• Anonym (Ego eller inte?)

Låna ut eller inte?

Hej på er, behöver lite synpunkter... Är gift, har två egna barn, vuxna och utflugna, han har två barn, som bor och studerar utomlands.
    Den yngre flickan 19år, ville flytta in hos oss, så vi har ett rum som står till hennes förfognde när hon är hemma på skolloven. Inget problem med detta.
    Förra sommaren hade hon ett sommarjobb, på samma ställe som sin syster. De har en bil som de delar på, nu bodde dock systern hos biomamman, så det blev ju lite besvärligt med delningen av bilen. Hon frågade då,om hon kunde låna min bil, vissa dager (när jag inte behövde den själv, kan samåka med maken vissa dagar).
    Jag samtyckte till detta och tänkte att det skulle väl inte bli så ofta, men det blev ju nästan så att jag inte hade tillgång till egen bil längre..
    Inte erbjöd hon sig att betala för bensin heller, och inte ens nåt Tack för lånet av bilen, sen till på köpet, strax innan sommarjobbet tar slut så kvaddar hon bilen! Körde in i en metallpelare när hon skulle parkera, så det blev rätt stora skador.
    Ingen ursäkt för detta heller, och jag får sköta hela rumban med försäkringsbolag o skit, som tur är hade jag en bra försäkring.
    Nu fasar jag för inkommande sommar, att det ska bil samma...och nu har jag köpt ny bil + att det tar 3 år innan min försäkring är upp till samma status som innan hon kvaddade bilen.
    Jag känner att jag inte vill låna ut den till henne mera..men vet inte riktigt hur jag ska göra/säga? Känner mig lite egennyttig då...men hon verkar vara rätt vårdslös (och/eller dålig chaufför), då min förra bil fick en massa repor sen hon använt den.
    De backade även på makens bil med sin egna bil, UTAN att berätta om saken??!! Han såg själv att de repat hans bil och frågade dem, då kröp det fram.
    Dock är han lite för mesig mot dem, och säger inte ifrån.Har inte tagit upp det med min man ännu men måste väl ta tag i det, tycker inte att det är mitt ansvar att hon ska kunna ta sig till jobbet..vad anser ni? Är jag ego eller ska jag bita ihop och hoppas hon inte kvaddar bilen en gång till...

• Svar på tråden Låna ut eller inte?
  • Anonym (Nej!)

Du ska absolut INTE låna ut bilen.

Hon har ju redan bevisat att hon inte är mogen att hantera det förtroende det innebär att låna någons saker.

Om du inte vill skapa en öppen konflikt så säg bara att försäkringen på din nya bil inte tillåter att förare under 25 år kör den. Isf måste du betala en mycket högre premie och det är inte aktuellt.

Systern och hon får väl turas om med sin egen bil och åka buss.

• whydoyoucare

Jag hade inte lånat ut bilen. Om hon frågar varför så är det bara att rabbla upp dom anledningar som du angett här. Fattar hon ändå inte så är det bara att avbryta diskussionen med att bilen inte kommer lämnas ut, punkt slut. 

Vad ska hon göra? Sno den? Då är det bara att ringa o anmäla henne för stöld :) 

• viseversa

Klart du INTE ska låna ut din bil. Frågar hon varför Säger du bara som det är. Hon är vårdslös otacksam och betalar inte för sig. Och du har ingen lust att låna ut DIN NYA bil till henne punkt slut..

• viseversa

Och nej du är inte det minsta ego. Hon får hotta ett sett att ta sig till jobbet själv. Hon har sumpar sin chans. Hon kunde visat förra sommaren att hon brydde sig om andras saker och var rädd om dessa samt betalade för sig men det gjorde hon inte så hon får faktiskt skylla sig själv.

• Anonym (Karin)

Ts, jag tycker att du ska säga att hon är välkommen att låna din bil igen om 3 år då försäkringen är fullgod igen, hon är 19 år, hon borde betala bensinen och vara väldigt tacksam över att få låna en bil. 
    Personligen hade jag aldrig accepterat något sådant, när mina barn blev så stora att det började ta körkort så skaffade vi en bättre begagnad bil som de fick låna när de behövde, dock skulle vi icket ha betalat en krona i bensin eller lagat den om den om någon kört in i en stolpe eller dylikt. 

• Morran01

Nepp, hade inte lånat ut nån bil till henne.

