Anonym (pix) skrev 2014-03-23 19:34:27 följande:
Man kan inte bli annat än imponerad när man läser om människors inkomster här på FL. Antingen har man 50-60000 ut i månaden, eller så lever man på gränsen till att överleva, så nog är det ett klassamhälle.
Frågan är väl bara hur dessa klasser delas in. Är det enbart det rent ekonomiska som gäller? Det känns som det har något med arv och miljö att göra också.
Visst har vi ett klassamhälle, men trots att jag tillhör arbetarklassen (om det är dit man räknas när man har 18000 netto i månaden och jobbar inom industrin) så saknar jag ingenting.
Jag inbillar mig att det är de som kör omkring i varsin dyr bil, bor i ett hus som kostat ett antal miljoner, åker utomlands några gånger om året och har ett antal perfekta barn som kallas medelklassen. Fast egentligen tror jag att väldigt många lever på lånade pengar, så de räknas kanske inte.
Jag räknar mig till medelklassen, det gjorde jag även när jag endast hade a-kassa, jag har en akademisk utbildning, en bakgrund med akademiskt utbildade föräldrar som tjänade över genomsnittet. Jag har värderingar som stämmer in på den högre medelklassen.
Men vi har aldrig kört omkring med dyra bilar och åkt på utlandsresor. De som lever upp till detta är ett par av min sambos syskon, som verkligen är arbetarklass (lastbilschaufför och taxichaufför), dyra bilar och resor utomlands .... lånade pengar.