Varför slåss man om barnen vid separation?
Ja, nu skrev du ju misshandel och vanvård undantagna, men tyvärr finns det ju föräldrar som påstår sig vilja ta hand om sina barn, men ständigt utsätter dem för - om inte fysisk eller sexuell- så ren psykisk misshandel. Mitt ex bråkar konsekvent om vårt gemensamma barn när och om han vet att han kan ställa till med så mycket skada som möjligt . Han har egenmäktigt tidigare försökt skriva barnet på sin adress utan min vetskap, vägrat skriva på flyttanmälningar när jag flyttat (och då har han alltså själv "flyttat så långt bort han kunnat").
Nu har han en ny fru som undrar varför han aldrig träffar vårt barn så bara av det skälet har han nu dragit igång vårdnadstvister ett par gånger- för att starta ett nytt umgänge som han sedan struntar i . Han struntar i att komma, men säger till sin fru och sin advokat och säkert alla som vill höra på, att det är jag som krånglar. Så får vårt barn sitta på familjerätten och berätta hur pappa helt enkelt slutade komma. Till slut stämde jag honom själv på umgänget, men då var det fel det också. Sedan lade han ner sin talan och tvingades betala mina advokatkostnader och när räkningen kom till hans kännedom, lät han meddela via sin advokat att han nu minsann ska ha umgänge igen och att hans fru ska vittna om behovet för vårt barn att ha kontakt med honom, Vilket ju inte kommer att ändra någonting då han ju inte kommer i vilket fall som helst. ...
Om det inte vore för alla pengar som ska malas ner i detta vårdnadsträsk och för det faktum att han gör allt för att låsa fast oss och tvinga oss att sitta och vänta på honom när han inte behagar dyka upp, så skulle det nästan kunna likna en dålig komedi.
Ska jag vara brutalt ärlig så finns det dagar jag önskar att han bara kunde ramla död ner. Efter tio år tycker jag mig ha rätt att känna så.