• Elisie

    Lågt östriol vid ivf!?

    Jag och min sambo ska göra vårt första ivf försök och idag var jag och tog blod prov och gjorde UL. De sa att blodprovet visade på lågt östriol.. jag hade för lågt och de skulle ligga uppåt 1000 för att de skulle vara nöjda så jag fick höjd dos gonal f och ska fortsätta spruta i några dagar.

    Min fråga är då. Östriol!? Vad gör östriol och vad har er läkare sagt om detta? och vad kan man göra så de värdet blir högre!?

  • Svar på tråden Lågt östriol vid ivf!?
  • Solkattan

    För att öka värdet så är det väl bara att öka sprutdosen på gonal_f:en. Har själv fått göra det en gång. Fick den gången ut 7 ägg vilket inte var så pjåkigt. Googlar man på estradiol på engelska sidor så finns det info om att ett visst värde (kommer inte riktigt ihåg men tror att 200 kan tolkas som man har en redo blåsa.. 400 två st osv).. det optimala om jag förstått det är att ligga på en jämn dos hela sprutperioden. Jag har även gjort ivf:er där jag fått sänka dosen efter några dagar. Så alla varianter är möjliga. Har du pco (eller pco äggstockar) så brukar läkarna gärna ge låg dos för att undvika överstimulering. (Jag har det)... Lycka till !

  • Elisie

    Hej!

    Ursäkta sent svar! är inte in så ofta.

    Vi gjorde ett äggplock och fick ut 11 st ägg! 6 st vart befruktade och de stoppade tillbaka ett super fint så nu är de bara att vänta.


    Tack för dit svar förästen! :)


    Jag har pco liknande äggstockar har de sagt för längesedan.

  • Solkattan

    Kul att det gick så bra...!
    Vilken ruvardag är du på...?
    Själv är jag nu på dag 10.... börjar bli riktigt nervöst...! Ruvar på ett 3 dagars 10 celligt embryo...

  • Elisie

    Oj... jag har faktiskt inte räknat men de satte in den 6 april så... ska testa i början av veckan.
    Känns nervöst.. har för tillfället inga symptom alls. Har haft lite som mensvärk några gånger och ont i brösten men det ska kunna bero på lutinus? om jag förstått rätt?
    De högg lite i magen igår men annars är de lungt. Vet inte om de spelar så stor roll om de känns eller inte för antar att de är olika för alla. Men nervöst är det. Jag försker att inte läsa in så mycket i npgot utan bara vara men de är ju liite svårt emellanåt :P


    Hur har du det?

  • Solkattan

    Jag kör med allt....
    Hade progesteron Mic kvar sen förra året så jag tog dem istället för Lutinus (lite starkare o så hatar jag Lutinuspinnen), sen prednisolon (15mg), trombyl (75mg), Fragmin 5000 samt IL-dropp plus alla 10 vitamin/omega 3 tabletter.. :).
    Hållit på i drygt 2 år med syskonförsök och fått 2 MF och ett MA. Så jag "tröttnade" på hjälpen här hemma i Sverige och tog mitt pick o pack o drog till Aten. Genomgick där immunutredning och fick papper på att min immunförsvar är något förhöjt. Vilket kan vara orsaken till dessa misslyckanden...
    Så nu kör jag enligt den grekiska läkarens ordination. En himla massa trassel att ta prover var o varannan dag för att checka av immunförsvaret och resor till Stockholm för IL-dropp... men jag hoppas det i slutändan ska ge mig "resultat".
    Lutinus är hemska .. de luras så förbaskat. Har aldrig så ont i brösten som av Lutinusen. Efter 8 ruvningar vet jag ju att det är falska känningar (åtminstone för mig). Sen denna förstoppning... blä.
    Nä, sprutorna är rena barnleken jämfört med dessa tabletter...
    Jag satte tillbaks den 7:e. Så vi ligger relativt lika. Fick du 3 dagars eller 5 dagars tillbaks...? (eller 2 dagars)
    Nu håller jag tummarna för oss båda! :)

  • Elisie

    Oj du stoppar i dig massor då! iaf i jämnförelse med mig! 
    Jag tar Lutinus och så äter ja folsyra tabletter en om dagen.

