• Mellanmjölkens land

Förkyld bebis

Storasyster har varit sjuk i 1v nu och kommer gå till dagis imorgon men nu är det bebisens  5 mån) tur.

Symptomen är:
    Hög feber (ca 39) som går ned med alvedon
    Hosta och heshet även om det verkar bli bättre
    Snorig
    Äter lite mindre än vanligt (är helammad) men inte extremt lite
    Kissar betydligt mindre än vanligt. Vi ECar och normalt sett kommer en liten fors efter sömn men nu har det knappt kommit nått alls de flesta gångerna. Nån enstaka gång har det kommit mer. Inte heller i blöjan har det kommit några större mängder. Det kiss som kommer är gult istället för genomskinnligt.
    Kinkig (vi pratar om bebisen som alltid är glad annars)
    Vill inte ligga på rygg, mage eller famn går bra

1177 tyckte att vi skulle åka in om jag inte fick bebisen att äta men det är ju inte ätandet som är problemet utan kissandet.

Vad säger ni? Ringa igen och hoppas på annan sköterska eller avvakta?

• Svar på tråden Förkyld bebis
  • Lilla fjunet

Vad är ECar?? Prova att amma lite oftare och kanske ge lite vätske ersättning. Går inte det hade jag ringt igen.

• Flickan och kråkan

Ratar han bröstet om du erbjuder oftare? Han förlorar ju vätska pga feber och om han är täppt i näsan. Min yngsta är 9 månader och har inte haft feber men varit genomförkyld sista dagarna. Vill nästan bara amma. Kissar mindre då han andas genom munnen hela tiden och dreglar som en tok då han inte får någon luft genom näsan. Jag dricker också mycket mer än vanligt då jag är täppt i näsan. Jag skulle börja med att försöka amma mer (om du inte redan gjort det).

• Roonjaaaa

Erbjud bröstet oftare! Din bebis kissar mindre pga av att han/hon inte får i sig tillräckligt med vätska, det är jätte viktigt när de har feber, om bebisen vägrar bröstet, så prova ge vatten i nappflaska, eller ge med sked :) när barnet får i sig mer vätska så vänder det nog ska du se :)

• The Fugly

För en helammad bebis är ju ätandet kopplat till kissa det eftersom det är så den får i sig vätska. Äter (ammar) barnet inte tillräckligt får den för lite vätska och kan ju inte kissa. Så ja, om du inte får bebisen att amma så pass mycket att hen kissar som vanligt låter rådet att åka in vettigt. De får så lätt vätskebrist.

• Mellanmjölkens land

Bara för att jag skrev här avslutades sovstunden med en tung blöja  

Jag erbjuder bröstet så fort bebisen visar minsta tecken på att vilja amma, mer än så kan jag inte göra.

Man märker att stackarn är trött Jag la bebisen på mage som vanligt (har en riktig magbebis) men redan efter 10 min blev huvudet för tungt. 

• isolande

Har genom åren märkt att barn med feber kissar mer sällan och mer koncentrerat. Antar att det är pga att det går år mer vätska för att hantera febern. Oroa dig inte för mkt, erbjud bröstet ofta bara. Så länge barnet inte är helslött och febern inte går ner med alvedon skulle jag inte oroa mig innan över 40 graders feber.

• hannis

Amma på bara. Det är nog väldigt liten risk att en helammad bebis blir uttorkad vid en vanlig förkylning. Jag hade absolut avvaktat.

• mammalovis

Se till att bebisen får lättare med snorigheten genom koksaltlösninspipetter eller snorsug, då det blir lättare att äta. Vill man äta, så är det ju lättare att kissa och upprätthålla en bättre spiral om matintaget är okej även om mycket väska går åt vid feber.

Svar på tråden Förkyld bebis