• Anonym (Mamman)

Mamman som "gör allt" men upplevs som grinig och tjurig hemma (ett problem som jag stänigt återkommer till i familjelivet)

Jag har ett "problem" som jag är mycket ledsen över och som jag ständigt återkommer till i mitt familjeliv. Jag tror inte jag är alls ensam om detta tyvärr. Skriver här för att få lite goda råd, pepp och höra hur andra tacklar det. Ska försöka skriva kortfattat.

Familjen består av mamma, pappa, 2 barn som är 9 och 6 år.

Även om pappan i familjen är delaktig i hushållsarbetet såsom handla, dammsuga etc så drar detta med "ansvar" väldigt snett hemma hos oss. Jag (=mamman) är det som ser till att det finns frukt med i dotterns väska varje dag, påminner om gympakläder, påminner barnen om att borsta sina tänder på morgonen, packar upp eller påminner om att packa upp blöt gymapåse, påminner om att vattenflaska ska fyllas innan träningen etc etc. Jag gör och gör och gör och tjatar och tjatar och tjatar. Inte en enda gång har dottern kommit till skolan utan varesej frukt eller gympapåse. Inte en enda gång har sonen kommit till förskolan utan vantar eller extrakläder för att ta några exempel. Inte en enda kalasinbjudan har jag missat och inte ett enda paket har jag missat att fixa. När jag då tex för 4e gången säger till dottern att lägga fram sin gympapåse inför morgondagen tryter mitt tålamod och jag upplevs som "grinig" och irriterad här hemma. Pappan så då aldrig "tjatar" eller så på barnen får all kred och alla "favoritpoäng" hos barnen. Ibland blir det för mycket för mig med detta i kombination av tuffare tider på jobbet osv. Då blir det värre än vanligt.

Jag har testat att inget säga och då hänger gympakläderna där i flera dagar eller trosorna ligger på dotterns golv. Men oftast agerar jag livlina och i sista stund frågar om det inte ska ner någon frukt till imorgon eller inte ska med någon läxa till skolan osv.

Jag blir så ledsen och känner mig så missuppfattad när jag får höra att jag tjatar och är grinig på barnen. ALDRIG att barnen en enda gång skänkt mig en tanke att det är tack vare mamma som frukten ligger i väskan eller vantarna finns med för en dag i backen på förskolan.

Jag ska nu försöka att verkligen stålsätta mig att inte vara livlina hela tiden. Imorgon kommer inte läxan att vara med. Imorgon kommer sonen att vara utan vantar. Imorgon kommer dottern att komma till träningen utan skor

Jag blir så ledsen..................... Jag känner mig som en stor skit som någon bara sparkar på.......  Ska iväg ikväll och känner inte för att komma hem ikväll överhuvudtaget

• Svar på tråden Mamman som "gör allt" men upplevs som grinig och tjurig hemma (ett problem som jag stänigt återkommer till i familjelivet)
  • Nöjd man

Välkommen till verkligheten Förvånad 

Men du ska veta att dina barn kommer att uppskatta de du gör nu när de blir äldre och inser hur mycket du ställt upp på dem. Sen förstår jag att det måste pysa ut lite frustration ibland och att du känner för att skita i att packa ned frukt eller annat nån gång, men gör de då. Det är inte hela världen.

Sen kan jag tycka att din man kan ta lite av ansvaret också. Vad har han för ursäkt att inte ta del i sina barns liv ?

• Anonym (Mamman)
    Nöjd man skrev 2014-03-27 15:13:35 följande:
    Välkommen till verkligheten Förvånad 

Men du ska veta att dina barn kommer att uppskatta de du gör nu när de blir äldre och inser hur mycket du ställt upp på dem. Sen förstår jag att det måste pysa ut lite frustration ibland och att du känner för att skita i att packa ned frukt eller annat nån gång, men gör de då. Det är inte hela världen.

