• tystlängtan

Amortera eller spara?

sand85 skrev 2014-06-12 13:05:14 följande:
    Har nu ett par månader senare betalat av nästan 20 000 kr. Bara 65 370 kr kvar Skrattande I takt med att skulden minskar mår jag bättre och bättre. Det enda är att jag nallat en del på mina sparpengar, och lusten att handla är stor.Så nu tänker jag att jag ska ändra min plan lite för att inte mina sparpengar ska gå helt om intet. Så jag tänkte köra extraamorteringar och spara varannan månad :) Vad tror ni om det?
    Bra jobbat! Hur mycket av sparpengarna har du nallat på? Har du betalat av kreditkortsskulden eller tagit reda på vad du har för ränta på den?
  • tystlängtan

Jag tycker du gör rätt som sparar till kontantinsats på hus hellre än att betala av CSN-lånet snabbare. Detta självklart under förutsättning att du har självdiciplinen att inte röra pengarna och använda dem till konsumtion.

Själv lånade jag fullt från CSN fastän jag inte hade behövt låna en krona. Sparade allt och hade sedan precis vad som krävdes för en kontantinsats på en lägenhet. Där bodde vi i 4 år till en lägre boendekostnad än vi hade i vår hyresrätt, närmare till allt, finare område och gjorde sedan en vinst på drygt 500 000 kr när vi sålde. Numera bor vi i vårt nybyggda hus, vilket inte hade varit möjligt på många år än om jag istället för att låna mer från CSN hade valt att betala av det så fort som möjligt.

Svar på tråden Amortera eller spara?