• Anonym (Plastmamma)

Plastdottern flyttade ut pga av mig?!

Har varit ihop med min sambo i snart 6 år, han har 2 barn båda i tonåren sedan tidigare och vi har en gemensam. Nu är det så att den äldsta har flyttat ut för att hon inte står ut med mig?! Hon har pms dagligen, o vi hemma måste gå på tå för att inte få henne att bli arg, säger man till henne om något får hon utbrott och springer till sitt rum och slänger igen dörren. nu är det så att vi rök ihop ordentligen häromdagen och där jag kallade henne för skitunge som är så jävla bortskämd(pappan gör hennes sysslor-för att ja inte ska hacka på henne och morsan som nyligen bestämt sig för att bli mamma och va mer aktiv i hennes liv köper henne allt hon vill ha). Jag har lärt henne allt hon kan.. alllt från att sköta sin egen hygien till att laga egen mat. Hon har alltid varit min favorit bland plastbarnen men nu när jag får skulden för allt- hatar jag henne! Jag o pappan funderar på att bli särbo men vill inte att min lilla ska vara varannanvecka barn. + att pmsbarnet fortfarande liten och hon kan inte bestämma själv! Man kan inte bara rymma från problem har jag sagt till pappan, har vi problem-jag o pms barnet så ska vi väl lösa d? Hon ska såklart inte få all skuld utan jag måste väl ha gjort nåt för att hon flyttade men vägrar säga vad vilket gör mig sååå frustrerad! Jag har växt upp i en familj där man säger va man tycker på ett bra sätt - behandla andra som man själv vill bli behandlad. Va ska jag göra nu? känns som att jag förstör hela familjen och min sambo säger att han kommer att förlora sin dotter vilket han inte kommer att göra om han tar tag i saken. Han borde ju ha tagit tag i saken tidigare?!?

va tycker ni? jag är så desperat och vill lappa ihop familjen för alls skull!

• Svar på tråden Plastdottern flyttade ut pga av mig?!
  • Anonym (?)

Är detta en så kallad provokationstråd?

Annars föreslår jag med att du slutar att benämna henne som "pms-barnet." Och dessutom är det inte hennes fel att hennes pappa skämmer bort henne. Du kan ju börja med de problemen.

• Papito
    Anonym (?) skrev 2014-03-25 12:35:35 följande:

Annars föreslår jag med att du slutar att benämna henne som "pms-barnet." Och dessutom är det inte hennes fel att hennes pappa skämmer bort henne. Du kan ju börja med de problemen.

• Anonym (????)
    Papito skrev 2014-03-25 12:40:05 följande:

• Papito

[quote=72848295][quote-nick]Anonym (????) skrev 2014-03-25 12:49:58 följande:[/quote-nick][/quote]

Jag gjorde tummen upp för inlägget jag citerade

• Anonym (hmm)

Låter likt min lillasyster, antingen är det väldigt glatt eller jätteargt. Finns inte så mycket mittemellan. Har ni kollat om hon har en diagnos? Min syster har ADHD, medicinerar dock inte men är lättare för oss andra att behandla henne nu när vi vet lite mer hur hon funkar.

Sluta benämna henne som pms-barnet också, riktigt osmakligt. Du skriver som en tolvåring, så det här kanske bara är fake.

• Anonym (C)
    Papito skrev 2014-03-25 13:26:15 följande:

[quote=72848295][quote-nick]Anonym (????) skrev 2014-03-25 12:49:58 följande:[/quote-nick]

Jag gjorde tummen upp för inlägget jag citerade smile1.gif[/quote]Jag med.. Men det blev bara massa frågetecken :p
  • nymedlem

Inte mycket mer att tillägga!
  • sextiotalist

Oj vilken tråkig situation som det har uppstått, en tonåring i sin värsta pubertet (nej, så unga personer har inte PMS, det är troligen vanliga tonårshormoner som stormar och kanske lite häftigare kring mens) och en rejäl konflikt på det.

Nu får ni båda andas på varsitt håll. sedan får ni försöka mötas igen, låt henne förklara (utan att avbryta) vad hon känner, tänker och tycker och sedan får du tala om vad du tänker, känner och tycker. Men nu är det som du ska vara vuxen. Dvs inte anklaga henne för att göra fel utan mer "när vi har dessa bråk, så blir jag så ledsen, för jag tycker om dig, men blir så frustrerad när jag inte når fram"

Se det som en rejäl tonårskonflikt och det kommer komma flera. Om jag förstått så har ni en bra relation i grunden, men blivit fel

Jag lovar, det är inte bara en tonårsmamma som kommer känna igen sig, tonåren är inte alltid lätt, varken för den omgivande vuxenvärlden eller för tonåringen själv och jag lovar, det har funnits flera tillfällen där jag letat efter ångerkvittot när det gäller min egen tonåring

• Pirum

Behandla andra som du själv vill bli behandlad skriver du. Vill du bli kallad bortskämd skitunge och pms-barn?

Jag förstår att man kan bli väldigt arg på en tonåring, jag var själv expert på att provocera fram en reaktion från mina föräldrar när jag var tonåring, men är man den vuxne i konflikten har man ett mycket större ansvar än tonåringen för hur konflikten sköts. Man kan helt enkelt inte börja skrika och säga saker som skitunge. Jag tänker att man som vuxen agerar praktiskt exempel på konflikthantering och att barnen/tonåringarna tar efter oss. Ju mer man tillåter sig själv att vara otrevlig, desto mer otrevlig kommer tonåringen vara.

• Anonym (hmm 2)

Svar på tråden Plastdottern flyttade ut pga av mig?!