• Ensam hemma

När är bilen laddad?

Jag kan absolut ingenting om bilar. I morse när jag skulle starta så gick den inte igång, det fanns inte tillräckligt med ström i batteriet.

Lyckades hitta spaken för att få upp motorhuven. Plockade fram laddaren, läste instruktionerna, fick loss anslutningsgrunkorna på batteriet, kollade jordfelsbrytaren, kopplade in laddaren och mätaren rörde sig så batteriet får ström.

Min fråga är: -Hur lång tid tar det innan jag kan starta bilen igen?

• Svar på tråden När är bilen laddad?
  • Ful Anka

Jag brukar ladda över natten.

• Rabarbapuppa

Om det inte finns tillräckligt med ström i batteriet så finns det en anledning till det.

1) Ditt batteri är för gammalt, och trasigt, och kan inte längre ta laddning. 
    2) Din generator är trasig och batteriet får ingen laddning medan du kör.

Ett tomt bilbatteri bör stå på låg laddspänning minst under hela natten.

Om du får igång bilen idag så är det ju risk för att det är urladdat när du når din destination, så när du ska hem igen så får du inte igång den igen. 

Det bästa är om du kan mäta på batteripolerna när motorn är igång, och se om du får en bra bit över 12 volt. Då vet du att generatorn funkar i alla fall. 

/Puppa

• Ensam hemma

Tack för era svar. Jag misstänker att batteriet inte laddas tillräckligt eftersom jag kör bilen sällan, ungefär 1 gång i veckan. Brukar alltid köra en extra sväng när jag är ute, men någon mil är väl inte tillräckligt. Detta har aldrig hänt tidigare, men någon gång ska ju vara den första. Bilen är en 2005 och ett batteri kanske inte håller i all evighet.

Kan som sagt ingenting om bilar, men med vad skulle jag mäta batteriet? Och jag antar att mätningen ska göras när jag laddat batteriet.

• Haskel
    Ensam hemma skrev 2014-03-24 10:56:46 följande:
    Tack för era svar. Jag misstänker att batteriet inte laddas tillräckligt eftersom jag kör bilen sällan, ungefär 1 gång i veckan. Brukar alltid köra en extra sväng när jag är ute, men någon mil är väl inte tillräckligt. Detta har aldrig hänt tidigare, men någon gång ska ju vara den första. Bilen är en 2005 och ett batteri kanske inte håller i all evighet.

Kan som sagt ingenting om bilar, men med vad skulle jag mäta batteriet? Och jag antar att mätningen ska göras när jag laddat batteriet.
    När/om du får igång bilen ikväll eller imorgon bitti, så provar du att lyfta av den ena batterikabeln (minus). Stannar bilen då, så laddar den ej som den ska. (Jag tar för givet att det är en bensinmotor, med diesel går ej detta test).

Om laddningen fungerar är endera batteriet dåligt, alternativt har du jordfel någonstans så det "tjuvdrar" ström någonstans när bilen är avstängd.
  • Ensam hemma
    Haskel skrev 2014-03-24 11:10:02 följande:
    När/om du får igång bilen ikväll eller imorgon bitti, så provar du att lyfta av den ena batterikabeln (minus). Stannar bilen då, så laddar den ej som den ska. (Jag tar för givet att det är en bensinmotor, med diesel går ej detta test).

Om laddningen fungerar är endera batteriet dåligt, alternativt har du jordfel någonstans så det "tjuvdrar" ström någonstans när bilen är avstängd.
    Ja den går på bensin, men tror inte jag vågar lyfta bort batterikabeln för att testa. Det enklaste för mig är nog att ringa verkstaden och de får sätta in ett nytt batteri, och så får vi hoppas att det är där felet sitter. (Sista alternativet är att åka och köpa en ny bil)  Glad

Jag verkligen avskyr när sådant här händer. Nu när jag är ensam så har jag fullt upp med att lära mig saker som min sambo skötte tidigare. Samtidigt kommer jag väl så småningom att ha lärt mig alla "killgrejer" hoppas jag, meka med bilar och sånt.
  • Rabarbapuppa
    Ensam hemma skrev 2014-03-24 11:28:07 följande:
    Jag verkligen avskyr när sådant här händer. Nu när jag är ensam så har jag fullt upp med att lära mig saker som min sambo skötte tidigare. Samtidigt kommer jag väl så småningom att ha lärt mig alla "killgrejer" hoppas jag, meka med bilar och sånt.
    Att lära sig något nytt (tvingas ibland) är jobbigt men nyttigt, och den själsliga segern när man klarat något själv som man inte tidigare kunde eller trodde man skulle kunna är en känsla som är fantastisk.

Min pappas bil (en Audi A6) är från 2005. Den la av som din bil nu i helgen. Hans batteri har alltså hållt i 9 år - det är nästan unikt. 

Jag hade en annan bil där jag visste att batteriet var lite dåligt (men funkade) och den var också äldre, den körde jag sällan med, det räckte med att den stod en vecka så var den högst tveksam till att starta. Stod den två veckor så gick jag ut och "stödladdade" den lite nån natt då och då.

Att mäta batteriets spänning är inte svårt. Clas Ohlson / Jula etc säljer multimeter för under hundringen. Du ställer den på 20 Volt (ditt mätområde är ju någonstans i regionen 12 Volt, så är det ju på bilar) och placerar en mätpinne på vardera batteripolen. Rött för plus, svart för minus. Så läser du av batteriets spänning. Allt annat under 12 volt och den är ovillig att starta/trasigt batteri alt generatorn laddar inte.

