• pionflickan

Skulle ni lämna er hund/era hundar på hunddagis?

Som rubriken lyder, skulle ni lämna era hundar på dagis? Har ni erfarenhet av hunddagis innan? Har ni tillgång till dagis i närheten av er och vad är era erfarenheter av det dagiset? (Ni behöver inte skriva dagiset namn eller stad utan vill endast höra om era synpunkter)

Vad tycker ni om priserna och vad önskar ni isf av ett hunddagis? Hur skulle ni vilja att en dag såg ut för just er hund?

Vad anser ni om personalen? Ska all personal ha utbildning eller kunskap som motsvarar utbildning? Skulle det vara okej för er att praktikanter, så som hundtokiga eller sysslolösa ungdomar eller personer med någon form av svårighet, skulle hantera och/eller promenera med era hundar på hunddagis?

• Svar på tråden Skulle ni lämna er hund/era hundar på hunddagis?
  • hellogoodbye
    pionflickan skrev 2014-03-23 17:23:54 följande:
    Som rubriken lyder, skulle ni lämna era hundar på dagis? Har ni erfarenhet av hunddagis innan? Har ni tillgång till dagis i närheten av er och vad är era erfarenheter av det dagiset? (Ni behöver inte skriva dagiset namn eller stad utan vill endast höra om era synpunkter)

Vad tycker ni om priserna och vad önskar ni isf av ett hunddagis? Hur skulle ni vilja att en dag såg ut för just er hund?

Vad anser ni om personalen? Ska all personal ha utbildning eller kunskap som motsvarar utbildning? Skulle det vara okej för er att praktikanter, så som hundtokiga eller sysslolösa ungdomar eller personer med någon form av svårighet, skulle hantera och/eller promenera med era hundar på hunddagis?
    I nuläget har vi hunden hemma, men sambo som ev. flyttar till grannlandet för att jobba och jag förmodligen får en heltidstjänst så känns det oundvikligt och kommer isåfall överväga hunddagis, där han får sällskap om dagarna samt motion.

Priserna är ju inte billiga, men helt klart värda om man ej har möjlighet att vara hemma. Det jag önskar av ett hunddagis är att hunden får sällskap, motion, mat och utevistelse.
    Nej, anser inte att all personal behöver adekvat utbildning, men åtminstone utbildning av erfaren personal och allmänt om hundar.
    Ja och ja om de kan hantera hundar och situationer som kan uppstå och behöver lösas på ett adekvat sätt.
  • Majsan70

Nej aldrig är svaret på den frågan. 
    Spelar ingen roll hur det är utformat. 

• Dexter dot com
    pionflickan skrev 2014-03-23 17:23:54 följande:

Min nuvarande hund skulle jag absolut inte sätta på dagis eftersom hon ogillar andra hundar och är reserverad mot nya människor. Jag föredrar dagmatte men krisade det och jag hade en hund som fungerade i grupp och skulle fixa den stressiga miljö ett dagis oftast innebär så visst, hellre dagis än många timmars ensamhet hemma.

Dagisen häromkring tar 2500 kr/ månad och har bara heltidsplatser vilket innebär att man betalar full taxa även om hunden är där mycket mindre tid.
    Dom erbjuder 2 promenader på 30-35 minuter per dag vilket jag tycker är alldeles för lite då vissa hundar är där i 11 timmar. Resten av tiden spenderas i större boxar med flera hundar.
    Dom promenerar även med 6-8 hundar var och gruff och slagsmål förekommer.

Ett dagis som skulle passa mig skulle gå med mindre hundgrupper på längre och fler promenader och ha möjlighet att låta hundarna vara utomhus när vädret tillåter. Jag vill naturligtvis att ansvarig personal är utbildad men det är helt ok med outbildad praktikanter om det inte läggs större ansvar på dom och att dom går som resurs utöver dvs dagiset har tillräckligt med personal som tillgodoser hundarnas behov och praktikanterna ger hundarna "det lilla extra".
  • Mintast

Har själv praktiserat på hunddagis (är utbildad djurvårdare i grunden), så jag skulle kunna ha min hund på dagis om det är rätt ställe. Rummen måste vara utformade så att miljön blir lugn (dvs, hundar ifrån olika rum ska inte kunna se varandra, det ska inte vara överdrivet högljutt och inte så pass högt i tak att ljud färdas långt). Hundarna ska inte vara i större grupper än fyra. Rummen ska vara inredda som ett hem, inte en hundbur. Det ska vara en hemtrevlig miljö som min hund känner igen sig i! De ska få vara ute i hundgård både på förmiddagen och eftermiddagen, om vädret tillåter. Dock alltid med en anställd! Där kan de aktiveras och leka, samt vila om de vill. Långa promenader! Det är viktigt att min hund aktiveras mycket under dagen. Inte mer än två hundar per personal (helst bara en, beroende på hur hundarna är), och bara promenader i samma grupper som är i rummen tillsammans. Personalens utbildning är jätteviktig för mig! De ska kunna HLR för djur, samt vara utbildade inom beteendeproblematik och aktivering. Praktikanter får gärna vara med, men utan eget ansvar och alltid tillsammans med en personal. Om praktikanterna fick gå med hundarna själva skulle jag inte låte mina hund vara på det dagiset. De ska ha ett samarbetsavtal med en närliggande veterinär! Så jag vet att om min hund blir skadad eller sjuk under dagen så är han hos veterinär XXX. Helst vill jag också att de erbjuder vaccinationsdagar osv. också i samarbete med veterinären så att man får träffa den personen ibland för att bygga ett förtroende. Jag vill att man ska kunna köpa till trimning, kloklippning och massage som tilläggstjänster. Personalen som utför det måste såklart vara utbildad p respektive område! Jag har alltså höga krav, men är villig att betala därefter. Jag betalade vår dagmatte 6000 kronor per månad, så skulle nog vara villig att betala ungefär 5000 för ett bra dagis (plus extra för massage, trim osv.). Det beror lite på deras flexibilitet för öppettider och sånt också.

