Låna ut eller inte?
Hej på er, behöver lite synpunkter... Är gift, har två egna barn, vuxna och utflugna, han har två barn, som bor och studerar utomlands.
Den yngre flickan 19år, ville flytta in hos oss, så vi har ett rum som står till hennes förfognde när hon är hemma på skolloven. Inget problem med detta.
Förra sommaren hade hon ett sommarjobb, på samma ställe som sin syster. De har en bil som de delar på, nu bodde dock systern hos biomamman, så det blev ju lite besvärligt med delningen av bilen. Hon frågade då,om hon kunde låna min bil, vissa dager (när jag inte behövde den själv, kan samåka med maken vissa dagar).
Jag samtyckte till detta och tänkte att det skulle väl inte bli så ofta, men det blev ju nästan så att jag inte hade tillgång till egen bil längre..
Inte erbjöd hon sig att betala för bensin heller, och inte ens nåt Tack för lånet av bilen, sen till på köpet, strax innan sommarjobbet tar slut så kvaddar hon bilen! Körde in i en metallpelare när hon skulle parkera, så det blev rätt stora skador.
Ingen ursäkt för detta heller, och jag får sköta hela rumban med försäkringsbolag o skit, som tur är hade jag en bra försäkring.
Nu fasar jag för inkommande sommar, att det ska bil samma...och nu har jag köpt ny bil + att det tar 3 år innan min försäkring är upp till samma status som innan hon kvaddade bilen.
Jag känner att jag inte vill låna ut den till henne mera..men vet inte riktigt hur jag ska göra/säga? Känner mig lite egennyttig då...men hon verkar vara rätt vårdslös (och/eller dålig chaufför), då min förra bil fick en massa repor sen hon använt den.
De backade även på makens bil med sin egna bil, UTAN att berätta om saken??!! Han såg själv att de repat hans bil och frågade dem, då kröp det fram.
Dock är han lite för mesig mot dem, och säger inte ifrån.Har inte tagit upp det med min man ännu men måste väl ta tag i det, tycker inte att det är mitt ansvar att hon ska kunna ta sig till jobbet..vad anser ni? Är jag ego eller ska jag bita ihop och hoppas hon inte kvaddar bilen en gång till...