Sen kan jag tycka att din man kan ta lite av ansvaret också. Vad har han för ursäkt att inte ta del i sina barns liv ?
    Hans så kallade ursäkt är att hur ska han veta när jag helt plötsligt inte fixar paket till kalaset eller inte fixar frukten till skolväskan. Han skyller på att han inte vet när jag inte tänkt att göra det. Jag menar att han kunde väl en enda gång säga till barnen att borsta tänder på morgonen eller ta initiativ till att träningsväskan blir packad eller säga att "nu lade jag ner frukt till X"
  • MuppinCowboy
    Anonym (Mamman) skrev 2014-03-27 15:17:28 följande:
    Hans så kallade ursäkt är att hur ska han veta när jag helt plötsligt inte fixar paket till kalaset eller inte fixar frukten till skolväskan. Han skyller på att han inte vet när jag inte tänkt att göra det. Jag menar att han kunde väl en enda gång säga till barnen att borsta tänder på morgonen eller ta initiativ till att träningsväskan blir packad eller säga att "nu lade jag ner frukt till X"
    Kör varannan vecka, ena veckan är det du som packar osv andra veckan är det hans ansvar då kan han inte skylla på att han inte vet om du har gjort det eller inte.

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Stina, mamma)

Förstår att det måste vara jättejobbigt! Kan inte vara så att din man är så van att du gör dessa saker, så att han känner sig tafatt när han väl ska "göra det"?

Kan ni inte på kvällen när barnen har lagt sig, prata i genom detta och att du informerar honom om allt du faktiskt gör och att du vill att han också hjälper till. Och att du under denna kväll tar upp alla dessa exempel med vantar, frukt, borta tänder, presenter osv.

Be honom börja hjälpa till när han nu vet vad som gäller och acceptera att de första veckorna kan bli lite struliga. Men samtidigt, är det hela världen om skorna till gympan glöms? Vår dotter har ett par gånger fått gympa utan. Har även lagt ner frukt som hon sedan glömt bort att äta på rasten. Så om pappan missar några grejer i början kanske det inte gör så mycket?

Ge honom några veckor att komma in i rutinerna så har ni snart "lika mycket" att dras med...
    Kämpa på och hoppas det löser sig!

• Nöjd man
    ...gör det lätt både för honom och dig att jämna veckor tar han ansvaret för barnens skola och att de har med sig allt de som de behöver och läxor som ska göras. 

Den vecka tar du hand om hus och mat. Sen byter ni. Du tar barnen och han tar hus och mat  Skrattande

När han sen frågar hur han ska göra eller att han inte hittar något så gör de inte åt honom utan hjälp honom göra de han ska göra, så han lär sig. Vissa saker kommer att göras på han sätt och de behöver inte betyda att de är fel.
  • Anonym (Mamman)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-27 15:24:36 följande:
    Kör varannan vecka, ena veckan är det du som packar osv andra veckan är det hans ansvar då kan han inte skylla på att han inte vet om du har gjort det eller inte.

Han jobbar tyvärr oregelbundet och är inte hemma varje kväll
  • elyse

Kan det inte vara en tanke att skola in barnen i att ta ansvar för sina egna prylar än att mannen ska börja plocka efter ett så pass gammalt barn som en 9-åring? 

Har ni något schema som ni kan sätta upp, t.ex. på en liten whiteboard, där veckodagarna och dess aktiviteter är ifyllda? Att packa gympaväska (och tömma den när man kommer hem) och lägga ner en frukt i ryggsäcken blir snabbt en rutin. Speciellt om de själva glömmer det några gånger och inte har någon annan att skylla på. 

• Nöjd man
    Anonym (Mamman) skrev 2014-03-27 15:39:11 följande:
    Han jobbar tyvärr oregelbundet och är inte hemma varje kväll
    ..men han kan ta mornarna ?
  • Anonym (b)

sätt upp en veckolista till barnen med sånt de borde klara själva. Säg till dem att från och med nu kommer jag inte påminna om tandborsning, gympapåse osv. 

Oavsett om din partner jobbar oregelbundet eller inte, ni får dela upp det efter när han ÄR hemma helt enkelt. Några saker som ni vuxna inte kan förvänta er att barnen kan göra själva. 

han ska väl inte komma undan så "enkelt" för att han jobbar oregelbundet?

• Anonym (b)

och dessutom….OM barnen glömmer gympakläderna hemma nån gång så är det inte hela världen. Det är dessutom det de kommer lära sig på

Svar på tråden Mamman som "gör allt" men upplevs som grinig och tjurig hemma (ett problem som jag stänigt återkommer till i familjelivet)