• Tessa17

någon som äger Rolex klocka?

Hur ofta gör ni service på den? Hur mycket kostar det? Använder ni kloclan dagligen eller bara vid speciella tillfällen? Min rolex klocka ligger i lådan de senaste 7 år och har slutat fungera, jag vet inte vad jag skall göra med den?

• Svar på tråden någon som äger Rolex klocka?
  • camus
    ano1 skrev 2014-03-30 18:31:44 följande:
    Klockor är till för att användas...
    Jag har en submariner från 2012 och en GMT från 2013.
    Det blir säkert en till i år....Själv har jag inga smycken o.dyl
    Klockan är mitt enda smycke. Det är ett stort nöje att äga dessa
    klockor - jag gå inte ut utan att bära en av dom.
    Jag tycker väldigt mycket om GMT:n, både den senaste och äldre versioner. Den har också en tilltalande historia och jag har själv funderat på att köpa en bruntavlad med några år på nacken. Subben är också fin förstås. Vilken av de två använder du mest? Är de inte ganska lika stilmässigt?
  • ano1

Till inlägg "11".
    Submarinern är en vardagsklocka.
    Trots att GMT är en sportklocka använder jag den till
    kavaj och mer dressade tillfällen. Detta funkar bra enligt
    min mening då mittlänken är polerad och något "blingig".

• Bleu
    camus skrev 2014-03-31 00:43:12 följande:
    Jag tycker väldigt mycket om GMT:n, både den senaste och äldre versioner. Den har också en tilltalande historia och jag har själv funderat på att köpa en bruntavlad med några år på nacken. Subben är också fin förstås. Vilken av de två använder du mest? Är de inte ganska lika stilmässigt?

Snygg Daytona! I valet mellan GMT och Submariner är det en ren smakfråga, en GMT är en bra beater och något sportigare men går utmärkt som vardagsklocka ändå. Jag hade en Pepsi Bezel en gång i tiden som jag flippade bort, ångar mig i efterhand. Årets GMT är inte så tokiga heller.
  • Roxanan

6 år tog det innan jag behövde serva min.

Göteborgare i hjärtat
  • tivo

Varför har ni så dyra klockor när man kan köpa en fungerande snygg klocka för några hundralappar? Skrytfaktor i egenskap av att vara dyr accessoar? Investering som håller värdet om man säljer den begagnad?

• Radhuspinglan

Servade för 7000:-. Då hade den legat i asken i några år. Gick till NK.

• camus
    tivo skrev 2014-04-10 21:53:16 följande:
    Varför har ni så dyra klockor när man kan köpa en fungerande snygg klocka för några hundralappar? Skrytfaktor i egenskap av att vara dyr accessoar? Investering som håller värdet om man säljer den begagnad?
    Dyra klockor är oftast ingen vidare investering. De flesta Rolex planar ut på på runt halva nypriset efter ett tiotal år och dessutom finns servicekostnaden. Köper man beggat får man vara nöjd om man får tillbaka det man betalt. Med det sagt:

Jag tycker om kombinationen av vacker formgivning, traditionen,  historiken, och hantverket. Sedan är det absolut en stilmarkör. 

Det är en bra känsla att veta att ens barnbarn kan bära samma klocka när hen söker sitt första riktiga jobb. Folk som lägger mycket  pengar på en hemmabio som är värdelös efter fem år blir inte alls ifrågasatta på samma sätt som någon som lägger samma pengar på en klocka som med lite omvårdnad håller i generationer. 

Slutligen är det klokt att spendera efter hur mycket något används. En fin klocka blir man glad av flera gånger per dag. 
  • Tihi
    Jealous much?
  • hallontroll
    Gathehielm skrev 2014-04-10 22:20:54 följande:
    Kommer att få ett par stycken när pappa kolar.

Gathehielm skrev 2014-04-10 22:20:54 följande:
    Kommer att få ett par stycken när pappa kolar.

Bjuder du honom på svampgryta?
  • ano1
    Livet är en kort resa. Jag uppskattar mina Rolex.Tradition,kvalité och design.
    Mitt motto är: "kan man så ska man": Det är trevligt att vakna upp på morgonen
    och välja vilken klocka man ska ta på sig.
    Det är inte en fråga om skryt. Det är ingen som ser vad jag har innanför skjort-
    ärmen. Men känslan är skön...
  • Gathehielm
    hallontroll skrev 2014-04-10 22:24:35 följande:

Bjuder du honom på svampgryta?
    För ett par klockor? Absolut inte!

För hans lägenhet, kanske, men inte klockorna.
  • Tihi
    ano1 skrev 2014-04-10 22:27:27 följande:
    Det är inte en fråga om skryt. Det är ingen som ser vad jag har innanför skjort-
     Skål
  • Gathehielm
    ano1 skrev 2014-04-10 22:27:27 följande:
    Skål för det!
  • hallontroll
    Gathehielm skrev 2014-04-10 22:28:49 följande:
    För ett par klockor? Absolut inte! För hans lägenhet, kanske, men inte klockorna.

Haha.
  • tivo
    Tihi skrev 2014-04-10 22:18:10 följande:
    Jealous much?

Nej inte så värst, jag har en dyr klocka själv fast jag använder oftast en billig plastklocka.
  • Scoops

Min fästman har en sådan klocka, jag gick i tron om att alla Rolex kom med livstids garanti? Drömmer Kanske bara är jag som är naiv. Dock så har det inte kostat honom något alls de gånger han lämnat in den på service, kanske var någon specialdeal? Cool Just nu favoriserar han en annan klocka (någon replika av en första världskrigets flygarklocka?) men jag tycker att Rolexen är riktigt snygg. Som många skriver en tidlös design.

Svar på tråden någon som äger Rolex klocka?