Rabarbapuppa skrev 2014-03-25 09:30:05 följande:
Att lära sig något nytt (tvingas ibland) är jobbigt men nyttigt, och den själsliga segern när man klarat något själv som man inte tidigare kunde eller trodde man skulle kunna är en känsla som är fantastisk.
Min pappas bil (en Audi A6) är från 2005. Den la av som din bil nu i helgen. Hans batteri har alltså hållt i 9 år - det är nästan unikt.
Jag hade en annan bil där jag visste att batteriet var lite dåligt (men funkade) och den var också äldre, den körde jag sällan med, det räckte med att den stod en vecka så var den högst tveksam till att starta. Stod den två veckor så gick jag ut och "stödladdade" den lite nån natt då och då.
Att mäta batteriets spänning är inte svårt. Clas Ohlson / Jula etc säljer multimeter för under hundringen. Du ställer den på 20 Volt (ditt mätområde är ju någonstans i regionen 12 Volt, så är det ju på bilar) och placerar en mätpinne på vardera batteripolen. Rött för plus, svart för minus. Så läser du av batteriets spänning. Allt annat under 12 volt och den är ovillig att starta/trasigt batteri alt generatorn laddar inte.
/Puppa
Tack snälla för ditt moraliska stöd. Jodå, bilen gick igång nu, och det kändes som om det var mer fart än på länge. Dock märkte jag att ingenting lyste på mittkonsolen, radio, tid, temp och sådant, ja, ja tänkte jag, då har nog någon säkring gått, får väl läsa instruktionsboken var den kan sitta, men när jag tryckte på en av knapparna så fungerade det. Hurra.
Jo, det finns en multimeter någonstans (ska bara hitta den först) och jag förstår till och med hur den fungerar, så jag ska kolla.
Återigen, tack alla ni som svarat. Det är inte alltid så lätt när man blir ensam att förstå alla dessa manicker och apparater som ingår i ett hushåll, men jag känner att FL är fullt med hjälpsamma människor.