• Anonym (meri)

Hej på dig! Nej, du är inte ego om du säger nej. Nu har du berättat en massa saker som allt tillsammans skriker ett stort "nej, låna inte ut bilen igen", men även om du inte gjort det så är det din bil, din försäkring, din oro, ditt liv, du bestämmer själv vem du lånar ut din bil till. Så nåt ego kan du aldrig vara. Men jag förstår att du funderar för man vill ju vara snäll.
    Att mannen är lite mesig, han är ju deras pappa och de är hans barn, han har känt dem hela livet sen deras barnsben, det är nog lättare att släta över då. Däremot skulle jag nog bli orolig att ställa min egen bil så att den riskerar att bli kvaddad av dom och utan att de säger nåt och står för vad de gör. Jag tycker du har rätt att ställa krav för att du inte ska behöva oroa dig.
    Jag kan tänka mig att du tycker att det är känsligt att säga nej för du vet inte vilken relation du ska ha till de här tjejerna och du vet inte hur känslig relationen är och du vill att er relation ska hålla länge, stämmer det?
    Om jag vore i din situation skulle jag försöka vara så neutral som möjligt. Om hon frågar igen om hon får låna din bil så säger du bara nej. Du behöver inte förklara varför, om du inte vill. Om hon ifrågasätter, då har du hur mycket som helst att räkna upp som gör att du inte tycker att det känns okej att låna ut bilen. Du kan börja med att ta upp det värsta och sen säga att det finns mer och fråga om hon är redo att höra resten.
    Egennyttig är väl det sista man kan kalla dig som inte ens bett om ersättning för bensin eller att hon fått ta hand om repor och annat.

Pust, va skönt att höra att ni delar min åsikt...ska säga ifrån ifall hon frågar. Bra tips med försäkringen den ska jag använda mig av, det stämmer ju dessutom, skulle jag eller hon krocka nu, så skulle det bli mycket dyarare för mig. De får lov att lösa problemet på ett eller annat vis, ev kan jag ställa upp på att hämta på eftermiddagen då det går lite dåligt med bussar. Ska dessutom prata med maken så han vet min inställning.

Anonym (meri) skrev 2014-03-27 12:56:59 följande:
    Hej på dig! Nej, du är inte ego om du säger nej. Nu har du berättat en massa saker som allt tillsammans skriker ett stort "nej, låna inte ut bilen igen", men även om du inte gjort det så är det din bil, din försäkring, din oro, ditt liv, du bestämmer själv vem du lånar ut din bil till. Så nåt ego kan du aldrig vara. Men jag förstår att du funderar för man vill ju vara snäll.
    Att mannen är lite mesig, han är ju deras pappa och de är hans barn, han har känt dem hela livet sen deras barnsben, det är nog lättare att släta över då. Däremot skulle jag nog bli orolig att ställa min egen bil så att den riskerar att bli kvaddad av dom och utan att de säger nåt och står för vad de gör. Jag tycker du har rätt att ställa krav för att du inte ska behöva oroa dig.
    Jag kan tänka mig att du tycker att det är känsligt att säga nej för du vet inte vilken relation du ska ha till de här tjejerna och du vet inte hur känslig relationen är och du vill att er relation ska hålla länge, stämmer det?
    Om jag vore i din situation skulle jag försöka vara så neutral som möjligt. Om hon frågar igen om hon får låna din bil så säger du bara nej. Du behöver inte förklara varför, om du inte vill. Om hon ifrågasätter, då har du hur mycket som helst att räkna upp som gör att du inte tycker att det känns okej att låna ut bilen. Du kan börja med att ta upp det värsta och sen säga att det finns mer och fråga om hon är redo att höra resten.
    Egennyttig är väl det sista man kan kalla dig som inte ens bett om ersättning för bensin eller att hon fått ta hand om repor och annat.
    Du har så rätt, vår relation är ju rätt ny, vi har varit gifta i 2 år . Dock har jag upplevt att de tagit emot mig bra, flickorna, och vi har kommit överens. Därav tyckte jag då att hon kunde få låna bilen, trodde ju inte att det skulle bli som det blev..
    Nu kommer jag dock inte att låna ut den, det får lösas på annat sätt.
  • Snigeln

Du var generös som lånade ut bilen förra året och fick skit tillbaka så nej, jag hade absolut inte låtit henne låna bilen i år. Ursäkta min nyfikenhet, du behöver inte svara om du inte vill för detta är ot, men varför bad du inte om bensinpengar eller att hon tankade bilen förra året? Och varför stod du och inte hon för kostnaderna för krocken? Varför tog hon din bil istället för sin pappas? Kunde inte han ha åkt med dig ibland istället?

Svar på tråden Låna ut eller inte?