Anonym (*) skrev 2014-03-26 00:23:56 följande:
Det finns väl hur många olika svar på denna frågan som det finns fall där det blir så här.
i vårt fall var mamman bitter för att hon nu inte fick ha kvar sin kärnfamilj, även om hon nog visste att det inte funkade i äktenskapet.
Hon var bitter för att pappan träffade en ny.
Hon visste att hon inte kunde klara sig ekonomiskt om hon inte fick pengar från pappan i form av underhåll m.m.
Hon ville inte vara utan sina barn, hon ville inte att någon annan skulle ta hand om dom.
Hon ville inte att barnen skulle ha det lika bra hos någon annan än hos henne.
Sen ville hon hämnas på pappan, för att han gått vidare. Hon ville att alla skulle veta vilken usel pappa han var som lämnade deras familj.
Ja detta är väl vad jag tror exet tänkte de första åren efter skiljsmässan
Jag antar att du skrivit listan i icke inbördes ordning, annars är det ju tragiskt om "Hon ville inte vara utan sina barn" kom först på tredje plats...
Jag tror att det är många sådana här saker som gör att kvinnan vill ha barnen. Hon vill ha kontroll, hon tror säkert att om hon har enskild vårdnad har pappan inget som helst att säga till vad gäller umgänge till exempel. Kanske handlar det om att straffa mannen, åtminstone om han har träffat en ny kvinna. Som du skriver, hon vill nog hämnas för att mannen gått vidare. En bitter och hatisk inställning.
Att allt detta går ut över barnen har hon förstås inte en tanke på, eller så tänker hon som en kompis till mig gjorde när hon och hennes sambo: "
Det är hans fel att barnen mår dåligt, för om han inte hade träffat den nya tjejen hade jag inte mått dåligt och så hade jag inte betett mig på det sättet." Det var ingen idé att försöka tala henne till rätta, vi var flera som försökte.
Hon hade också inställningen att hon skulle ha enskild vårdnad eftersom det ju var hon som hade fött dem, det var hon som hade legat i timmar på förlossningsbordet och haft våldsamma smärtor. Men jag tror att de flesta kvinnor inte tänker just så, jag hoppas i alla fall inte det!
Hur det hela slutade? Mannen fick enskild vårdnad, han var mycket generös med umgänge men jag ha hört att nu när barnen blivit lite större vill de inte vara hos mamman, de tycker det är jobbigt att vara hos henne . Hon fortsatte vara bitter och hatisk och ha konstiga idéer om varför hon skulle ha enskild vårdnad. Jag vet inte hur det går för dem nu, jag har brutit kontakten med henne. Inte enbart på grund av allt strul runt hennes skilsmässa, vänskapen höll bara inte...
Jag skrev nyss i en annan tråd att jag tycker det är så trist när man använder barnen som slagträn och inte tar hänsyn till deras rättighet till båda föräldrarna (fast jag formulerade mig nog lite knasigt).
Det handlar inte om att mamman har rätt till barnen eller att pappan har det, det handlar om att barnen har rätt till bägge sina föräldrar. Och såvida inte den ena, eller bägge, gjort sig skyldiga till misshandel, vanvård, övergrepp och annat som "dömer ut en" som förälder,
ska den rättigheten tillgodoses! Inget snack om saken!
Anonym (:P) skrev 2014-03-27 13:52:59 följande:
Vilken tur att pappan var en ängel och helt oskyldig....
Ja, varför skulle han inte kunnat vara det? Eller, kanske inte en ängel för sådana har vi nog inte här på jorden, men han var kanske lika oskyldig som alla kvinnor som gnölar och gnäller här på FL när de vill ha enskild vårdnad...