/Puppa
  • Ensam hemma
    Rabarbapuppa skrev 2014-03-25 09:30:05 följande:
    Att lära sig något nytt (tvingas ibland) är jobbigt men nyttigt, och den själsliga segern när man klarat något själv som man inte tidigare kunde eller trodde man skulle kunna är en känsla som är fantastisk.

Min pappas bil (en Audi A6) är från 2005. Den la av som din bil nu i helgen. Hans batteri har alltså hållt i 9 år - det är nästan unikt. 

Jag hade en annan bil där jag visste att batteriet var lite dåligt (men funkade) och den var också äldre, den körde jag sällan med, det räckte med att den stod en vecka så var den högst tveksam till att starta. Stod den två veckor så gick jag ut och "stödladdade" den lite nån natt då och då.

Att mäta batteriets spänning är inte svårt. Clas Ohlson / Jula etc säljer multimeter för under hundringen. Du ställer den på 20 Volt (ditt mätområde är ju någonstans i regionen 12 Volt, så är det ju på bilar) och placerar en mätpinne på vardera batteripolen. Rött för plus, svart för minus. Så läser du av batteriets spänning. Allt annat under 12 volt och den är ovillig att starta/trasigt batteri alt generatorn laddar inte.

/Puppa
    Tack snälla för ditt moraliska stöd. Jodå, bilen gick igång nu, och det kändes som om det var mer fart än på länge. Dock märkte jag att ingenting lyste på mittkonsolen, radio, tid, temp och sådant, ja, ja tänkte jag, då har nog någon säkring gått, får väl läsa instruktionsboken var den kan sitta, men när jag tryckte på en av knapparna så fungerade det. Hurra.

Jo, det finns en multimeter någonstans (ska bara hitta den först) och jag förstår till och med hur den fungerar, så jag ska kolla.

Återigen, tack alla ni som svarat. Det är inte alltid så lätt när man blir ensam att förstå alla dessa manicker och apparater som ingår i ett hushåll, men jag känner att FL är fullt med hjälpsamma människor.
  • Rabarbapuppa

Kul! Hoppas det går bra nu. Du får väl hojta till här, alltid nån som kan komma med tips.
    Panelen kanske kan bli lite skum i början när bilen varit helt strömlös tidigare. Har lagt märke till liknande.

/Puppa

• zZzZz
    Rabarbapuppa skrev 2014-03-25 09:30:05 följande:

/Puppa
    Jag bytte batteri på min V70 förra året, batteriet som satt i var original från när bilen var ny
    2000 :) i slutet så höll det inte vidare bra alls, stod bilen mindre än tolv timmar så gick den tveksamt igång, över det så fick jag ofta köra starthjälp av lastbilen på jobbet på morgonen när det var kallt ute :)

blev som en ny bil med nytt batteri :)
  • Rabarbapuppa
    zZzZz skrev 2014-03-26 19:03:29 följande:
    Jag bytte batteri på min V70 förra året, batteriet som satt i var original från när bilen var ny
    2000 :) i slutet så höll det inte vidare bra alls, stod bilen mindre än tolv timmar så gick den tveksamt igång, över det så fick jag ofta köra starthjälp av lastbilen på jobbet på morgonen när det var kallt ute :)

blev som en ny bil med nytt batteri :)
    Imponerande!

Fråga bara: Hur gör du starthjälp från lastbil till personbil när lastbilar har 24V-system?

/Puppa
  • zZzZz
    Rabarbapuppa skrev 2014-03-27 12:11:29 följande:
    Imponerande!

Fråga bara: Hur gör du starthjälp från lastbil till personbil när lastbilar har 24V-system?

/Puppa
    24v system ja, men strömkällan är 2st 12v batterier kopplade så det blir 24v, så startkablar på ena batteriets plus och minus ger starthjälp på 12v :) 
  • Rabarbapuppa

Jaså jaha, så pass. Jag levde i villfarelsen att lastbilar hade speciella batterier, på 24V, ha ha! Aja, men två seriekopplade 12V blir ju samma sak, så använder du ett av dem då ja. Amen det är bra.

/Puppa

• zZzZz

Rabarbapuppa skrev 2014-03-27 23:47:31 följande:
    Jaså jaha, så pass. Jag levde i villfarelsen att lastbilar hade speciella batterier, på 24V, ha ha! Aja, men två seriekopplade 12V blir ju samma sak, så använder du ett av dem då ja. Amen det är bra.

/Puppa
    haha ja, det är två stycken... dom är ganska stora med, och väger bra mycket :P
    finns inga 24v batterier även om det varit smart när det gäller fordon med 24v elsystem:)

Såhär ser det ut på min lastbil, bytte dessa förra året :)

• zZzZz

dyrt är det med, blev strax över 6000 för två stycken :)

• Nyfikna72
    Haskel skrev 2014-03-24 11:10:02 följande:
    När/om du får igång bilen ikväll eller imorgon bitti, så provar du att lyfta av den ena batterikabeln (minus). Stannar bilen då, så laddar den ej som den ska. (Jag tar för givet att det är en bensinmotor, med diesel går ej detta test). Om laddningen fungerar är endera batteriet dåligt, alternativt har du jordfel någonstans så det "tjuvdrar" ström någonstans när bilen är avstängd.

Stop och belägg, man ska aldrig lossa nå batterikablar när motorn går. Då är det stor risk att man har sönder generatorn, den klarar inte av att helt plötsligt tappa kontakten med batteriet om den matar på med lite ampere.
Svar på tråden När är bilen laddad?