• bullenochgrisen

förbereder ni något inför ivf eller äggdonation?

Förbereder kan innebära många saker. Jag och min sambo står i äggdonations kö. Förhoppningsvis får vi starta vår behandling i höst. Men som alla andra där ute som har stor barnlängtan kan jag ju inte vara ensam om att vilja planera och förbereda. Jag vet att skulle jag bli gravid så kommer jag inte våga köpa saker förns i slutet på graviditeten. Man vet aldrig vad som händer eller hur man mår, ang jobbet som är inom vården så kommer jag säkert bli förflyttad då jag arbetar med aggressiva demens sjuka vilket är både skadligt för mig och bebisen i magen. Så där set jag som mycket pyssel man ska tänka på. Ser därför tiden innan allt som lite extra önskad tid att hinna förbereda i mitt huvud hur fk går till, föräldraledigt, inhandling, vad är det jag behöver handla? Vad söker jag i en barnvagn? Vill absolut inte köpa saker nu, men jag vill veta vad jag behöver köpa och vad jag vill köpa när det väl är dags. Hur mycket pengar behöver jag spara för att kunna köpa allt på samma gång osv. Känns skönt att vara förberedd så man slipper ta allt sen. Man vet ju inte hur dåligt man kanske mår i graviditeten. Känner ni samma sak eller hur gör ni i väntans tiden? Någon gång får man väl barn. Frågan är väl bara när.

• Svar på tråden förbereder ni något inför ivf eller äggdonation?
  • LadyBond

Många frågor. 

Jag har gjort IVF men blev gravida utan till slut. 

Finns många listor och mammor som gärna berättar. Ofta köper man på tok för mycket.
    Barnvagn köpte vi begagnad. Hittade en fin som inte fanns i butik. Vi la inte mycket pengar p det alls. Därmot så la vi 7000 på en sittvagn. Barnvagnen använde vi bara i sex månader. Så det är onödigt att köpa det nytt om man inte ska ha fler barn.. man kan också köpa sittdel till. Ingår ofta och den tycker jag att barn sitter riktigt dåligt med ryggen i.
    En sittvagn är ergonomisk och gjord enbart för sitta i och en del går det att få barn att sova i. Olika lägen att ställa in.
    Jag har varit gravid så många gånger och testat allt. (har ett barn hemma bara.)

Inte köpa något. 
    Köpa massor. 
    Köpa litet.

Tror man kan planera och och köpa billigt på blocket om man vill. Vi köpte allt nytt utomliggvagnen och skötbordet. Det vita på Ikea. Det köpte vi med på blocket eftersom vi skulle såga sönder det och ställa det över tvättmaskinen.

Köpte litet kläder och skötsaker bara. Lila påsar att ha blöjor i. Skötväska. Set med borste, nagelsax (de river lätt sig själva om man inte håller efter-vissa barn jag sett är sönderrivna.) och kan.
    Badolja, schampoo. Köpte en bröstpump. Den kom till nytta. Önskar bara att jag köpt en elektrisk.
    Babygym köpte vi. Babygym. Babysitter. Och  vi fick kolikbarn-mjölkproteinallergi så vi köpte en gunga för att lätta på trycket i hennes mage. Det var ett bra köp. Kunde ha henne med när man diskade osv. Köpte också en sjal.
    Det var mycket bra förutom att jag är varm-min man kallar, mig för lilla Tjernobyl.. och vår dotter också så vi blev som kräftor båda två. Vi kunde skippad badbaljan och insatsen. Köpte nursing pads att ha på brösten för att slippa läcka. Natusan var som en himmel också i slutet på graviditeten när de var känsliga. Köpte en gravidkudde och det var paradiset redan i mitten av graviditeten.Köpte en riktig -inte en två-i-enamningskudde. Den är stor så tar plats i sängen men sparade mycket på ryggen så det var värt det.

