• Anonym (Terese)

Funderar på att bli vegetarian

Ja, jag har funderat ett tag nu. Jag älskar natur och djur mer än människor, så att äta kött känns aningen fel. Samtidigt är jag riktigt dålig på att laga mat, slarvar mycket, äter mest pasta. Jag vet alltså inte om jag skulle kunna klara av det och fortfarande må bra. Om jag bestämmer mig för att bli vegetarian så bör jag ju avstå ifrån fisk också, och fisk är ärligt talat något som jag äter oftare än nöt- och fläskkött. Kött är gott, sorgligt nog.

Jag är osäker på att jag skulle klara det, jag har ganska ont om pengar nu också (student) och vet inte vad det skulle kosta för mig att helt göra om min kost. Jag har redan vissa brister som jag äter vitamin och mineralpiller för, kan det bli värre om jag avstår från kött?

Har ni några tips? Tankar/åsikter?

• Svar på tråden Funderar på att bli vegetarian
  • Anonym (Terese)

Kanske ska lägga till att det främst är lakto-ovo-vegetarian som jag har tänkt mig, tror tyvärr inte att jag kan exkludera ägg utan att gå under.

• Anonym (12)

Har du brister så blir det garanterat värre om du utesluter så viktiga födoämnen som fisk o kött......

• U never saw me

Det som du ska vara noga med att få i dig som vegetarian är främst järn, B12 och omega 3. Det finns vegetariska näringskällor för detta. Det finns t.ex algtabletter som är vegetariskt omega 3.

Sen behöver man inte sluta med kött helt, börja dra ner det bit för bit istället.

• Anonym (Terese)

Eftersom jag redan äter vitamin och mineralpiller så borde det väl inte vara några problem? Järn och B12 är två av dem jag redan har brist på, eller hade brist på sist jag kollade med läkaren, nu tar jag ju piller varje dag. Järn har jag haft brist av sedan innan jag blev tonåring.

Är det verkligen så illa?

Jag äter inte kött varje dag som det ser ut nu, fast det beror nog mest på att jag har dåliga matvanor (vilket en del av mina brister kanske beror på), jag äter kanske kött 4 dagar i veckan, och då inte till varje måltid.

• U never saw me
    Anonym (Terese) skrev 2014-03-23 19:46:52 följande:
    Eftersom jag redan äter vitamin och mineralpiller så borde det väl inte vara några problem? Järn och B12 är två av dem jag redan har brist på, eller hade brist på sist jag kollade med läkaren, nu tar jag ju piller varje dag. Järn har jag haft brist av sedan innan jag blev tonåring.

Är det verkligen så illa?

Jag äter inte kött varje dag som det ser ut nu, fast det beror nog mest på att jag har dåliga matvanor (vilket en del av mina brister kanske beror på), jag äter kanske kött 4 dagar i veckan, och då inte till varje måltid.
    Så länge du tar bra vitamin-och mineraltillskott så är det absolut ingen fara, men målet borde ändå vara att du lär dig att äta så pass hälsosam vegetarisk kost att du i slutändan inte behöver ta kosttillskotten. Ät du vegetariskt om du känner att du vill det, men slarva inte med att ersätta köttet med något annat proteinrikt som bönor, linser, kikärtor eller qourn.
  • Anonym (Terese)
    U never saw me skrev 2014-03-23 19:51:31 följande:
    Så länge du tar bra vitamin-och mineraltillskott så är det absolut ingen fara, men målet borde ändå vara att du lär dig att äta så pass hälsosam vegetarisk kost att du i slutändan inte behöver ta kosttillskotten. Ät du vegetariskt om du känner att du vill det, men slarva inte med att ersätta köttet med något annat proteinrikt som bönor, linser, kikärtor eller qourn.
    Jag antar att jag behöver läsa på en hel del om vad för mat jag bör äta och också bestämma mig för att bli mer händig i köket.
    Kan ju kanske använda tiden tills det kött jag har hemma tar slut för att öva in mig på att laga bra mat, så att det blir en bra övergång.
  • Lena

Börja med en köttfri och fiskfri dag i veckan. När du sköter det utökar du till två osv.

• Fjärilslarv

1) självklart äter man inte fisk om man är vegetarian, de som gör det är tramsigt, då är man icke köttätare tycker jag.

