• Anonym (Puh)

jobbigt med spädbarn??

Ingen som tycker det är jobbigt med spädbarn? Min prinsessa har kolik och skriker 6 timmar varje kväll!! Alla bara pratar om hur fantastisk den första tiden är, ja bara längtar tills a hon blir äldre? Ingen som tycker det är jobbigt??

• Svar på tråden jobbigt med spädbarn??
  • lövet2

Klart det är jobbigt, och kolik måste ju vara 100 gånger jobbigare. Men spädbarnstiden är lärorik. Om inte annat, så lär du dig att även det jobbiga går över ...

• Bling1975

Kolikbarn är sjukt jobbiga. Min lilla var mjölkproteinallergiker och skrek typ 2 timmar varje kväll under några veckor innan vi kom på problemet. Oj va jobbigt det var, kan bara föreställa mig riktig kolik. Hoppas ni har hjälp runt omkring från familj och vänner.

Men annars måste jag säga att spädbarnstiden var en räkmacka i jämförelse mot att ha en 1-2-åring. Det beror nog mycket på vilket barn man får och hur väl barnets behov passar förälderns. Förhoppningsvis får du det så också när koliken går över.

• Anonym (Linda)

Min äldsta skrek mellan 20-04 varje dag från det att vi kom hem från BB tills hon var fyra månader. De sa att hon hade kolik och vi testade precis allt. Nu i efterhand inser jag att det inte enbart var kolik utan att hon är en dam med en extrem stark vilja. (Hon är 19år idag. Och har alltid gått sin egna väg. Tror hon var bestämd redan som bebis och gillade rörelse och försökte vagga henne men vi lyckades inte göra det på hennes sätt så hon blev nöjd. Sedan använde hon mig som napp och ville ha bröstet 24/7

• Dr Mupp

Spädbarnstiden är enkel. Sätt bebisen i en bärsjal och amma ofta så brukar det mesta lösa sig. Ja om man inte har otur att få kolik eller likande, då blir det desto värre.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (....)

Tyckte att det var en fruktansvärt jobbig tid, mitt barn var ständigt missnöjd och mjölkproteinallergiker.

Nu är han 1,5 år och allting är extremt mycket lättare.

• Anonym (Håll ut)

Tyckte också att det var väldigt jobbigt fram till ca 6 månader trots att hon inte hade kolik (var dock inte nöjdaste bebisen i stan heller). Från 6 månader har det bara blivit roligt och nu vid 20 månader är det (för det mesta) helt fantastiskt. När jag ser tillbaka känns spädbarnstiden så kort och övergående men jag vet att det inte känns så när man är mitt i det. Som någon annan sa rekommenderar jag bärsjal om du inte redan testat. Min bebis hade svårt att komma till ro och sova och skrek som mest när hon var övertrött men i sjalen sov hon 2-3 h åt gången så den var guld värd.

• Anonym (Flera olika barn)

Bebisar är olika. Vissa är underbart enkla. Äter ordentligt, sover gott och ler soligt däremellan. Andra är fruktansvärt jobbiga och krävande och är aldrig nöjda med något. Grejen är ju att man aldrig vet på förhand vilken sort det blir. Sen kan man ju göra det mer eller mindre jobbigt för sig själv som förälder beroende på om man tar det lugnt och följer bebisen eller har en massa krav och regler som ska följas.

• Oscarsmamma84

Tyckte oxå det var jobbigt när sonen var nyfödd. Han skrek mycket o sov lite. Nu när han är 9 mån så skriker han nästan aldrig o är nöjd. Sover fortfarande inte mycket men är nöjd

• Emmeliina

Jag tyckte också spädbarnstiden var fruktansvärd, och väldigt väldigt tråkig. Nu är min dotter tre år och jag trivs sååå mycket bättre! Trots trotsålder och allt som hör till så älskar jag denna åldern :)

• sextiotalist

Spädbarnstiden var superenkel för vår del (ingen sjal, ingen amning), en grabb som var nöjd för det mesta, lätt att få nöjd och tydlig med vad han ville.
    Visst, någon skriknatt har man varit med om.

Men det är olika, en del barn är mer krävande än andra

Svar på tråden jobbigt med spädbarn??