Bodysar är jättebra i början. Vi hade mängder med kläder. Svårt hinna använda allt. Man får mycket kläder i stll 50 med. Hade litet salvor med som vi köpte. Och en egen rumptemp. Och alvedon för bäbisar.. tvättlappar på ica och sen våtservetter-de gröna åp Ica. Skylt till bilen. Baby on board och solskydd. Litet nappar. (väntade tills amningen fungerade)

Nu kommer jag inte på mer men kläder.. vi hade sju pyjamasar och fortfarande. Det beror ju lite på hur mycket man vill tvätta. De kan ju bajsa igenom de små. Och sen beror det på om man har maskin hemma-har man tygblöjor eller tvättar i tvättstuga?

Vi köpte iallafall en säng med, Troll som man kan ha bredvid sängen. Och litet sängkläder både till sängen och vaggan. Babyskydd. Filtar. Många vänner som har barn kan vilja ge bort saker med.

Lycka till med allt! 

ladybond.se/ Someone told me I was delusional, I almost fell of my unicorn
  • Jag är bara jag

Absolut ingenting och kommer inte göra förrän jag är höggravid. Finns inga garantier,det är bara vänta tills det i princip är ett faktum att man kommer bli mamma. Man blir bara knäpp annars och man hinner garanterat köpa allt ändå.

• LadyBond

Ja, håller med ovanstående. Tänkte göra så nu då vi sålde allt efter hon växte ur det. Så vi lär köpa om. Men den gör vi sen. Efter.

Men,, har man inget, vill köpa mycket, kan det bli dyrt. Vill man planera kan man ha koll på reor och köpa åkpåse tex under våren när de reas ut. Osv osv. Med tiden innan kan man köpa mycket. Roligare att få mer för pengarna.
    Sen är det ju roligt att köpa små kläder tex.. då känner man sig extra nära bebisen och det ville jag inte alltid vänta på heller. Dagdrömma osv är en viktig och rolig del med. Fina känslor som jag går miste om när vi inte köpt. Det bli mer verkligt då. 

• bullenochgrisen

Jag vill mer kolla ut vad jag vill ha på nätet, vad vi behöver och inte. Hur gör vi med förvaring, vart har vi allt, vill mäta osv. Vill inte köpa något nu och vet inte alls om jag kommer våga köpa förns väldigt sent i graviditeten. Därför känner jag som ett lugn att ha lite planering i huvudet och tillräckligt med sparade pengar tills det är dags. Tänker som så att vill man inte dela in alla köpen under alla de nio graviditets månaderna utan väljer att köpa allt in i det sista så blir klumpsumman ganska hög. Jag känner mig lugnare när jag i lugn och ro kan titta på barnsaker via nätet. Tänka och planera. Jag gör det inte dagligen och jag lever mitt liv här och nu. Men jag känner mig själv och för mig är det ett bra sätt att vara förberedd på de kommande inköpen och utgifterna

• LadyBond

Förstod att du tänkte så.
    Tycker det är väldigt bra.

Här är till en bloggvän jag följer.
    ivfdagar.blogspot.se/p/miniforberedelser.html
    Hon har lista där. Håller inte med om allt ;) men kan vara ok at utgå från om man vill.
    Den är den mest kompletta jag vet iallafall. 

Vi köpte som sagt:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29828090/
    Och då var dte två hyllor ovanför själva bordet där vi hade alla skötsaker. Det går inte att fälla upp utan var skruvat som på bilden. Vi ställde det ovanpå tvättmaskinen inte för att spara utrymme. Skötbädden till var också toppen och den använder vi fortfarande. Små filtar är bra att ha en hög av. Likaså finns tygtvättlappar på Ikea som är super att ha med överallt. Köpte också de grå minsta på Jysk och hade i en låda/Större plastbutt som vi ställde där vi var vid olyckor. Barnstol med egen matbricka är smart med. (missade det) Ica har fina och bra haklappar när det är dags. 

Jättesmidigt för förvaring.Tex. 

En egen mössa till förlossningen hade vi inte. Det hade jag velat ha till första bilden på BB.
    Många skippar liggvagn och kör bara med sjal. Badbalja är också något vi inte använde. 
    Vill skriva mer men kommer inte på mer.

Gör en lista vad du tror du behöver eller vad du vill ha. Lägg in den så kanske du får mer tips eller åsikter kring det?

