• Anonym (Studenten)

    Hur mycket kostade era barns student?

    Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

    Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

    Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

    Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

    Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

  • Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Nyfiken gul
    900503 skrev 2014-03-27 17:14:36 följande:
    Varför frisör till studenten? Man har ju mössa på sig? Helt onödigt och fixa håret då!
    exakt - enda dagen jag INTE stylade håret var på studenten eftersom jag ville ha min mössa på mig givetvis. 

    Kommer ihåg dom tjejer som kom med svinryggar och bättre håruppsättningar , dom fick gå med mössan i handen och det var många som frågade om dom inte hade rätt att ta studenten eftersom dom inte hade mössan på sig.  

    köper man en dyr mössa ska den också användas på just studentdagen. 

    Att man kanske vill färga håret eller klippa sig är väl en sak, men uppsättning på studentdagen känns inte genomtänkt alls. 

    Inte ens snobbarna i skolan hade uppsättningar, dom var lika okammade som vi andra...  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:17:39 följande:
    Hon börjar jobba två dagar efter studenten och jobbar hela sommaren. Så någon resa hinns inte med. Champagne till studentfrukosten kostar inte några tusenlappar, Pol Roger känns lite onödigt att dricka klockan 07-08 på morgonen. Mentorspresenten kostar bara 100 kr.

    Måste och måste, inte egentligen, men skorna och väskorna är inte dyrare än andra plagg som vanligtvis köps. Väskorna är rätt neutrala så dem går att återvända, likaså skor, medan klänningarna förmodligen inte kommer återanvändas.

    Nej. Jag undrar av ren nyfikenhet, men om du vill tro annat får du göra det. Jag har såklart väntat mig kommentarer likt din med tanke på vilken kultur som frodas.
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds? 

    det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället. 

    min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tissetass

    Det enda som kostade på min student var lunchen ute med familjen som gick på ca 90 kr/person. Några fina kläder till själva avslutningen hittade jag långt inne i garderoben hemmaSkrattande

  • Anonym (pia)

    Vad gnäller alla för att det blir dyrt. Har man god ekonomi r det inget fel att lägga en slant på studentfirande.
    För en del är summorna TS skriver en spottstyver.
    Vi hade catering men studentmiddagen inkl dryck kostade 15000 kr, kostym skjorta och slips nästan 5000.

  • Anonym (Studenten)
    900503 skrev 2014-03-27 17:14:36 följande:
    Varför frisör till studenten? Man har ju mössa på sig? Helt onödigt och fixa håret då!

    Det är en klippning, inte styling.
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:21:13 följande:
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds? 

    det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället. 

    min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 

    Balklänningen har vi sagt åt henne att den får hon sälja sen. Den kommer inbringa en helt OK slant, den är köpt utomlands och kostar mer i Sverige. Vi lät dottern bestämma kläder helt och hållet själv, vi vill ge henne en student som hon vill ha den. Det finns flera skäl men det viktigaste är att hon sannolikt tar studenten med betyg som är tipptopp. Om inget stort händer. Det tycker vi är värt att fira och belöna.
  • Anonym (Studenten)
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:15:45 följande:
    Bara en nyfiken undran , vad kommer dotterns framtida bröllop kosta en dag och vem betalar det kalaset?

    Att ha en dyrare student än ett bröllop känns ju sådär för min del.... 

    visst kan man ha pengar osv men fortfarande behöver man väl fundera på vart man lägger pengarna på. 

    Ett bröllop är för livet men en student är en student... hon tar ju inte magisterexamen direkt.
    Vem som betalar bröllop och hur mycket det kostar hör inte till ämnet.

    Jag har nog aldrig varit på ett bröllop som har kostat så lite. Det beror nog helt och hållet på hur den egna ekonomin ser ut och vilka bekanta man har. Men det är inte intressant för tråden.
  • Zoja

    Oj.. Aldrig i livet att jag skulle spendera så mycket på pengar på studenten. Tar studenten nästa år och det kommer troligtvis bli några hundralappar på klänning och eventuellt skor. Och det blir hemlagad mat, inte catering.

    Varför köper ni så dyra (och onödiga) saker?


  • Anonym (Studenten)
    jannej skrev 2014-03-27 17:08:02 följande:
    Ca 25-30000 tusen men kläder och presenter kommer att användas under lång tid

    Anonym (pia) skrev 2014-03-27 17:35:33 följande:
    Vad gnäller alla för att det blir dyrt. Har man god ekonomi r det inget fel att lägga en slant på studentfirande.
    För en del är summorna TS skriver en spottstyver.
    Vi hade catering men studentmiddagen inkl dryck kostade 15000 kr, kostym skjorta och slips nästan 5000.

    Äntligen svar som jag efterfrågade. Vad hade ni för mat och dryck och hur många gäster? På ett ungefär.
  • Anonym (S)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 17:44:13 följande:
    Det är en klippning, inte styling.
    Nyfiken gul skrev 2014-03-27 17:21:13 följande:
    varför så dyra klänningar om dom inte återanvänds?  det känns ju helt galet , ni vet att ni inte får tillbaka pengarna för dom om dom säljs vidare sen .   Varför inte lägga pengar på vettiga kläder som kan användas igen senare istället.  min studentklänning har jag fortfarande kvar efter 18 år och den använder jag faktiskt fortfarande vid bättre tillställningar.  (en vit spetsklänning) 
    Balklänningen har vi sagt åt henne att den får hon sälja sen. Den kommer inbringa en helt OK slant, den är köpt utomlands och kostar mer i Sverige. Vi lät dottern bestämma kläder helt och hållet själv, vi vill ge henne en student som hon vill ha den. Det finns flera skäl men det viktigaste är att hon sannolikt tar studenten med betyg som är tipptopp. Om inget stort händer. Det tycker vi är värt att fira och belöna.

    Andrahands värdet i balklänningar från utlandet är...200kr, ja jag kan min sak så dår har ni gått bet men det är era pengar som ni förlorar :)
  • Anonym (Mupp)

    Firar man studenten så stort? Hon har ju inte doktorerat.

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?