    Jag hade rätt ont i brösten från ägglossningssprutan tills strax efter förra helgen sen gick de mer eller mindre över.  Har haft feber i en vecka.. lågfeber, hörde med kliniken om de kunde vara överstimulering men de trode de inte. Mottagningen ja går påsa att de kunde vara av hormonerna som jag hade feber, men jag har varit förkyld med och är nästan helt bra nu, dock började febern själv nästan en vecka först innan förkylnings symptomerna kom,

    Jag hade ett utomkveds i slutet på sommarn.. vi fick testa själv under sommaren med dubbel kur pergotime och de tog sig men som sagt de slutade i utomkveds. Men de gick bort av sig själv. Läkarna jag träffade (de var många olika) såg ingen av dem vart de kunde sitta och några av dem vile operera men då de inte såg något någonstarns så stod jag på mig att jag inte vile perera utan vänta eftersom att jag inte alls hade ont utan bara blödde, och så fick jag prata med en bra läkare som sa "hade du varit min dotter så hade jag rått dig att vänta" så jag väntade och gick och lämnade blodprover ca 10 mil bort två gånger i vecka tillsammans med undersökningar i nästan en månad innan jag fick börja gå hemma på hc för att lämna blodprovet.
    Efter de har jag sprutat några gånger utan resultat. Detta är vårt första ivf och de satte in ett fint och fryste in fyra st.

    En fråga, kanske privat så du gör som du vill om du svarar! Sex under användandet av lutinus? vet du om de är bra eller om man ska avstå? hittills har vi avstått och de känns för mig bra även fast sambon är hemskt sugen. Har några dagars Lutinus kvar och vill nog vänta iaf till nästa helg innan ja tänker på sex.

    Jag fick tillbaka 2 dagars, fyra celligt fint embryo :)


    De är så nervöst och spännande och ja jag vet inte vad jag ska tro. Hoppas! försöker att inte tänka på det och allt mellan himmel och jord. 

    Hoppas det går bra för oss båda! :)


     

  • Solkattan

    Jag är superfeg när det kommer till sex. Sambon lika så... Jag/vi är nog extrema men här blir det inget mer sex förrens ev. bebis är ute... De rekommenderar om man har immunproblematik att inte ha sex förrens man varit på vul o sett hjärtslag. I övriga fall så är det nog ingen fara. Om man återhämtat sig från äggplocket o inte blöder (infektionsrisk) så är det nog bara att göra som man vill. Är man orolig så är det kanske bättre o vänta ett tag... ? Finns ju annat man kan "göra"... :) Usch här är det gruvligt nervöst. Sitter på tåget hem från Stockholm. Åkte upp imorse strax före sju. Tagit il-dropp på en klinik. Får ingen läkare att hjälpa mig i Karlstad. Allt är rejäla chanstagningar... 2000 kr bara sådär ... Usch det är dyrt att försöka skaffa bebis... :(. Hoppas slippa se nåt blod nu. Vågar inte gå på toa... Du måste också haft äggplock på fredagen... ? Då ligger vi precis lika i så fall... :)

  • Elisie

    Låter inte alls roligt! Jag är inte så införstodd med ditt dropp, vad är det för? Förstår att de är kostsamt. Jag tycker att all sådan behandling borde vara gratis, eller att man får betala upp till högkostnads kort som vanligt. Nja jag tror jag väntar med de här med sex.. har ställt in mig på det och har inte riktigt nån lust heller sen känns de som att de blir lite skört av Lutinusen. Ska väl erkänna att jag är nojig med.. kollar lite då och då. Ja äggplocket gjordes på fredagen innan :)

  • Solkattan

    Här sket det sig... Igen. Sjunde ruvningen åt skogen. Så ledsamt. Brunt klegg och Tvärblankt gravtest. Bara väntar på syndafloden... Hur har det gått för dig... ?

  • Elisie

    Hej! Usch va tråkigt! De vart lika här.. blöder nu och negativt test :( Vet inte hur jag ska förhålla mig till alltihopa.. de såg ju så bra ut. Hoppas måste man ju, och hålla hoppet uppe men de är så jobbigt varje gång de inte går för jag blir så besviken och lessen. Vi ska föra tillbaka ett fryst embryo nu är de tänkt. Ringde kliniken i tisdags så idag ska jag börja äta Letrozol. Hur gör ni? Vart går ni någonstarns? Vi går på carl von linne kliniken i Uppsala.

Svar på tråden Lågt östriol vid ivf!?