• arneas

Vilken kaffemaskin (kapsel) ska man köpa?

Ska köpa en födelsedagspresent till sambon som önskar sig en kapselmaskin.
    Själv dricker ja inte kaffe så har noll koll vad som är bra, gott och mest prisvärt.
    Vill inte betala allt för mycket och såg att Elgiganten har en Tassimo för 599kr. Är den bra tro?
    Vad skiljer dom olika märken åt förutom priset? Olika typ av kaffe eller bara designen?
    Har trycket (bar) någon betydelse, ser att de skiljer ganska mycket mellan olika modeller?

Hoppas kunna få lite bra hjälp här, så tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken kaffemaskin (kapsel) ska man köpa?
  • arneas

Det blev en Dolce gusto. Ful är den men verkade lite bättre än tex Tassimo :)
    Kostade 600kr, samma som Tassimo.
    Går även att göra kall dryck, har högre tryck och har fler kaffesorter att välja på. Dessutom fick ja med 2 förpackningar provkaffe och ett vanligt paket. Kaffet är även något billigare när de ska köpas nytt.
    Har öppetköp i 30 dagar och kan lämna tillbaka även efter att ha gjort kaffe i den så är den inte bra är de bara att hämta tillbaka pengarna eller byta mot något annat.

• Madmoiselle

Jag dricker inte kaffe själv men många av mina vänner gör det och har kapselmaskin. Den enda alla verkar vara helt nöja med är Nespresso. Jag tycker själv att Nespresso har en fin design och deras butik i Stockholm är otroligt!

Tassimo och dolce gusto ska inte vara lika bra. Dolce Guston ska vara jobbig att använda, det ska ta ett tag innan man lär sig att reglera vattnet (tror jag det var)

Men som sagt, jag dricker inte kaffe själv utan går efter vad jag har hört min min bekantskapskrets.

• arneas
    Madmoiselle skrev 2014-03-26 17:24:01 följande:
    Jag dricker inte kaffe själv men många av mina vänner gör det och har kapselmaskin. Den enda alla verkar vara helt nöja med är Nespresso. Jag tycker själv att Nespresso har en fin design och deras butik i Stockholm är otroligt!

Tassimo och dolce gusto ska inte vara lika bra. Dolce Guston ska vara jobbig att använda, det ska ta ett tag innan man lär sig att reglera vattnet (tror jag det var)

Men som sagt, jag dricker inte kaffe själv utan går efter vad jag har hört min min bekantskapskrets.
    Dricker inte heller kaffe men de blir nog bra :)
    Känns bra att de går att byta om de blev fel.
    DG som ja valde kändes enkel att hålla ren och regleringen av vattnet såg inte heller ut att bli något problem efter som de står på kapslarna hur "regleringen" ska stå.
    Tassimo har väl en fördel med sträckkod på kapslarna så maskinen reglerar allt själv... men men.
  • aleakim

Det är bara de gamla DC som man måste passa på vattenmängden själv, de nyare ställer man bara in mängden på innan man trycker i gång den. Perfekt om man vill ha sitt kaffe lite svagare också, bara att addera ett streck eller två :)

Jag är jättenöjd med vår DC, kaffet blir jättegott, det finns en hel del att välja på och den är enkel att använda.
    Enda anledningen till att jag möjligtvis skulle köpt en Tassimo om jag skulle välja mellan dessa två nu är att deras kapslar finns på fler ställen och att de verkar ha fler sorter att välja på. 

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb <3
  • arneas
    aleakim skrev 2014-03-26 17:35:14 följande:
    Det är bara de gamla DC som man måste passa på vattenmängden själv, de nyare ställer man bara in mängden på innan man trycker i gång den. Perfekt om man vill ha sitt kaffe lite svagare också, bara att addera ett streck eller två :)

Jag är jättenöjd med vår DC, kaffet blir jättegott, det finns en hel del att välja på och den är enkel att använda.
    Enda anledningen till att jag möjligtvis skulle köpt en Tassimo om jag skulle välja mellan dessa två nu är att deras kapslar finns på fler ställen och att de verkar ha fler sorter att välja på. 
    Tänkte också att de med sträcken skulle vara bra om man vill ändra styrkan på kaffet, vilket verkade krångligare på de andra.
    Enligt säljaren (som lät lite som en kaffeexpert) sa att den här hade flest olika sorter att välja på, men han kan ha fel. Ica, Willys och andra vanliga affärer skulle ha kaffe att köpa.

De som ja tycker verkar mindre bra, med alla märken är att man bara har en sorts kaffe i ett paket. Vore bra om man kunde köpa löst eller någon form av blandning (kanske finns?). 
  • aleakim
    arneas skrev 2014-03-26 17:47:43 följande:
    Tänkte också att de med sträcken skulle vara bra om man vill ändra styrkan på kaffet, vilket verkade krångligare på de andra.
    Enligt säljaren (som lät lite som en kaffeexpert) sa att den här hade flest olika sorter att välja på, men han kan ha fel. Ica, Willys och andra vanliga affärer skulle ha kaffe att köpa.

De som ja tycker verkar mindre bra, med alla märken är att man bara har en sorts kaffe i ett paket. Vore bra om man kunde köpa löst eller någon form av blandning (kanske finns?). 
    Jag vet inte om det går på Tassimon ens, att ändra styrkan alltså. Tror att man får hälla i lite vanligt varmt vatten i sådana fall. 

Kan vara så, eller så är det ganska lika mellan märkena kanske :) Oavsett så är det ju lätt att hitta kapslar till DC tycker jag. Här är det Ica Maxi som har flest att välja mellan har jag sett. 

Ja, i alla fall de där man inte får med mjölk utan bara svart kaffe. De med mjölk ger ju ändå bara åtta koppar, men de med svart som ger 16 hade ju kunnat innehålla två eller tre olika sorter egentligen. 
  • arneas
    aleakim skrev 2014-03-26 17:57:12 följande:
    Jag vet inte om det går på Tassimon ens, att ändra styrkan alltså. Tror att man får hälla i lite vanligt varmt vatten i sådana fall. 

Kan vara så, eller så är det ganska lika mellan märkena kanske :) Oavsett så är det ju lätt att hitta kapslar till DC tycker jag. Här är det Ica Maxi som har flest att välja mellan har jag sett. 

Ja, i alla fall de där man inte får med mjölk utan bara svart kaffe. De med mjölk ger ju ändå bara åtta koppar, men de med svart som ger 16 hade ju kunnat innehålla två eller tre olika sorter egentligen. 
    Vet du om de finns laktosfritt att köpa?
  • aleakim
    arneas skrev 2014-03-26 18:01:35 följande:
    Vet du om de finns laktosfritt att köpa?

Vet inte tyvärr, har aldrig behövt leta efter det. Men maken som har lite bekymmer med laktos kan dricka de vanliga utan att få ont, så jag vet egentligen inte riktigt vad kapslarna innehåller. Kanske bara ser ut som mjölk :P 

Men nu har inte han svåra besvär dock, har man det ska man nog inte chansa. 

• Nicke
    aleakim skrev 2014-03-26 17:57:12 följande:
    Du håller in knappen efter att den är klar så fyller den på med varmt vatten tills du släpper.
  • Nicke

Det är en lampa som lyser och visar att du kan fylla på. Den som slocknar sen när man kan kan ta koppen. Du kan ju ta den innan men helst ska man vänta så att man inte får varma droppar på händerna.

Svar på tråden Vilken kaffemaskin (kapsel) ska man köpa?