• Anonym (undrar)

Pratar ni med er nuvarande om något ändras med barnen?

Och lever med en "ny" familj. 

Hur kommunicerar ni med er nya? Pratar ni om NÄR barnen ska komma och när dom ska hem? Planerar ni tillsammans?  Kommer överens om hur länge osv? 

Själv har jag både bonus och egna som jag har VV. Bonusarna kommer på lov. 
    Jag pratar ALLTID med min man om något uppstår på vår vecka med min son. Om han stannar en extra dag, om han kommer en annan tid, om vi ska byta vecka osv. 
    Trodde det var så man gjorde? Detta för att vi är vuxna och fattar därför beslut tillsammans. 
    Min make däremot anser att han inte behöver prata med mig när hans barn ska komma. Han sa det alldeles nyss: Det är ju befängt att jag ska behöva prata med min fru innan barnen kommer! 

Är det jag som har fel? Ska man inte prata och komma fram till saker tillsammans i ett förhållande/äktenskap? 

• Svar på tråden Pratar ni med er nuvarande om något ändras med barnen?
  • Dixie

klart man informerar sin partner om vad som händer, kan ju vara bra att veta hur många som ska äta middag tex!

• Anonym (barn)

Självklart meddelar man varann i ett förhållande som påverkar bägge i ens gemensamma hem/tid och det kallas för hänsyn i förhållandet!

• Anonym (ME)

prata och fråga är två olika saker. I min familj har jag två barn som åker vh till sin pappa, sen har vi gemensamma barn. Min sambo brukar fråga hur blir det i helgen. Jag svarar om det blir nån ändring eller säger till om exet ringt och frågat om byte. Eller om barnen bytt....
    Du kanske kan säga till din sambo att han inte ska fråga om lov utan säga till om det ändras så du vet. Kan ju vara skönt att veta hur mycket mat man ska handla och om man är fler än man tänkt från början.

• Liten i April

Om min nuvarande inte är den som ska ta hand om barnen och om det inte påverkar våra eventuella gemensamma planer (typ att vi ska gå på bio) så meddelar jag inte div ändringar kring mina barn.

• nuharjagbytt

Menar du att hans barn bara helt plötsligt är där och inte medräknad i mat mm? Eller menar du att han inte diskuterar beslutet med dej?

Jag tycker att man kollar med alla inblandade att det fungerar. Vad jag kan komma på så kollade sonens pappa alltid med sambon om det blev någon ändring.

• Anonym (undrar)

TAck för svar! Då kan jag inte vara helt ute och cykla? 

Hans barn bor 40 mil bort och jag tycker att vi kan bestämma då tillsammans när han ska åka och hämta dom samt skjutsa hem dom. Medan han tycker att det behöver han inte göra. Han ska hämta dom när han vill och köra hem dom när han vill. 

Tilläggas bör kanske att vi har gemensamma också. Plus arbeten, min vv, hem och allt där till som ska skötas. 

• Ascendere

Öhhh, ja?
    På samma sätt som man berättar om man ska åka bort över helgen, om man ska på någon kvällsaktivitet med jobbet etc. 
    Eftersom det påverkar dig också.

Men jag tror din man är orolig att det ska kännas som att hans barn inte alltid är förbehållslöst välkomna hem till er, så du kan ju ta och berätta för honom att det är inte frågan om det så lugnar han nog ner sig

• Anonym (undrar)
    nuharjagbytt skrev 2014-03-25 11:24:37 följande:
    Menar du att hans barn bara helt plötsligt är där och inte medräknad i mat mm? Eller menar du att han inte diskuterar beslutet med dej?

Jag tycker att man kollar med alla inblandade att det fungerar. Vad jag kan komma på så kollade sonens pappa alltid med sambon om det blev någon ändring.
    Han diskuterar inte beslutet med mig. Han kommer överens med barnen och mamman om att dom ska komma den och den tiden och sen står jag där som ett frågetecken och fattar ingenting. 
    Självklart kan dom komma, men det är respekten jag saknar. Att inte få en talan i mitt eget hus liksom.. 

Om något ändras med mitt barn så frågar jag ju såklart min man om det är ok. Annars kanske han planerat annat? Eller känner som jag- bli utesluten. 
  • Anonym (undrar)

Kan ta ett exempel. Dom skulle komma på jul. Jag frågade då om vi kan ta dom jul och mamman nyår. Detta för planerade aktiviteter som jag fixat som överraskning. Alltså lite kompromiss liksom. 
    Det gick inte för sig. Dom ville stanna och om jag inte var beredd att gå med på det så skulle jag flytta ut. 

Jag tycker det är helt fel. Varför ska man inte kunna kompromissa kring sånt? Det gör ju jag om det dyker upp något med min son? 

Svar på tråden Pratar ni med er nuvarande om något ändras med barnen?