

• sextiotalist
    Anonym (pix) skrev 2014-03-23 19:34:27 följande:
    Man kan inte bli annat än imponerad när man läser om människors inkomster här på FL. Antingen har man 50-60000 ut i månaden, eller så lever man på gränsen till att överleva, så nog är det ett klassamhälle.

Frågan är väl bara hur dessa klasser delas in.  Är det enbart det rent ekonomiska som gäller? Det känns som det har något med arv och miljö att göra också.

Visst har vi ett klassamhälle, men trots att jag tillhör arbetarklassen (om det är dit man räknas när man har 18000 netto i månaden och jobbar inom industrin) så saknar jag ingenting.

Jag inbillar mig att det är de som kör omkring i varsin dyr bil, bor i ett hus som kostat ett antal miljoner, åker utomlands några gånger om året och har ett antal perfekta barn som kallas medelklassen. Fast egentligen tror jag att väldigt många lever på lånade pengar, så de räknas kanske inte.
    Jag räknar mig till medelklassen, det gjorde jag även när jag endast hade a-kassa, jag har en akademisk utbildning, en bakgrund med akademiskt utbildade föräldrar som tjänade över genomsnittet. Jag har värderingar som stämmer in på den högre medelklassen.
    Men vi har aldrig kört omkring med dyra bilar och åkt på utlandsresor. De som lever upp till detta är ett par av min sambos syskon, som verkligen är arbetarklass (lastbilschaufför och taxichaufför), dyra bilar och resor utomlands .... lånade pengar.
  • Anonym (arbetarklass)

Jag lever tillsammans med en man av övre medelklassen. Jag kommer alltid vara arbetarklass själv. Jag är född arbetarklass och identifierar mig med arbetarklassen. Även fast jag ska gifta mig med denna man kommer jag ändå alltid vara arbetarklass. Även fast jag har utbildat mig efter gymnasiet och fortfarande utbildar mig kommer jag alltid vara arbetarklass. Jag tycker definitivt att det finns klasser och det är med stolthet jag tillhör samhällets ryggrad

• sextiotalist
    Anonym (arbetarklass) skrev 2014-03-23 21:01:01 följande:

Jag lever tillsammans med en man av övre medelklassen. Jag kommer alltid vara arbetarklass själv. Jag är född arbetarklass och identifierar mig med arbetarklassen. Även fast jag ska gifta mig med denna man kommer jag ändå alltid vara arbetarklass. Även fast jag har utbildat mig efter gymnasiet och fortfarande utbildar mig kommer jag alltid vara arbetarklass. Jag tycker definitivt att det finns klasser och det är med stolthet jag tillhör samhällets ryggrad

Egentligen är den enda gången det kan vara intressant att prata om detta och diskutera det, det är när man ser hur normer och det sociala spelet fungerar.
    Jag är själv sambo med en man från arbetarklass, men i vardagen märks det inte. Sedan kan det vara andra saker, som att jag gillar vissa typer av fester, tar gärna fram silvret och damastduken när jag får tillfälle, det är lite små subtila saker som man inte kan ta på. Men inget som besvärar varken honom eller mig.

Fast han har sagt att jag måste nog klubba ner honom eller söva honom om jag ska få på honom en frack Flört
Svar på tråden Existerar samhällsklasser idag?