Alltid bra att planera. 

• bullenochgrisen

Jag har redan min lista, kanske uttryckte mig fel, tänkte mer om det var fler som tänkte som jag, att se tiden innan graviditeten som en bra förberednings tid :) jag gjorde min önskelista på Jollyroom.se men när det väl är dags att inhandla så kollar man väl runt på andra butiker och gämför priserna kanske, och urvalet! Men tyckte det var lätt att göra listan på jollyroom då den sparas :) vi kommer inte ha skötbord då vi inte får plats med något i badrummet, vi kommer ordna det på tvättmaskinen, alt. Att min sambo får snickra ihop ett par kantskydd så vi kan lägga på en skötbädd, dock förvaringen ovanför ska vi planera ut då vi inte vill borra och måste kunna förvara blöjor osv. I sovrummet så funderar jag på att köpa ett skötbord som man lägger över spjälsängen vid byten, troll och brio har tror jag. Sen om man kunde ordna med förvaring i närheten av sängen. Mer förvaring och platsen jag tänker på i nuläget. Det andra känns klart. Barnvagn vill jag ha en med stora luftpumpade hjul, två svängarna fram som ska kunna låsas, mycket förvaring ( där av antingen bugaboo med sin sidokorg eller en Emmaljunga som man kan köpa till en sidokorg) men märken och årsmodeller osv är jag inte insatt i, det tar jag väl sen när det är dags :) bara kollar vad man vill ha och sedan utbudet :)

• LadyBond
    bullenochgrisen skrev 2014-03-27 15:08:16 följande:
    Jag har redan min lista, kanske uttryckte mig fel, tänkte mer om det var fler som tänkte som jag, att se tiden innan graviditeten som en bra förberednings tid :) jag gjorde min önskelista på Jollyroom.se men när det väl är dags att inhandla så kollar man väl runt på andra butiker och gämför priserna kanske, och urvalet! Men tyckte det var lätt att göra listan på jollyroom då den sparas :) vi kommer inte ha skötbord då vi inte får plats med något i badrummet, vi kommer ordna det på tvättmaskinen, alt. Att min sambo får snickra ihop ett par kantskydd så vi kan lägga på en skötbädd, dock förvaringen ovanför ska vi planera ut då vi inte vill borra och måste kunna förvara blöjor osv. I sovrummet så funderar jag på att köpa ett skötbord som man lägger över spjälsängen vid byten, troll och brio har tror jag. Sen om man kunde ordna med förvaring i närheten av sängen. Mer förvaring och platsen jag tänker på i nuläget. Det andra känns klart. Barnvagn vill jag ha en med stora luftpumpade hjul, två svängarna fram som ska kunna låsas, mycket förvaring ( där av antingen bugaboo med sin sidokorg eller en Emmaljunga som man kan köpa till en sidokorg) men märken och årsmodeller osv är jag inte insatt i, det tar jag väl sen när det är dags :) bara kollar vad man vill ha och sedan utbudet :)
    Välplanerat :D

Vi flyttade just til hus och hat just nu inte behov av skötbord. Men vi hade det här..

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90163262/

Då hade vi tvättlappar överst och våtservetter i tvåan och blöjor längst ner. Behövs "bara" en krok. Och då har man det nödvändigaste.

Stort lycka till och mycket nöje :D
  • dreamz

Bullenochgrisen : Jag jobbade också på demensen med aggressiva men flyttade på mig för ett år sen för att jag visste ändå att jag skulle inte kunna jobba på demensen om jag var gravid. Jag försöker även gå ner lite i vikt för man har juh hört att det skall gå lättare då?!

Sedan tänker jag positivt och planerar mitt liv framåt försöker att inte fokusera för mycket på ÄD utan lever i nuet (försöker iaf...).

Har även sagt till dom i min närhet att att jag vill inte höra något negativt som tex att man inte ska tänka för positivt ifall det inte blir något.

Men fy sjutton va de kliar i händerna när man går förbi hm's barnavdelning. ;)

Svar på tråden förbereder ni något inför ivf eller äggdonation?