2) ät ekologiskt kött, det gör vi och ägg med.

3) skaffa dig en kokbok, äta nyttig mat behöver man göra vare sig man är köttätare eller ej.

• Fjärilslarv

om du är orolig över b12 osv så finns det multivitamin speciellt för vegetarianer.
    järn kan du få i dig på annat sätt.

• The Fugly

Jag rekommenderar att investera i ett par bra böcker som utöver färdiga recept även innehåller näringslära så du får en välbalanserad kost. Slarvar du nu är det ju inte så konstigt om du har brister men det betyder inte att du inte kan komma tillrätta med det. En bra vegetarisk kost är bättre än en slarvig allätarkost. Däremot måste du sköta dig så följ recept tills du känner att du har fått in vanan.

• Annelie 76

Jag rekommenderar en bok som heter Vegomyten. Den är väldigt bra och när du läst den kan du verkligen göra ett informerat beslut.

• ingeborg34

Äter du mjölkprodukter kan du lika gärna äta nötkött också men välj förstås ekologiskt.

• Murarn

Jag äter inte kött och jag har aldrig behövt ta vitamintabletter.
    Självklart ska du äta tabletter när du känner att du får brist på något men det måste inte bli att du får brist heller :) jag äter inte alls mycket bönor eller annat som ska "ersätta" kött. Men ägg äter jag massor av :)

Lycka till

• Anonym (Terese)

Tack för alla svar! :)
    Jag ska kolla upp det där med kokböcker, vegomyten och ekologiska alternativ.

• Madmoiselle
    Anonym (Terese) skrev 2014-03-24 04:19:52 följande:
    Tack för alla svar! :)Jag ska kolla upp det där med kokböcker, vegomyten och ekologiska alternativ.

Kolla också upp matkassar av olika slag, tex Linas. Det är oftast ett billigt prova på pris, typ 300 kronor. Då får du maten och färdiga recept. Sedan säger du upp kassen efter första leveranse. Så gör du så med ett par företag.
  • Redmilk

Hej! Kul att du går i veggietankar!
    När jag blev vegetarian så hade jag järnbrist! Men jag visste hur jag skulle undvika att förvärra den!

Jag äter/ dricker mycket:
    Blutsaft
    Broccoli
    Svarta bönor
    Kikärtor, gröna ärtor
    Linser
    Quinoa
    Quorn
    Zuccini, aubergine
    Bröd
    Otroligt nog så är min järnbrist borta nu!

Mitt bästa mattips:( kan med fördel ätas tre dagar/vecka

Kikärtsbiffar: 4-5 portioner. Vill du göra storkok så dubbla allt.

Oliver ca 15 st, skär i bitar
    Fetaost 1 pkt
    Ägg 2 st ekologiska
    Kikärtor 1 pkt
    Ströbröd ca 1/2 dl
    Rödlök 1/2 riven
    Lite sambal oelek, halv tsk

Mixa ihop, forma till biffar och stek med olja.

Om du gör storkok så kan du äta dessa 3-4 dar. Det räcker länge och är otroligt gott!!

Kan ätas med pasta, quinoa, ris, potatis osv

Mycket gott med ketchup, tzatziki eller hummus till!

• Madmoiselle
    Annelie 76 skrev 2014-03-23 21:30:55 följande:
    Jag rekommenderar en bok som heter Vegomyten. Den är väldigt bra och när du läst den kan du verkligen göra ett informerat beslut.

Den är ju full av faktafel, den mesta soja som odlas går åt till djurfoder exempelvis.
  • Anonym (Heja!)
    Madmoiselle skrev 2014-03-28 14:44:36 följande:

Den är ju full av faktafel, den mesta soja som odlas går åt till djurfoder exempelvis.
    Instämmmer med Madmoiselle.

Om du vill ha hjälp att komponera måltider etc så hitta in på ett vegoforum, t ex vegan.nu (de är normalt snälla även om man inte är vegan, och många är mycket pålästa) och läs fakta om vad du behöver äta där.

Som vanligt är folk fel på det när de börjar mässa om att man måste tänka så extremt mycket på proteinet. Om man äter ungefär normalt är det nästan omöjligt att få proteinbrist. Däremot bör man tänka på järn och B12 som någon skrev ovan. 
Svar på tråden Funderar på att bli vegetarian