• marla333

    Dockskåp Lundby, köpa eller inte köpa?

    Hur är kvalitén på dockhusen? Och möblerna och dockorna? Jag tycker själva husen är okej pris, men tillbehören är ju dyra! Ett kök och ett sovrum och så är summan lika mycket som själva huset... Eller är jag snål? Skaffar man ett dockhus är väl själva grejen att ha möbler att möblera med, men känns ganska mycket att köpa allt på en gång.... Hur gjorde ni? Är det värt att köpa alla grejerna? Leks det mycket med och tål dom att lekas med?

  • Svar på tråden Dockskåp Lundby, köpa eller inte köpa?
  • Erizajo

    Hittade skåp på loppis för 30 spänn, renoverade med nya golv och tapeter, köpt möbler och dockor på tradera bara lite nytt.

  • beam82

    Min erfarenhet, både från när jag var liten och från när min son hade dockskåp högst på önskelistan, är att det inte är värt pengarna. Det är väldigt mycket pengar innan det är möblerat och det är ju inte lika kul med ett halvfullt hus.

    Det finns andra dockskåp där man kan få hus och tillbehör för en bråkdel av priset, jag skulle ha satsat på ett sånt istället.

  • J90

    Blocket och tradera är mitt största tips.

    Tycker du att det är för dyrt (vilket jag håller med om) så har jag "byggt" ett eget till en liten tjej utav en begagnad Ikea Expedithylla, tapetrester (som jag fick på den lokala färgaffären), och annat smått och gott. Köpte även spotlights som jag med dubbelhäftande tejp satt fast i "taket" på varje rum! :)

    Blev fin fint och leks med mycket utan att det kostade speciellt mycket.

    Till möbler är glasspinnar bra, gjorde soffa, säng och stolar av dem och av piprensare och en träbit blev det ett bord.

    Tygrester från urväxta t-shirts blev små kuddar och täcke! :)

    Hon leker med playmobilegubbar i det! :)

  • MrsTM

    Jag har turen att äga ett "dubbelbegagnat" Lundby-dockskåp ( min mamma köpte det av en vän i början av 80-talet ) inkl en näst intill komplett samling möbler och tillbehör. Via min pysselblogg beskriver jag renoveringen av dockskåpet, adressen är pysselbiten.bloggo.nu Hoppas att den kan inspirera dig att köpa begagnat och piffa upp! Lundbys dockor tycker jag är fula, men jag är väldigt förtjust i "skogsfamiljerna" (sylvanian families). De är inte 100% skalenliga men så mycket charmigare att det inte gör mig något. Lycka till, de flesta ungar gillar miniatyrer men inte under en så lång period att det är värt flera tusen spänn.


Svar på tråden Dockskåp Lundby, köpa eller inte köpa?