• Anonym (försiktig)

vad kan man göra?

För tre år sedan så skilde jag mig och min fru oss,vi har tre gemensamma barn (11,15 och 17 år) den äldsta har gjort det valet att endast bo hos sin mamma och dom andra två har bott varannan vecka hos mig,periodvis mer hos mig pga att mamman inte är hemma. För två år sedan så träffade jag en kvinna som jag är särbo med men till hösten så tänkte vi bli sambos och jag och dom två yngre är överens om att dom ska flytta med oss till det nya boendet som är 8 mil härifrån och ligger i grannkommunen,men x säger att den äldre gör som han vill men den yngre är alldeles för liten för att förstå vad ett sånt beslut innebär..
    Så mina frågor till er är ju egentligen är om x har rätt eller om jag kan göra något utan att starta en vårdnadstvist eller är det bara att finna sig i det läget som är???

• Svar på tråden vad kan man göra?
  • Anonym (försiktig)

Barnen är skrivna hos mig och ja vi har tänkt att dom ska gå i skolan på nya orten,den äldre av dom har sökt och kommit in på gymnasium så han kommer att flytta i vilket fall som helst antingen med oss då eller så blir det studentlägenhet.(den utbildningen finns inte i vår kommun)

• Anonym (försiktig)

Det är riktigt 15 åringen ska börja gymnasiet i höst och 11 åringen ska börja femman och dom brukar vara samtidigt hos mig. Vad gör familjerätten? Jag blir mest rädd för att det bara blir en massa bråk med deras mamma och vad det kan leda till i förlängningen. Visst har jag undrat om 11 åringen bara säger att han ska flytta med,men jag tror att han har tänkt igenom det,då han säger att han inte vill flytta om bara vi ska flytta och inte min särbo,han vill att vi ska bli en familj!

• Anonym (försiktig)

Tyvärr så är inte vi så bra på kommunikation, men det kanske skulle hjälpa för jag tycker iaf att jag försöker men x lever efter devisen att endast hon har rätt och att alla tycker att det är mamman som kan och ska ta hand om barnen..

• Anonym (försiktig)

Varannan vecka kommer inte att funka tyvärr, det är väl det som är problemet egentligen och det är för att det är ca 9 mil emellan.

• Anonym (försiktig)
    Anonym (J) skrev 2014-03-27 08:48:09 följande:
    Självklart kan du inte bara ändra barnens boende utan att ni är överens. Vad blir bättre av att barnen flyttar?
    Självklart så har jag inte haft för avsikt att ändra något boende utan att vara överens,utan mina frågor gällde vad man kan göra om man inte kommer överens,då det i stort sett är som att tala med en vägg när man försöker att prata med mitt x om det inte är något som hon tjänar på. Som svar på vad som blir bättre om barnen flyttar,den äldre av dom två kommer att flytta i vilket fall som helst men om jag och hans yngre bror som också vill flytta kunde flytta med så skulle dom två syskon som alltid bor ihop kunna fortsätta med det,jag och min särbo skulle kunna bli sambos och 11 åringen har utryckt det att det ska bli en familj.Dessutom så känner jag att jag kan inte flytta ifrån 11 åringen, dels för att han vill flytta med men också för att under långa perioder så kommer han att få ganska mycket sjukfrånvaro i skolan ,då hans mamma måste ta med honom på andra aktiveteter som hon vet att skolan inte kommer att ge ledigt för,och ja hon har sagt att det bara är att sjukanmäla om man inte får ledigt..
  • Anonym (försiktig)

Anonym (vi) skrev 2014-03-27 08:40:05 följande:
    När jag och barnens var oense om vad som var bäst för våra barn (han tyckte vi kunde ta en var) så lät jag dem tala med skolkuratorn. Då blev det någon helt oberoende som bara stod på barnens sida. Jag menar, jag kanske hade fel? Kanske hade den äldsta det bättre med pappa även fast jag inte tyckte det.

Hon sa bla att barn i den åldern (min dotter var då 9 lite drygt) inte kan se riktigt vad de förlorar, de ser bara vad de vinner men att de fall där barnen flyttat till enbart den ena (särskilt då en de inte bott med mer än varannan helg som i vårt fall) så har de allra allra flesta flyttat tillbaka inom 3 månader.

Så, mitt råd är att vara noga med att lyssna på 11 åringen utan att skuldbelägga för att denne 'väljer' den ena föräldern över den andra, om barnet gör det. Barn ska lyssnas på och utefter vilken mognad de har så får de mer att säga till om, MEN även om barnet lyssnas på så är det inte säkert att det blir det som barnet vill.
    Låt också möjligheten att flytta tillbaka finnas öppen.
    Bra svar!

Anonym (MrsC) skrev 2014-03-27 09:12:22 följande:
    Det där svaret tror jag innehåller flera bra tips!
    - lyssna på barnen
    - låt dem gärna prata med någon oberoende
    - var öppna för att barnen ändrar sig, oavsett vad de säger att de vill.
Svar på tråden vad kan man göra?