förbereder ni något inför ivf eller äggdonation?
Många frågor.
Jag har gjort IVF men blev gravida utan till slut.
Finns många listor och mammor som gärna berättar. Ofta köper man på tok för mycket.
Barnvagn köpte vi begagnad. Hittade en fin som inte fanns i butik. Vi la inte mycket pengar p det alls. Därmot så la vi 7000 på en sittvagn. Barnvagnen använde vi bara i sex månader. Så det är onödigt att köpa det nytt om man inte ska ha fler barn.. man kan också köpa sittdel till. Ingår ofta och den tycker jag att barn sitter riktigt dåligt med ryggen i.
En sittvagn är ergonomisk och gjord enbart för sitta i och en del går det att få barn att sova i. Olika lägen att ställa in.
Jag har varit gravid så många gånger och testat allt. (har ett barn hemma bara.)
Inte köpa något.
Köpa massor.
Köpa litet.
Tror man kan planera och och köpa billigt på blocket om man vill. Vi köpte allt nytt utomliggvagnen och skötbordet. Det vita på Ikea. Det köpte vi med på blocket eftersom vi skulle såga sönder det och ställa det över tvättmaskinen.
Köpte litet kläder och skötsaker bara. Lila påsar att ha blöjor i. Skötväska. Set med borste, nagelsax (de river lätt sig själva om man inte håller efter-vissa barn jag sett är sönderrivna.) och kan.
Badolja, schampoo. Köpte en bröstpump. Den kom till nytta. Önskar bara att jag köpt en elektrisk.
Babygym köpte vi. Babygym. Babysitter. Och vi fick kolikbarn-mjölkproteinallergi så vi köpte en gunga för att lätta på trycket i hennes mage. Det var ett bra köp. Kunde ha henne med när man diskade osv. Köpte också en sjal.
Det var mycket bra förutom att jag är varm-min man kallar, mig för lilla Tjernobyl.. och vår dotter också så vi blev som kräftor båda två. Vi kunde skippad badbaljan och insatsen. Köpte nursing pads att ha på brösten för att slippa läcka. Natusan var som en himmel också i slutet på graviditeten när de var känsliga. Köpte en gravidkudde och det var paradiset redan i mitten av graviditeten.Köpte en riktig -inte en två-i-enamningskudde. Den är stor så tar plats i sängen men sparade mycket på ryggen så det var värt det.
Bodysar är jättebra i början. Vi hade mängder med kläder. Svårt hinna använda allt. Man får mycket kläder i stll 50 med. Hade litet salvor med som vi köpte. Och en egen rumptemp. Och alvedon för bäbisar.. tvättlappar på ica och sen våtservetter-de gröna åp Ica. Skylt till bilen. Baby on board och solskydd. Litet nappar. (väntade tills amningen fungerade)
Nu kommer jag inte på mer men kläder.. vi hade sju pyjamasar och fortfarande. Det beror ju lite på hur mycket man vill tvätta. De kan ju bajsa igenom de små. Och sen beror det på om man har maskin hemma-har man tygblöjor eller tvättar i tvättstuga?
Vi köpte iallafall en säng med, Troll som man kan ha bredvid sängen. Och litet sängkläder både till sängen och vaggan. Babyskydd. Filtar. Många vänner som har barn kan vilja ge bort saker med.
Lycka till med allt!