• blubbblubb

Betyg i förskolan- lösningen på allt?

Jag tänker på rubrikerna att betyg i åk 4 är det senaste förslaget på hur problemet med för dåliga kunskaper i skolan skall åtgärdas. Om nu åk 4 är så mycket bättre än åk 6, varför inte börja med betyg redan på förskolan?

Jag kan se vissa poänger med betyg för de som inte inser allvaret innan, men är problemet i skolan verkligen att lärare, föräldrar och barn inte känner till problemet?

Är problemet verkligen insikten i vilka som presterar dåligt? Jag trodde i mitt stilla sinne att problemet var åtgärderna som arbetsro, en lärare som hinner förklara, anpassade böcker för barn som är sena eller tidiga, bristen på tidiga insatser osv, osv. 

När kommer förslaget om att mäta befolkningens BMI var 5:e år för att lösa problemet med fetma?

• Svar på tråden Betyg i förskolan- lösningen på allt?
  • Tow2Mater

Hos oss får fskbarnen omdomen, typ "under medel", "medel" over medel" i olka kategorier. Toppen så man får en hjälp med vad man kan arbeta mera eller mndre på hemma.

• blubbblubb
    Tow2Mater skrev 2014-03-25 19:43:31 följande:
    Hos oss får fskbarnen omdomen, typ "under medel", "medel" over medel" i olka kategorier. Toppen så man får en hjälp med vad man kan arbeta mera eller mndre på hemma.
    Sådant papper hade vi från BVC till 5-års kontrollen. Det vägrade förskolan att fylla i för deras uppgift var inte att bedöma barnen.
  • Ragnar

En lösning på alla problem tror jag absolut inte det är, men inget fel med tidiga betyg dock. Här får barnen betyg från första klass (6 år). Dock delas betygen ut direkt till föräldrarna under ett kvartsamtal i slutet av varje termin, utan att barnen är med. Man uppmanas även att inte göra betygen till någon stor grej för barnen, utan de ses mer som ett verktyg för lärare och föräldrar till att bedöma var barnen står och var de behöver mest stöd. De får dessutom betyg i uppförande där det ingår allt från att komma i tid till att bete sig på ett bra sätt mot sina klasskamrater.
    Min son hade 10 (högsta betyg) i matte både ettan och tvåan. Men höstterminen i trean fick han plötsligt bara 7. Det visade sig att det var vissa saker han inte förstått alls och då han är väldigt blyg på gränsen till social fobi, vågar han inte fråga om hjälp. Men han tar nu matteboken med hem regelbundet och vi kan hjälpa honom här hemma i lugn och ro istället och läraren vet även att hon måste ha lite koll på honom för att han inte vågar be om hjälp. Så jag skulle gissa på att han får tillbaka sin 10:a i vår igen. Detta hade ju kunnat komma fram till oss genom ett skriftligt omdömme också. Men jag tror att ett riktigt betyg ger klarare besked och mindre risk för missförstånd.
    Eftersom det dock inte är obligatoriskt med betyg första åren fick vi bara skriftliga omdömmen från en del lärare. Tyckte de var rätt luddiga och sa egentligen inte mer än sonen är en ordentlig elev som inte gör så mycket väsen av sig. Har tex. ingen aning om hur han står sig i engelska mer än att läraren är nöjd med honom. Om det innebär att han ligger på 5 (godkännt) eller 10 har vi ingen aning om.

