• Lycka93

Hjälp min hund har Atopi (Allergi)!

Min hund har Atopi (Allergi) av något slag. Hon är en Golden Retriever på snart 3 år! Ruskar sig hela tiden när vi är ute och inne och överallt! Hon har dålig päls och håravfall och har haft sedan hennes första löp 6 månader gammal var hon då. Får dammsuga minst 3 gånger om dagen då hon fäller extremt mycket!! Äter veterinär Allergifoder Hills z/d och äter det förvånansvärd bra då hon alltid har varit kräsen med mat suck.. Orkar inte träna med mig och har inte fokus på mig när vi ska träna! Hon är väldigt förvirrad och lyssnar dåligt vilket går i perioder. Är jättelydig hund för att vara 3 år då jag alltid har henne lös och koppel ibland då hon går väldigt fint fot men hon vill inte riktigt jobba med mig och känner att hon inte har kontakten jag vill ha! Vad ska jag göra? Hon lider av kliandet och ruskandet som hon gör dagligen, som i morse skakade/ruskade hon sig minst 20 gånger och tog fram bakbenet och ville klia sig under promenaden men jag stoppade henne och det känns så fel när jag får hejda henne från att klia! Min uppfödare tycker jag ska åka upp till Göteborg med hon men vet att dem kommer ge henne kortison och sprutor resten av hennes liv! Har funderat på avlivning men hon känns för pigg för att avlivas! Men hur länge till orkar man? Och hon? Vi får schamponera henne minst 1 gång i veckan med specialschampo som har gjort pälsen lite bättre (alltså inte fäller lika mycket) men nu har hon börjat fälla igen! Har precis löpt men pälsen borde inte fälla efter löp utan innan. 
    Vad ska jag göra? Avlivning? Vill inte sätta henne på medicin då jag anser att det inte är ett värdigt liv för en hund! 

• Svar på tråden Hjälp min hund har Atopi (Allergi)!
  • Lycka93

Hon har inte öroninflammation, svamp, analsäcksinflammation m.m. då jag har kollat med veterinär nyligen så hon är frisk för övrigt alltså har hon någon sorts allergi! 

• slutatsnusa

blir hon inte torrare=kliigare i pälsen av att du schamponerar henne så ofta?
    hur tänker du när du resonerar som så att det är ett värdigare liv att klia sig än att gå på mediciner?
    har hon fått en ordentlig (av flera av varandra oberoende veterinärer) utredning?
    vet du vad det innebär att ha ständig klåda?

• Lycka93

Nej enligt veterinären är det ett måste och under behandling så är det bara bra fick jag svar av veterinären. Tyckte med hon skulle bli det och känns som att hon kan få svamp och skit om man badar henne så ofta är jätteorolig för det! Tycker inte det är ett värdigt liv för en hund att gå på sprutor och mediciner som ändå inte håller i längden, hennes liv kommer förkortas och veterinären sa att hon kan bli runt 5-7 år men inte mer och då anser jag att ska hon få lida dem åren för att hon ska leva längre. Det är inte säkert att hon blir bättre när hon tar medicin och sprutor och därför är jag tveksam om hur mycket man ska göra. Hon är ordentligt utredd, har atopi av något slag som de inte har kunnat fastställa då hon inte visade positiv på pollen, kvalster det som är vanligt. Så det är jättesvårt att säga exakt vad det är hon är allergisk mot. Jag tycker att ständig klåda inte är ett liv för en hund

• Lycka93

Vad hade ni gjort i denna situation? Avlivat hunden eller behållt den och låtit den leva tills den inte orkar mer?

• Hesat

Eftersom hunden är utredd av veterinär så kan jag försöka ge dig lite råd. 

Mitt första råd: ge inte upp än! Hunden är ung och det går i många fall att minska eller helt få bort symptomen av allergi.

Jag har själv haft en hund med allergi (päls, kvalster mm.) som reagerade otroligt bra på kortison. Gick snabbt ner till tabletter och minskade dosen successivt till en tablett varannan dag. Blev 11 (aktiva) år vilket är en fin ålder även för en frisk Newfoundland. 

Nu har jag istället en foderintolerant katt (diagnos av vet). Allergi och annat är utesluten med biopsi o. dyl. Det som fungerar för honom är så få tillsatser i fodret som möjligt, dvs. ett blötfoder utan spannmål, endast en proteinkälla samt få andra tillsatser. Behöver inte använda någon medicin av något slag.

Skulle det vara min hund skulle jag testa att fasa över till färskfoder eller BARF. Hur billigt eller dyrt torrfodret än är så innehåller det mycket utfyllnad (spannmål, potatis, tillsatser mm). Jag skulle även följa astma & allergiförbundets råd samt vårdguiden gällande textilier, vädring mm. (utifall det är ex. kvalsterallergi). Precis som med allergi hos människa så gäller det att utsättas för så lite av allergenet som möjligt för att kunna slippa kortison. 

Om fodret inte är boven i dramat skulle jag testa med en kortison-behandling och se hur stor skillnad det blir, hur mycket det går att trappa ner utan att symptomen återkommer osv. 

Hoppas det löser sig till det bästa!