Skriver från en iPad, så förlåt för avsaknaden av radbrytningar!
  • Fanny b

Jag kommer ha mina hundar på hunddagis några månader framöver p g a arbete. Det jag önskar av hunddagiset är att mina hundar rastas, och om någon form av utevistelse, som t ex i rastgårdar.  All personal tycker jag ska ha en grundutbildning och framför allt vara bra på att läsa av hundar. Jag skulle inte ha något emot praktikanter under förutsättning att någon ordinarie personal var ansvariga för dem.

När det gäller utformning av hunddagis skulle jag inte ha något emot att hundarna är i separata bås, där hundar från samma hushåll delar bås, för  min erfarenhet är att mina hundar trivts med detta när de varit på pensionat.

• vargaa

Ja om jag var tvungen att göra det vid något enstaka tillfälle. Men jag skulle aldrig göra det till vardags. Har man inte tid att ha hund så kanske man ska ha ett annat husdjur. Varför skaffa hund för att sen ha den hos ngn annan?

Jag hade inte krävt mer än att personalen var pålitlig och kunnig och att miljön var tillfredsställande eftersom att jag aldrig skulle lämna dom där regelbundet. Men jag skulle önska att de promenerade med hundarna. Bodde de där en längre tid skulle det vara ett krav givetvis.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Fanny b
    vargaa skrev 2014-03-23 20:50:50 följande:
    Ja om jag var tvungen att göra det vid något enstaka tillfälle. Men jag skulle aldrig göra det till vardags. Har man inte tid att ha hund så kanske man ska ha ett annat husdjur. Varför skaffa hund för att sen ha den hos ngn annan?

Jag hade inte krävt mer än att personalen var pålitlig och kunnig och att miljön var tillfredsställande eftersom att jag aldrig skulle lämna dom där regelbundet. Men jag skulle önska att de promenerade med hundarna. Bodde de där en längre tid skulle det vara ett krav givetvis.

Varför skaffa barn för att sedan ha dem på dagis?  Jag tror inte heller att bara för att man som hundägare arbetar heltid och har hunden på dagis betyder inte det att man inte har tid att ha hund, för det är ju inte så att alla hundägare som är hemma med sina hundar hela dagarna generellt ägnar mycket tid åt hundarna. Medan det finns hundägare som arbetar heltid, har hunden på dagis/dagmatte och sedan ägnar en stor del av sin fritid att ägna sig åt hunden.
  • any19877

I lands problem! Varför skaffar ni hundar om ni inte kan ta ha d om de? Dagisavgift( för barn ) är ju billigare...

• NiminyPiminy

Vi har haft vår hund på hunddagis och vi trivdes kanon med det. Nu är jag föräldraledig och därför är såklart hunden hemma med oss.

Det dagiset som han gick på var superbra. Vi var där innan och kollade hur allt såg ut. Hundarna hämtades och lämnades på ett och samma ställe i staden varje morgon och eftermiddag. Alltså ett upphämtningsställe, alla hundar packades in i bil och släp med boxar. Det var perfekt med en morgonpromenad dit och sen till jobbet direkt och sen tillbaks för att hämta direkt efter jobbet.

Priset var 2500 kr och det var helt okej pris för den tjänst vi köpte. Hundarna hade separata rum med tillgång till egen rastgård (liten). På förmiddagen fick de en promenad och någon gång under dagen parade de ihop några hundar som fick leka i ett större häng. Och sen en promenad på eftermiddagen, övrig tid spenderades i rummen med eget häng.

Ägarna var ett par där mannen är känd som hundkunnig i Sverige. De anställda var nog lite utbildade men vet inte hur mycket inom ämnet. Ibland hade de praktikanter ifrån lantbruksgymnasier och dylikt.

Vår hund älskade personalen och han kom in i rytmen med dagis väldigt bra. Men var himla trött efter en dag =)

Nu kommer han tyvärr inte gå mer på dagis då vi flyttat. Istället ska vi bygga ett eget häng med hundhus där han kan vara om dagarna. Men vi använder oss av samma dagis vid resor. Då får han flytta dit i några dagar och träffa sina älskade människovänner där. Vår hund blev framförallt förälskad i en av personalen och det är kul att han får komma tillbaka ibland.

Som svar på din sista fråga;
    Jag har inga problem med att hundtokiga/ungdomar/personer med någon svårighet jobbade där eller tog hand om vår hund. MEN, vi har en stor hund som kräver en fast hand och skulle han få spår kan det vara överraskande hur stark han är. Därför hoppas jag att den som är huvudansvarig kan göra bedömningen om vem som kan hantera vilken hund. För om min hund slet sig och kom på villovägar i skogen skulle jag inte vara en nådig kund. Vår hund är ju vår älskade familjemedlem som vi inte kan vara utan liksom =)

• Fanny b
    any19877 skrev 2014-03-23 21:04:05 följande:
    I lands problem! Varför skaffar ni hundar om ni inte kan ta ha d om de? Dagisavgift( för barn ) är ju billigare...

Dagisavgiften är billigare för att staten vill att föräldrar ska arbeta. Jag tycker att hunddagis är ett sätt att ta hand om sin hund, för det flesta personer som vill ha hundar vill troligen inte vänta med att skaffa det  tills de pensioneras.
Svar på tråden Skulle ni lämna er hund/era hundar på hunddagis?