Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Almina

Skalkläder till ettåring

Jag har försökt läsa på gällande vilka ytterkläder jag ska köpa till sonen som snart är ett år. Skalkläder känns som det bästa, men är det smidigare med skaloverall eller jacka & byxor? Jag tänker att om man har ett delat set så kan man få användning av jackan även när byxorna inte behövs. Eller att man kan kombinera med galonbyxor vid behov. Vad är era erfarenheter?

Och vilket märke ska man satsa på? Jag tycker så klart att det är viktigt med bra ytterkläder, men helst betalar man ju inte onödigt mycket...

• Svar på tråden Skalkläder till ettåring
  • Flickan och kråkan

Delat eller overall upplever jag är något av en smaksak. Fördelen med overall är ju att det bara är ett plagg som ska på och så är det inga glipor. Jag kan se fördelen på förskolan t.ex., men våra har inte varit så små när de gått där. Min yngsta är 9 månader ganska precis och han har skalbyxor+jacka. Hittills har han enbart använt skalbyxorna och det rätt flitigt. Vi är ute en hel del och då är ett par rejäla överdragsbyxor bra. Även om solen skiner och det är relativt varmt - som idag - så är det fuktigt i sandlåda, på gräset etc. Sedan använder vi inte vagn utan bär och då har alla former av overaller en tendens att bara bli fel - för korta i benen alternativt för långa upptill.

Lyckades få tag på Kappahls gamla skalkläder - de hade några ex kvar när jag letade - som vi har varit jättenöjda med (10000 vattenpelare och slittåliga + bra pris). I år har de annars tyvärr deras skalkläder 5000 i vattenpelare. Men kolla - i de mindre storlekarna har de haft kvar på många av butikerna här.

• project baby

Om du köper delat sett så kan du ju använda jackan under sommaren.

Vi har köpt kläder på pop. Dyrt men bra, plus att andrahandsvärdet är högt. Dom har ju 20% ibland, då har vi passat på.

• VilkenLycka

Jag köpte Villervallas överdragsbyxor till min då ettåring förra året (fyllde 1 i juni) i stl 80. De var lite stora men funkade bra när han kröp. Nu går han och de passar fortfarande. Perfa.

• lovea01

Jag köpte skalkläder till min son när han va runt året, ifrån kappahl och dom är tåliga och till bra priser. Har ett set med byxor och jacka, då kan du lätt anpassa efter väder och ta tex regnjacka till byxor eller bara byxorna och en tjockare tröja på sommaren osv:)

• Vinterankan

Kappahl och Lindex brukar ha skalkläder till bra priser. Jag tycker overall är bättre, men tvådelat är inte lika noga med storleken så det går ju att ha längre. Så jag skulle nog säga att om ditt barn gillar att sitta i vatrenpölar så köper du overall och annars tvådelat.

• hannis

Vi har polarns delade set till våra barn. Ett-åringen använder skalbyxor och vindfleece eller skaljacka varje dag nu.

• Almina

Tack för era svar!

Det blir nog ett tvådelat set. Känns som att det blir mer användbart. Ska se om jag kan hitta något av Kappahls gamla. Annars är frågan om man ska satsa på Pop istället. Det är ju en viss prisskillnad...

Är det någon som har provat årets skalkläder från Kappahl? Hur tål de regn och väta?

• Flickan och kråkan

Jag är rätt noga med att hitta vattenpelare på 10000. Man kan få lägga ner lite tid på att leta reakläder på nätet men ofta brukar det finnas. Kolla tex. eter Helly Hansen, reima etc.

• Vinterankan
    Almina skrev 2014-03-25 08:45:10 följande:
    Tack för era svar! Det blir nog ett tvådelat set. Känns som att det blir mer användbart. Ska se om jag kan hitta något av Kappahls gamla. Annars är frågan om man ska satsa på Pop istället. Det är ju en viss prisskillnad... Är det någon som har provat årets skalkläder från Kappahl? Hur tål de regn och väta?

Vi har haft från pop och Lindex och tycker Lindex är bättre för de är tunnare och funkar bättre som regnkläder mitt i sommaren också. Jag kollar inte så mycket på vattenpelare utan köper ett som verkar bra och sedan märker man om barnet blir blött i första regnovädret. Blir det blött får man köpa nytt (vilket jag aldrig behövt göra).
  • fluu

Name its är jättebra och mjukare än andra märken. Vi kör overall. Det är enklare för min tvååring att själv ta på och så glipar det inte och kommer inte in sand i kläderna som sedan sprids över hela lägenheten när hon kommer in...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • En blå giraff

Åt en ettåring tycker jag det är överkurs att köpa POP. Dels sliter de inte så hårt på kläderna i den åldern, och de växer ur väldigt fort. Skulle satsa på något billigare då. Skillnad med större barn som kan ha kläderna längre. Skaloverall tycker jag är superpraktiskt åt en sån liten.

• fyrabarnsmor4

När mina barn var små köpte vi galonisar-. De är bästa tycker vi. Fortfarande idag har småflickorna (snart 4 år och 5 år) galonisar med sig på förskolan. Fleecebyxor under.
    Skalbyxor har vi slutat med för den slits fort på knän. Galonisar är billigare.
    Det är vad vi tycker.

Storbarnen (snart 8 år och snart 7 år) har skalbyxor o galonisar som de väljer själv.

Ni får bestämma själv.

• Mellanmjölkens land

Vi köpte PoP till stora tjejen men tog i lite i storlekarna. Jackan kunde hon sen ha i ungefär ett år (stl92). Eftersom vi visste att vi ville ha fler barn räknade vi med att kläderna skulle ärvas.

Bebisen använder nu byxorna även om de är jättestora. Nått måste man ju ha i sandlådan när storasyster sitter där och gräver Fick även tag på vindfleece + skaljacka i stl80 från PoP för totalt 450:- . Begagnat men i jättebra skick så det är ett tips.

Svar på tråden Skalkläder till ettåring