• Dexter dot com
    Lycka93 skrev 2014-03-25 13:30:19 följande:
    Vad hade ni gjort i denna situation? Avlivat hunden eller behållt den och låtit den leva tills den inte orkar mer?
    Ge hunden kortison så hon slipper klådan!! Klåda är bland det värsta en hund kan utsättas för.

Det finns många hundar som stått på kortison hela sitt liv utan biverkningar och även om hunden skulle dö 2 år tidigare så har den iaf haft ett bra liv till skillnad mot ett längre liv med helvetisk klåda som gör att hunden lider.

Tycker du det är värdigare att låta en hund lida än ge den kortison som förmodligen gör den symptomfri?
  • Lycka93
    Hesat skrev 2014-03-25 14:32:18 följande:
    Eftersom hunden är utredd av veterinär så kan jag försöka ge dig lite råd. 

Mitt första råd: ge inte upp än! Hunden är ung och det går i många fall att minska eller helt få bort symptomen av allergi.

Jag har själv haft en hund med allergi (päls, kvalster mm.) som reagerade otroligt bra på kortison. Gick snabbt ner till tabletter och minskade dosen successivt till en tablett varannan dag. Blev 11 (aktiva) år vilket är en fin ålder även för en frisk Newfoundland. 

Nu har jag istället en foderintolerant katt (diagnos av vet). Allergi och annat är utesluten med biopsi o. dyl. Det som fungerar för honom är så få tillsatser i fodret som möjligt, dvs. ett blötfoder utan spannmål, endast en proteinkälla samt få andra tillsatser. Behöver inte använda någon medicin av något slag.

Skulle det vara min hund skulle jag testa att fasa över till färskfoder eller BARF. Hur billigt eller dyrt torrfodret än är så innehåller det mycket utfyllnad (spannmål, potatis, tillsatser mm). Jag skulle även följa astma & allergiförbundets råd samt vårdguiden gällande textilier, vädring mm. (utifall det är ex. kvalsterallergi). Precis som med allergi hos människa så gäller det att utsättas för så lite av allergenet som möjligt för att kunna slippa kortison. 

Om fodret inte är boven i dramat skulle jag testa med en kortison-behandling och se hur stor skillnad det blir, hur mycket det går att trappa ner utan att symptomen återkommer osv. 

Hoppas det löser sig till det bästa!
    Jag funderar på att börja ge henne Spannmålsfritt Nordic färskfoder och prova det i två månader då jag håller med dig att många torrfoder idag är ren skit. Jag anser att färskfoder är det bästa man kan ge sin hund och har därför börjat fundera på dem banorna. Vad tråkigt att höra att dina djur med har allergi. Det är fruktansvärt! Ska göra ett försök till med fodret sen ger jag upp på foderbyten efter alldeles för många byten redan. Kortison kan väll inte vara bra i längden? Jag vet hundar som dött för det för de fick inre blödningar och sjukdomar som ledde till akut avlivning. Vill inte att det ska hända min bästa vän! 
  • Lycka93
    Dexter dot com skrev 2014-03-25 15:51:15 följande:
    Ge hunden kortison så hon slipper klådan!! Klåda är bland det värsta en hund kan utsättas för.

Det finns många hundar som stått på kortison hela sitt liv utan biverkningar och även om hunden skulle dö 2 år tidigare så har den iaf haft ett bra liv till skillnad mot ett längre liv med helvetisk klåda som gör att hunden lider.

Tycker du det är värdigare att låta en hund lida än ge den kortison som förmodligen gör den symptomfri?
    Nej det tycker jag inte men är skeptisk till kortison i längre perioder och medicinering överhuvudtaget. Men får bli en kur med det ändå eftersom veterinären tycker det med. 
  • Lycka93

Det är inte bara att ge dem kortison, mediciner och sprutor, det är mycket städning (varje dag), det är schamponering som tar lång tid. Hon får inte använda sina gosedjur längre för om det är kvalster hon är allergisk mot också. Tycker så synd om hon. Snart får hon inte leva ett normalt liv känns det som och det gör mig så himla ledsen. Man ser på henne att hon inte är lika glad. Som innan kunde hon dra iväg på promenaderna men nu sitter hon bara lugnt när jag ska ta på henne halsband och koppel. Kan bero på att jag inte är lika glad? Men hur kul är det att behöva anpassa och säga till henne stup i kvarten att inte klia och ruska sig? 

• Dexter dot com
    Lycka93 skrev 2014-03-25 16:28:06 följande:
    Nej det tycker jag inte men är skeptisk till kortison i längre perioder och medicinering överhuvudtaget. Men får bli en kur med det ändå eftersom veterinären tycker det med. 
    Ställ dig in på att det inte blir en "kur" utan att hunden förmodligen behöver stå på en låg dos resten av sitt liv eller till du hittar ett alternativ. Förstår inte ditt resonemang riktigt.....du funderar på att avliva hunden hellre än testa medicinering och i nästa inlägg är du orolig att medicinering kan ge biverkningar alt förkorta livet på hunden....fast du själv tänker tanken att avliva den nu?

Varför står hunden på z/d om den inte är foderallergisk? 

Men jag är glad att du tagit ditt förnuft till fånga och inser att hundstackarn behöver hjälp omgående !
Svar på tråden Hjälp min hund har Atopi (Allergi)!