• blubbblubb
    Ragnar skrev 2014-03-26 11:06:58 följande:
    En lösning på alla problem tror jag absolut inte det är, men inget fel med tidiga betyg dock. Här får barnen betyg från första klass (6 år). Dock delas betygen ut direkt till föräldrarna under ett kvartsamtal i slutet av varje termin, utan att barnen är med. Man uppmanas även att inte göra betygen till någon stor grej för barnen, utan de ses mer som ett verktyg för lärare och föräldrar till att bedöma var barnen står och var de behöver mest stöd. De får dessutom betyg i uppförande där det ingår allt från att komma i tid till att bete sig på ett bra sätt mot sina klasskamrater.
    Min son hade 10 (högsta betyg) i matte både ettan och tvåan. Men höstterminen i trean fick han plötsligt bara 7. Det visade sig att det var vissa saker han inte förstått alls och då han är väldigt blyg på gränsen till social fobi, vågar han inte fråga om hjälp. Men han tar nu matteboken med hem regelbundet och vi kan hjälpa honom här hemma i lugn och ro istället och läraren vet även att hon måste ha lite koll på honom för att han inte vågar be om hjälp. Så jag skulle gissa på att han får tillbaka sin 10:a i vår igen. Detta hade ju kunnat komma fram till oss genom ett skriftligt omdömme också. Men jag tror att ett riktigt betyg ger klarare besked och mindre risk för missförstånd.
    Eftersom det dock inte är obligatoriskt med betyg första åren fick vi bara skriftliga omdömmen från en del lärare. Tyckte de var rätt luddiga och sa egentligen inte mer än sonen är en ordentlig elev som inte gör så mycket väsen av sig. Har tex. ingen aning om hur han står sig i engelska mer än att läraren är nöjd med honom. Om det innebär att han ligger på 5 (godkännt) eller 10 har vi ingen aning om.
    Det kan jag hålla med om. Jag är egentligen för betyg tidigt för det gör det svårare för både föräldrar och lärare att blunda för problem och det ger att sänkningar (och höjningar) som du skriver om tydligare.

Jag är nog egentligen för betyg som mätinstrument. Men då måste utfallet följas upp av åtgärder. Idag underkänns 10-20% på standardproven i åk 3, de måste få adekvat hjälp om det ska vara någon vits att mäta. Och i den situationen måste det vara väldigt deprimerade att få dåligt betyg år efter år.  
  • RakPedagog

I alla skolor jag jobbat med/på så finns det IUP från förskoleklass och uppåt vilket är som ett betyg med den enkla skillnaden att den listar styrkor såväl som utvecklingsområden. Betyg är inget bra sätt att påtala för elever och föräldrar vad som behövs jobbas på.

• Lindsey Egot the only one
    Tow2Mater skrev 2014-03-25 19:43:31 följande:

Då följer inte förskolan skolverkets kriterier eftersom omdömen inte ska finnas på förskolan. Detta eftersom det inte är indelat i lektioner.
  • Flickan och kråkan
    RakPedagog skrev 2014-03-27 08:10:23 följande:
    I alla skolor jag jobbat med/på så finns det IUP från förskoleklass och uppåt vilket är som ett betyg med den enkla skillnaden att den listar styrkor såväl som utvecklingsområden. Betyg är inget bra sätt att påtala för elever och föräldrar vad som behövs jobbas på.
    IUP har väl inga som helst likheter med betyg?! 
  • RakPedagog

Jo, det finns likheter tycker jag. Har man ett IUP som mynnar i ett skriftligt omdöme så är det ju en form av "betyg". IUP:n lyfts ju vid utvecklingssamtalet där man klargör vad skolan, eleven och vårdnadshavaren kan göra för att målen ska uppnås.

• dubblett

Snälla, skulle någon kunna lägga upp ETT enda bevis på att de som förespråkar betyg i låga årskurser ser detta som en LÖSNING på problemet?
    Jag kan då inte finna det beviset iallafall.

• Lindsey Egot the only one
    RakPedagog skrev 2014-03-27 08:10:23 följande:

IUP ska finnas från det att barnen börjar på förskolan. Men IUP är inget mätinstrument för att mäta barnets förmåga gentemot andra barn eller hur de ligger till gentemot genomsnittet utan bara en utvecklingsplan för att se hur barnet utvecklas varje termin.

Att sätta betyg på barn i förskolan 1år till 5 år som TS skriver så undrar jag vad det är man ska betygsätta! Eftersom barnen inte har ämnen. Ska man mäta barnens grovmotorik och finmotorik. Om de kan färger, former? Kan stapla torn, rita raka streck och måla huvudfotingar? Detta kollar man redan idag men man betygsätter det inte. Ska vi verkligen betygsätta barnens normala utveckling?
Svar på tråden Betyg i förskolan- lösningen på allt?