• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • lillaponnyn
    ManiLund skrev 2014-04-11 14:12:21 följande:
    Ska nog ta en tur snart och kolla lite på dom.
    okej ta dem vid malmborgs o stationen
    de satt alltid tyst innan men inte nu
    eller så skriker de kanske bara åt kvinnor
  • lillaponnyn

Jag är ordblind förlåt då alla för mina stavfel

• lillaponnyn
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 14:13:42 följande:
    okej ta dem vid malmborgs o stationen
    de satt alltid tyst innan men inte nu
    eller så skriker de kanske bara åt kvinnor
    VAD jag menade var att du får gå förbi dem vid malmborgs med mera
    att du ska gå där och då kanske du upptäcker hur de skriker o har sig och ibland drar i folk
  • Anonym (Tragiskt)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 12:02:15 följande:
    jorå 

Men innan satt dessa tiggare i Lund och var tysta nu skriker dem och dra i en det har liksom spårat ut här

Om någon skriker och drar i dig tycker jag att du ska polisanmäla för då är det ett fall av ofredande. Även om du inte vet vad personen heter så verkar det ju finns samstämmigt signalement så polisen kan mycket väl känna till vem eller så har de inte alltför svårt att hitta personen
  • lillaponnyn
    Anonym (Tragiskt) skrev 2014-04-11 14:39:06 följande:

Om någon skriker och drar i dig tycker jag att du ska polisanmäla för då är det ett fall av ofredande. Även om du inte vet vad personen heter så verkar det ju finns samstämmigt signalement så polisen kan mycket väl känna till vem eller så har de inte alltför svårt att hitta personen
    Okej vad bra du sa det
    då vet jag det
  • Anonym (Tragiskt)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 14:42:11 följande:
    Okej vad bra du sa det
    då vet jag det

Skulle någon genom att förfölja, ta tag i eller på annat sätt framkalla stort obehag/rädsla förmå någon att lämna ifrån sig pengar kan det tom vara fråga om rån. Min uppfattning är att de flesta tiggare därför är mycket tysta och diskreta men som sagt, anmäl om du ser eller råkar ut för något liknande
  • lillaponnyn
    Anonym (Tragiskt) skrev 2014-04-11 14:54:01 följande:

Skulle någon genom att förfölja, ta tag i eller på annat sätt framkalla stort obehag/rädsla förmå någon att lämna ifrån sig pengar kan det tom vara fråga om rån. Min uppfattning är att de flesta tiggare därför är mycket tysta och diskreta men som sagt, anmäl om du ser eller råkar ut för något liknande
    hade ingen anning om att man kunde det alltså anmäla
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:23:27 följande:
    Jag tror att de är i ett så förtvivlat läge hemma att de känner att de inte har nåt annat val:( Barn att försörja etc. Läste en artikel att ett par som kommit hit inte lyckats skicka hem pengar på två månader: "vi måste ju äta också, och vi får bara ihop nån hundralapp om dagen".....
    De kanske kan göra som thailändarna - plocka bär i skogen. Det finns en hel del jobb i jordbruket också, som tex jordgubbsplockare. Thailändarna åker inte hit och tigger.
  • JasonDamian

Jag HATAR tiggare. Och hatar är ett ord jag nästan aldrig använder. Jag skulle aldrig ge pengar till en tiggare men jag ger ofta till gatumusikanter, dom gör i alla fall något för att tjäna pengar. Fattar inte varför dom bara sitter och skriker och ser dumma ut. Gör nåt för fan. Jag har bott på klostergården i Lund i 25 år och nu har det till och med kommit tiggare hit. Fan skicka hem packet! Är så jävla trött på dem.

Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)