• Anonym (?)

Omplacering pga sjukdom är det möjligt?

Jag har försökt läsa mig till vad som gäller vid omplacering på grund av sjukdom men blir inte klokare. Finns den möjligheten? Jag är anställd av kommunen, jobbar inom förskolan men det är för tungt för min kropp. Jag har ännu ingen diagnos men varit långtidssjukskriven och under utredning. Jag har även kompetens för skola och fritidshem och tänker att det inte är fysiskt lika krävande och skulle därför kanske kunna arbeta där deltid. Men hur börjar man en sådanhär process? Vem ska jag kontakta? Är det ens möjligt? Innan jag tar upp detta med min chef vill jag ha lite mer koll.

• Svar på tråden Omplacering pga sjukdom är det möjligt?
  • Majsan70

Jag har fått en omplecering pga. sjukt barn och därmed hög frånvaro. Jag tog helt enkelt upp det med min chef och tog fram fördelarna för alla om jag fick byta arbetsplats och jobbtider. Så på tisdag börjar jag ett 5 månader långt vikariat på annat ställe. Utsikterna är goda till fortsatt anställning där. 

Så sätt igång bara! Lycka till! =)

• skpklm

Arbetsgivare är -  var i alla fall -  skyldiga att se över vilka möjligheter som finns till omplacering,  detta innan de gör sig av med arbetstagare som är sjukskriven ofta.

Kan du inte börja med att pejla med ditt fackliga ombud?   Det kan vara bra att ha med någon från facket när/om det blir förhandling om omplacering.

Vill arbetsgivaren av någon anledning bli av med dig kan du får höra att omplaceringsmöjligheterna or obefintliga...

• Anonym (?)

Tack för svar, då börjar jag med att kontakta facket. Majsan70 lycka till på ditt nya jobb!

• skpklm
    Anonym (?) skrev 2014-03-27 12:09:19 följande:
    Tack för svar, då börjar jag med att kontakta facket. Majsan70 lycka till på ditt nya jobb!
    Var rädd att du skulle svara -  som så många på FL -  att du inte är med i facket.
  • Majsan70
    Anonym (?) skrev 2014-03-27 12:09:19 följande:
    Tack så mycket! Jag håller tummarna att det löser sig för dig med.
  • Anonym (Rehabmöte?)

Du kan prata både med facket eller arbetsgivaren direkt men eftersom du skriver att en utredning påbörjats undrar jag om inte rehabmöte tillsammans med f-kassan gjorts? Där ska i så fall detta tas upp. I ditt fall bedömer jag att det finns goda chanser till omplacering eftersom en kommun i regel är en stor arbetsgivare och du verkar ha en bred kompetens. Du kan bli omplacerad inom hela ditt kompetensområde och inte bara nuvarande befattning

• Anonym (?)
    skpklm skrev 2014-03-27 12:14:33 följande:
    Var rädd att du skulle svara -  som så många på FL -  att du inte är med i facket.

Anonym (Rehabmöte?) skrev 2014-03-27 12:17:45 följande:
    Du kan prata både med facket eller arbetsgivaren direkt men eftersom du skriver att en utredning påbörjats undrar jag om inte rehabmöte tillsammans med f-kassan gjorts? Där ska i så fall detta tas upp. I ditt fall bedömer jag att det finns goda chanser till omplacering eftersom en kommun i regel är en stor arbetsgivare och du verkar ha en bred kompetens. Du kan bli omplacerad inom hela ditt kompetensområde och inte bara nuvarande befattning

Nej inget rehabmöte har varit eller är planerat vad jag vet. Jag har frågat min chef nu och jag kommer ta kontakt med facket under nästa vecka. Det svåra med det hela är att jag inte kan jobba något just nu inom något yrke. Men jag hoppas verkligen att jag snart ska kunna börja deltid. Tack för svar!
Svar på tråden Omplacering pga sjukdom är det möjligt?