Skogsbjörnen skrev 2014-03-25 17:16:45 följande:
Tack så mycket! Någon som vet hur man tar kontakt eller borde jag ringa till Stockholms centrum för ätstörningar? Har precis fått besked från hennes skolsyster som fått många klagomål från lärare om att hon äter för lite och skolsyster kallade in min dotter på ett möte som jag godkänt, med liten övertygelse (inget tvång) vägde hon sig och hon väger 46.... Åkte hem från jobbet pga detta. Hur kan en så smal människa råka ut för något sånt här :(
Jag tror att du ska ringa och vara ganska angelägen. Det kan vara lång kö till olika behandlingar.
Jag vet många som har haft någon form av ätstörning någonting. Även de som varit väldigt smala naturligt. Det handlar sällan om att direkt bli smal egentligen. Det brukar ofta handla om prestationsångest och en strävan mot att vara så perfekt som möjligt, eller så kan det vara en kanal för annan ångest, liksom andra självdestruktiva beteenden. Det kan också vara för att känna att man har makt över sig själv. Jag antar att du redan googlat runt men UMO.se har jag för mig förklarar det bra.