• Anonym (TS)

Jag är trött på hund som skäller högt närsomhelst på dygnet

Jag bor i en relativt stor fastighet där några av familjerna har hund.
    Till saken hör att en av hundarna skäller högt oavsett tid på dygnet och det hörs ända in i min lägenhet.

Tycker ni att jag ska klaga på detta?
    Eller är jag överkänslig om jag gör det?

• Svar på tråden Jag är trött på hund som skäller högt närsomhelst på dygnet
  • LillaJag06

Kan du inte prata med ägarna?

Vi har tre småhundar och vår ena tik skäller vid dörren när någon kommer. Inte på alla men ofta.

Vi har försökt träna bort det i år men lyckas tyvärr inte.

Vi har frågat våra grannar flera gånger om det stör då vi själva förstår att det kan vara ett problem. Hade uppskattat om någon som dig kom och knackade på.

• Anonym (TS)
    LillaJag06 skrev 2014-03-24 20:19:25 följande:
    Kan du inte prata med ägarna?
    Vi har tre småhundar och vår ena tik skäller vid dörren när någon kommer. Inte på alla men ofta.
    Vi har försökt träna bort det i år men lyckas tyvärr inte.
    Vi har frågat våra grannar flera gånger om det stör då vi själva förstår att det kan vara ett problem. Hade uppskattat om någon som dig kom och knackade på.
    Hundägaren går ut med sin hund oavsett tid på dygnet och i samband med det skäller hunden så att det ekar ända in i min lägenhet.

Tycker du att jag ska försöka prata med hundägaren angående detta?

Jag är absolut ingen person som klagar om det inte är befogat.

• Anonym (säg till)

Det är väl självklart att man uttrycker sin åsikt innan man "går vidare". Det är allmänt vett tycker jag

• LillaJag06
    Anonym (TS) skrev 2014-03-24 20:29:34 följande:
    Hundägaren går ut med sin hund oavsett tid på dygnet och i samband med det skäller hunden så att det ekar ända in i min lägenhet.

Tycker du att jag ska försöka prata med hundägaren angående detta?

Jag är absolut ingen person som klagar om det inte är befogat.

Jaha! Men du! Kan det vara så att hunden skäller för att den är glad för att få komma ut? 2 av våra gör så och då får vi skynda oss ut snabbt.

Man bet ju aldrig hur någon reagerar så är du osäker kanske du kan lämna ett brev?

Förstår att det är en jobbig situation.
  • Anonym (TS)
    Anonym (säg till) skrev 2014-03-24 20:40:13 följande:
    Det är väl självklart att man uttrycker sin åsikt innan man "går vidare". Det är allmänt vett tycker jag
    I och med att jag inte känner hundägaren vet jag ju inte hur denne reagerar på att jag säger till denne.
    Möter jag hundägaren i trappen kan jag ju ändå försöka att prata med hundägaren.

• nov

Du kan ju säga det på ett snällt sätt. Dvs inte på ett klagande sätt o otrevligt.
    Säg det med en schysst attityd så kommer du bli bemött schysst förhoppningsvis :)

• Anonym (Hundägare)

Jag förstår dig ts. En hund behöver inte skälla för att den är glad. Det är bara dumheter, enligt mig. Jag har hundar och de skäller inte när de är glada utan de viftar på svansen! 

I min trapp är det en äldre tant i rullstol som har en Jack Rusell, den springer ut i farstun och skäller som en tok varje gång hemtjänsten kommer dit. Det vill säga var tredje timme, suck...
    Har ringt på hos tanten men hon öppnar aldrig. 

• Anonym (C)

Ja, du är överkänslig om det handlar om att hunden skäller till när den ska gå ut.

Anonym (Hundägare) skrev 2014-03-25 07:06:53 följande:
    Jag förstår dig ts. En hund behöver inte skälla för att den är glad. Det är bara dumheter, enligt mig. Jag har hundar och de skäller inte när de är glada utan de viftar på svansen! 

I min trapp är det en äldre tant i rullstol som har en Jack Rusell, den springer ut i farstun och skäller som en tok varje gång hemtjänsten kommer dit. Det vill säga var tredje timme, suck...
    Har ringt på hos tanten men hon öppnar aldrig. 
    Olika raser skäller olika mycket....
  • nov

Hundar är alla olika i o med att de också har personligheter. Familjens tidigare hund skällde både glad som rädd, kan bero på hennes uppväxt varit på landet ganska isolerat o när hon kom till oss i ett villaområde vart det stort miljöombyte.

Men hundar skäller även när de är glada, inte alla, men finns många. Så det där med att de inte borde skälla när de är glada tror inte jag på som haft hundar.
    Sen går det självklart att lära bort det, men alla lär sig inte ändå.

TS, tycker iaf du kan gå o prata med hundägaren o se om de kan tänka sig lära bort skallet, eller åtminstone försöka få hunden att bli tyst så fort någon kommer.

• LillaJag06
    nov skrev 2014-03-25 10:03:45 följande:

Hundar är alla olika i o med att de också har personligheter. Familjens tidigare hund skällde både glad som rädd, kan bero på hennes uppväxt varit på landet ganska isolerat o när hon kom till oss i ett villaområde vart det stort miljöombyte.

Men hundar skäller även när de är glada, inte alla, men finns många. Så det där med att de inte borde skälla när de är glada tror inte jag på som haft hundar.
    Sen går det självklart att lära bort det, men alla lär sig inte ändå.

TS, tycker iaf du kan gå o prata med hundägaren o se om de kan tänka sig lära bort skallet, eller åtminstone försöka få hunden att bli tyst så fort någon kommer.

Svar på tråden Jag är trött på hund som skäller högt närsomhelst på dygnet